جریان مردمی‌سازی موجب بقای پایه‌های فرهنگی و اجتماعی می‌شود
کد خبر: 4153867
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۴

جریان مردمی‌سازی موجب بقای پایه‌های فرهنگی و اجتماعی می‌شود

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر گفت: بهترین راه برای حفظ یک تفکر فرهنگی و بقای سبک زندگی توحیدی و وحیانی، مردمی‌سازی آن است.

حجت‌السلام والمسلمین سیدعبدالرضا هاشمی

به گزارش ایکنا از بوشهر، حجت‌السلام والمسلمین سیدعبدالرضا هاشمی، مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر، ۱۸ تیرماه، در گردهمایی پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی مساجد با موضوع محبان امام موسی الکاظم(ع) که در سالن اجتماعات این یگان نظامی در محله جانبازان منطقه یک شهر بوشهر برگزار شد، با اشاره به تفسیر آیه ۱۱ سوره مبارکه حج، اظهار کرد: رویگردانی از سبک زندگی توحیدی و نفاق و دورویی به‌عنوان زیانی است که انسان را در دنیا و آخرت مورد محاسبه الهی قرار می‌دهد. همچنین آیه سوم سوره مبارکه توبه بیانگر این نوع رفتار نفاق‌گونه و رویگردانی از بارگاه یکتای متعال است.

وی در ادامه با تبیین این مطلب که امام موسی کاظم(ع) جریان فعال و مؤثر فکری و فرهنگی امام صادق(ع) را صیانت و ترویج کرد، افزود: امام کاظم(ع) با توجه به شرایط موجود در آغاز امامت خود صلاح ندید دست به اقدام سیاسی جدی بزند و علیه دستگاه خلافت اقدام کند، لذا حرکت عظیم فرهنگی پدر بزرگوارش را دنبال کرد و فرهنگ گسترده‌ اسلامی را با آراء و مجاهدت‌های علمی خود پربارتر ساخت.

حجت‌الاسلام هاشمی گفت: امام کاظم(ع) علی‌رغم مشکلات و گرفتاری‌های فراوانی که از ناحیه‌ سردمداران دنیاطلب بنی‌عباس برایش پدید آمده بود، ولی موفق شد صد‌ها شاگرد و دانشمند برجسته در زمینه‌های فقه، حدیث، تفسیر، کلام و دیگر رشته‌های علمی تربیت کند.

ابن مقام مسئول در ادامه با اشاره به احتجاج و مناظره هفتمین رهبر و پیشوای شیعیان با مزدوران درباری، خاطرنشان کرد: امام موسی بن جعفر(ع) با علم الهی که داشت، در زمینه‌های گوناگون عقاید، فقه، تفسیر و دیگر مسائل علمی، مرجع پرسش‌های سئوال‌کنندگان از قشر‌های مختلف قرار می‌گرفت و در برخی از موارد با آنان به احتجاج و گفت‌وگو می‌نشست و در تمامی موارد، سئوال کننده با اعتراف به عجز خویش و قدرت و احاطه‌ کامل امام کاظم(ع)، مناظره و سؤال خود را به اتمام می‌رساند.

وی با بیان این نکته که بهترین راه برای حفظ و بقای یک تفکر، مردمی‌سازی آن است، یادآور شد: تلاش روزافزون امام کاظم(ع) به ویژه در بعد فرهنگی و بصیرت‌افزایی عمومی، دستگاه خلافت را به وحشت انداخت، تا آنجا که حاکمان عباسی که مشابه این مجاهدت فرهنگی و جهاد تبیین را در دوران امام صادق(ع) مدنظر داشتند، تمام تلاش خود را برای محدود کردن فعالیت‌های فرهنگی امام(ع) و فاصله انداختن بین امام و پیروانش، انجام دادند.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر، با اشاره به دو فعالیت سیاسی و محدود امام در زمینه رهبری تشکلات شیعی و صیانت از جایگاه امامت، تصریح کرد: در شرایط کنونی، وقتی وضعیت سیاسی و فرهنگی عصر امام کاظم(ع) را مورد بررسی قرار می‌دهیم و می‌بینیم که امام در فضای خفقان و جو اختناق، دست از جهاد تبیین و بیان معارف الهی و روشنگری برنداشتند. ما به برکت انقلاب که بستر مناسبی را برای تبیین گفتمان اسلام و قرآن پیدا کرده‌ایم، احساس تکلیف بیشتری می‌کنیم تا در عرصه کار فرهنگی و روشنگری سیاسی از یگدیکر سبقت بگیریم.

امیرحسین مؤمنی 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha