دعا و بیان معارف اخلاقی جهاد تبیین امام کاظم(ع) بود
کد خبر: 4122498
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۵

دعا و بیان معارف اخلاقی جهاد تبیین امام کاظم(ع) بود

استاد حوزه و دانشگاه گفت: امام کاظم(ع) در شرایط زمان و مکان مختلف جهاد تبیین داشتند و مانند پدر بزرگوارشان امان صادق(ع) نمی‌توانستند حوزه علمیه داشته باشند‌ اما در قالب دعا و معارف اخلاقی و تاسیس نهاد وکالت، مبانی شیعی را تبیین می‌کردند.

‌حجت‌الاسلام علیرضا ایمانی، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهبحجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا ایمانی، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در گفت‌وگو با ایکنا از قم با بیان اینکه امام موسی كاظم(ع) به دلیل صفت کظم غیظ به لقب كاظم مشهور شده‌اند، اظهار کرد: اختصاص اين لقب به ايشان بدين معني نيست كه ائمه ديگر دارای اين صفت نيستند بلكه هر يک از ائمه به يك صفت شناخته شده‌اند.

وی بیان کرد: امام كاظم(ع) در شرايط اقتدار هارون الرشيد زندگی می‌كردند و هارون الرشيد خليفه‌ای بسیار قدرتمند و مغرور بود و امام را روانه زندان كرد اما از آنجایی که طريقه ائمه اطهار(ع) هدايت بشریت و تبليغ دين است، این امام بزرگوار نیز در شرايط تقيه اقدامات ديگری براي تبليغ دين انتخاب و به تاسیس نهاد وكالت اقدام کرد و این نهاد در زمان امام هادی(ع) گسترش یافت.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: امام کاظم(ع) در شهرهای مختلف شامل خراسان، قم، بصره، کوفه، مکه و مدینه وکلا و نمایندگانی داشتند که از طریق آن‌ها مسائل و حقایق شیعی را به گوش شیعیان می‌رساندند.

وی با بیان اینکه امام کاظم(ع) هر گونه همکاری با طاغوت را حرام می‌دانست، افزود: یکی از راویان حدیث به نام صفوان جمال یکبار نزد امام کاظم(ع) آمد اما این امام بزرگوار به وی فرمود که حالت چطور است یاور ظالمان؟، وی گفت خدا مرا بکشد اگر یاور ظالمان باشم، امام فرمودند: شترهایت را چه کردی؟، او گفت: هارون می‌خواست به زیارت خانه خدا برود، شترهایم را به او کرایه دادم، نصف کرایه شترها را گرفتم و نصف دیگر را بعد از بازگشت می‌گیرم، امام فرمود: پس تو راضی هستی که هارون زنده بماند و پول شترهایت را بدهد که این رضایت به ظلم است که این فرد پس از شنیدن سخنان امام معامله با هارون را فسخ کرد.

ایمانی بیان کرد: علی بن یقطین وزیر هارون الرشيد اما شیعه طرفدار امام موسی کاظم(ع) بود، امام به وی فرموده بودند که در دربار هارون باشد و به داد شیعیان برسد، فردی شیعه به علی بن یقطین مراجعه کرد و او جوابش را نداد، وی نزد امام رفت اما این امام بزرگوار محل او نگذاشتند و ابراز ناراحتی کردند، زمانیکه وی علت را جویا شد امام فرمودند که شیعه ما نزد تو آمد و تو راهش ندادی، وی گفت الان می‌روم و رضایتش را جلب می‌کنم پس به کوفه نزد آن شخص شیعه رفت و گفت من صورتم را روی زمین می‌گذارم و تو پایت را با کفش بر روی صورتم بگذار تا ببینم راضی شدی و اینگونه رضایت شخص شیعه را جلب کرد.

وی گفت: هارون الرشید هدیه‌ای گرانبها به علی بن یقطین داد و او در سفر به مدینه هدیه را به امام موسی کاظم(ع) داد اما امام فرمود که من هدیه تو را قبول کردم اما هدیه نزد خودت نگهداری شود، عده‌ای نزد هارون بدگویی کردند که علی بن یقطین شیعه بوده و هدیه را به امام داده است که هارون به وی گفت هدیه‌ای که به تو دادم را بیاور تا ببینم و او هدیه را به هارون نشان داد و متوجه علت درخواست امام شد.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: علی بن یقطین در دیدار بعدی به امام گفت که شما جان من را نجات دادید و امام فرمودند که از این به بعد به شیوه اهل سنت وضو بگیر، هارون ماموران مخفی گذاشته بود اما مشاهده کرد که وی به شیوه اهل سنت وضو می‌گیرد.

ایمانی بیان کرد: ایرانیان پای سفره اولاد امام کاظم(ع) قرار دارند بنابراین باید در زندگی پر درس این امام بزرگوار تامل بیشتری داشته باشند و از آن درس بگیرند.

وی گفت: امام کاظم(ع) در شرایط زمان و مکان مختلف جهاد تبیین داشتند و مانند پدر بزرگوارشان امان صادق(ع) نمی‌توانستند حوزه علمیه داشته باشند اما در قالب دعا و معارف اخلاقی و تاسیس نهاد وکالت مبانی شیعی را تبیین می‌کردند و به صرف قدرت هارون دست از تکلیف خود بر نداشتند و در هر شرایطی به جهاد تبیین ادامه دادند.

انتهای پیام
captcha