توجه به سبک زندگی اسلامی نقش عمده‌ای در اصلاح فرهنگ عمومی جامعه دارد
کد خبر: 3443768
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷
رییس اداره تبلیغات اسلامی آران و بیدگل:

توجه به سبک زندگی اسلامی نقش عمده‌ای در اصلاح فرهنگ عمومی جامعه دارد

کانون خبرنگاران نبأ: رییس اداره تبلیغات اسلامی آران و بیدگل گفت: توجه به سبک زندگی اسلامی نقش عمده ای در اصلاح فرهنگ عمومی جامعه دارد.

حجت‌الاسلام سمیع الله مردان رییس اداره تبلیغات اسلامی آران و بیدگل در گفت و گوی با کانون خبرنگاران نبأ با گرامیداشت روز فرهنگ عمومی گفت: تعاریف مختلفی در باب فرهنگ عمومی بیان شده اما در یک کلام می توان بر روی ترکیبی از رعایت قوانین و پایبندی به اخلاقیات وعادت های درست اجتماعی اسم فرهنگ عمومی گذاشت.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ عمومی حوزه‌‌‌‏ای از نظام فرهنگی جامعه است که پشتوانه آن اجبار قانونی و رسمی نیست، افزود: فرهنگ عمومی، شامل تمامی فعالیت های مبتنی بر اندیشه و عادت است که با اهداف، ارزش ها، عقاید، باورها، رسوم و هنجارهای مردم سر و کار دارد.

عضو شورای فرهنگ عمومی آران و بیدگل در ادامه به مفهوم فرهنگ عمومی از دیدگاه مقام معظم رهبری پرداخت و تصریح کرد: از نظر مقام معظم رهبری، فرهنگ عمومی شامل یک بخش ظاهری و بارز مثل شکل لباس و شکل معماری است که تأثیر خاصی بر روی ذهنیات و خلقیات و منش و تربیت افراد دارد و بخش دیگرش مربوط به امور نامحسوس مثل اخلاقیات فردی و اجتماعی مردم، وقت‌شناسی، وجدان کاری، مهمان دوستی و احترام به بزرگترهاست.

حجت‌الاسلام مردان، توجه به انضباط اجتماعی، اعتماد به نفس، قانون پذیری، اخلاق مداری، وجدان کاری، مد و مصرف گرایی را مهم ترین نقاط ضعف کشور در بحث فرهنگ عمومی دانست و خاطر نشان کرد: توجه به سبک زندگی اسلامی و محورهای ۲۰ گانه تأکیدات رهبر انقلاب در خصوص سبک زندگی اسلامی می تواند نقش عمده ای در اصلاح فرهنگ عمومی جامعه داشته باشد.

وی افزود: برنامه ریزی هایی که اسلام برای هر فرد دارد، جدا از برنامه‌هایی نیست که برای فرهنگ عمومی یک جامعه پیش بینی کرده است، به‌عنوان مثال وقتی اعتقاد به یک سلسله مبانی فردی اخلاقی و فرهنگی مثل پاکی، درستی و حق گویی و بسیاری دیگر از اصول اولیه برای هر فرد در نظر گرفته می‌شود، این امر می‌تواند ریشه و پایه برقراری روابط و مناسبات اجتماعی درست در جامعه باشد.

رییس ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی آران و بیدگل با اشاره به اینکه کشور ما مبتنی بر اصول و معارف اسلامی است تصریح کرد: در دین اسلام، فرهنگ عمومی بر پایه همزیستی، مودت، محبت، همکاری، همیاری و کمک و دستگیری از یکدیگر است و مهرورزی و عدالت اجتماعی و ظلم ستیزی از محوری ترین اصول اسلام در فرهنگ عمومی جامعه است.

حجت‌الاسلام سمیع الله مردان افزود: در ایران اسلامی به دلیل حاکمیت ارزش های اسلام، رعایت عدالت اجتماعی و توجه به معنویات در پیشرفت و توسعه مادی جامعه و ترویج روحیه جمع گرایی و اعتقاد به اینکه دستیابی به حداکثر منافع شخصی از طریق حداکثر شدن منافع جمعی امکان پذیر است از اولویت‌های اصلاح فرهنگ عمومی است.

وی با اشاره به اهمیت شناخت و بررسی فرهنگ عمومی برای ارتقا و تحول آن در مسیر رشد و توسعه جامعه خاطر نشان کرد: شخصیت اجتماعی مردم یک جامعه در فرهنگ عمومی آن خلاصه می‌شود واهداف و کیفیت و مسیر حرکت جامعه به سوی تعالی با زوال وعقب افتادگی آن تحت تأثیر فرهنگ عمومی است.

رییس اداره تبلیغات اسلامی آران و بیدگل به نقش رسانه‌ها در ایجاد افکار عمومی اشاره کرد و افزود: رسانه به‌عنوان یکی از مهم ترین وسایل ارتباط جمعی اگر فرهنگ عمومی را نادیده بگیرد نه تنها غنا و ارتقای فرهنگ عمومی صورت نخواهد گرفت بلکه نوعی بحران اجتماعی ـ فرهنگی به وجود خواهد آورد که زیان‌‌های غیرقابل جبرانی را در پی خواهد داشت.

حجت‌الاسلام مردان افزود: تأثیر مثبت و عمیق رسانه‌ها بر جامعه، متکی بر فرهنگ عمومی آنهاست. یعنی رسانه‌ها هر قدر بتوانند خود را با فرهنگ عمومی بیشتر تطبیق دهند نتیجه موفقیت آمیزتر خواهد بود.

وی با تاکید بر لزوم همگانی کردن توجه به مشکلات فرهنگ عمومی خاطر نشان کرد: هنگامی که یک پدیده فرهنگی به‌عنوان مسأله یا مشکل فرهنگی شناخته شود و این تصور خود را به صورت یک فشار اجتماعی نشان دهد، اراده لازم برای حل مشکل ایجاد می‌شود اما به میزانی که موضوعات فرهنگ عمومی در حوزهٔ محدودتری از دست‌اندرکاران و کارشناسان باقی بماند، ضرورت آن کمتر شناخته می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: فرهنگ عمومی با توجه به شرایط مکانی و جغرافیایی شکل می‌گیرد و در کشوری نظیر ایران اسلامی که دارای تنوع مکانی و جغرافیایی زیادی است، تغییر فرهنگ عمومی آن نیز به همان نسبت دشوار است اما اگر برنامه‌ریزی دقیق انجام شود می‌توان از همین تنوع جغرافیایی و محیطی در جهت ارتقای فرهنگ عمومی جامعه بهره برد و حتی به‌عنوان ابزاری در برابر هجوم فرهنگی بیگانه مورد استفاده قرار داد.

حجت‌الاسلام مردان تصریح کرد: نقش دولت و نهادهای اجتماعی در این امر مهم است و باید به صورت هماهنگ عمل کنند و این در فرآیند توسعه فرهنگی امری ضروری است.

یادآور می‌شود؛ شورای فرهنگ عمومی ۱۴ آبان‌ماه را در تقویم رسمی کشور به نام "روز فرهنگ عمومی" نامگذاری کرده است.

روح الله باقری

captcha