شاخص عدالت تحت تأثیر التهابات ارزی به شدت در حال تضعیف است + صوت
کد خبر: 4124580
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۲
یوسفیان در گفت‌وگو با ایکنا:

شاخص عدالت تحت تأثیر التهابات ارزی به شدت در حال تضعیف است + صوت

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه با افزایش سریع قیمت ارز شاخص عدالت تضعیف و شکاف‌های اجتماعی در حال تشدید است، گفت: وقتی دولت وعده کنترل قیمت ارز را می‌دهد و چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد مردم دیگر وعده مسئولان را باور نمی‌کنند و در مسیری جدا از مسیر دولت حرکت می‌کنند و تداوم این روند دولت را غیرقابل اعتماد خواهد کرد.

عزت الله یوسفیان

عزت‌‌الله یوسفیان، کارشناس مسائل اقتصادی، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه قیمت ارز در کشورهای جهان سوم و در حال توسعه معیاری برای سنجش وضعیت اقتصادی قلمداد می‌شود، گفت: اغلب کشورهای در حال توسعه با چالش افزایش قیمت ارز و بی‌ارزش شدن پول ملی مواجه هستند و حتی در ترکیه هم این مشکل وجود دارد ولی متأسفانه در کشور ما افزایش قیمت ارز بسیار سرعت گرفته و روزبه‌روز شکاف اجتماعی تشدید و شاخص عدالت و تورم تحت تأثیر قیمت ارز قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: متأسفانه شرایط اقتصادی طوری پیش می‌رود که برخی از نوسانات قیمت ارز کسب و کاری راه انداخته‌ و آن را وسیله تجارت قرار داده‌اند، درصورتی که غالب مردم کشور یا کارگر هستند یا کارمند و قشری هم که در مشاغل آزاد فعالیت دارد، کسب و کار و تولیدشان از نوسانات قیمت ارز تأثیرات منفی می‌پذیرد.

افزایش قیمت ارز و موج‌سواری دشمنان

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: وقتی قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند، در واقع فرصت جولان دادن دشمن فراهم می‌شود و به همین دلیل طی روزهای گذشته، به تبع افزایش قیمت‌ها مشاهده می‌کنیم دشمن قیمت ارز را ابزاری برای حمله به نظام، دولت و ساختارهای سیاسی قرار داده‌ و همین مسئله موجب یأس‌ در جامعه و تشدید فاصله میان دولت و ملت می‌شود.

یوسفیان افزود: قطعاً بسیاری از افراد در حوزه خرید و فروش ارز فعالیت ندارند ولی وقتی قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند، هزینه‌های زندگی‌شان هم افزایش خواهد یافت. این مسئله با روح عدالت سازگار نیست. معلمان، کارمندان و کارگران باید به ریال درآمد داشته باشند در حالی که معیشت‌شان تحت تأثیر قیمت ارزهای خارجی است.

وی عدم پاسخگویی مسئولان را در شرایط کنونی موجب سردرگمی و تشدید ناامیدی در جامعه دانست و اظهار کرد: یکی از وزرای دولت سیزدهم پیش از اینکه مسئولیت بگیرد هم منتقد بود هم خواهان پاسخگویی مسئولان و امروز که او مسئول شده حاضر به پاسخگویی نیست، چرا؟ چون در کشور ما هیچ‌کس نمی‌خواهد مخاطب قرار گیرد. شرایط به گونه‌ای رقم خورده مسئول از اینکه مخاطب قرار گیرد و انگشت اتهام به سمت او نشانه رود واهمه دارد و به همین دلیل تلاش می‌کند هیچ توضیحی درباره شرایط ندهد و از پاسخگویی فرار کند و همین مسئله موجب نارضایتی در سطوح اجتماعی شده است.

نماینده مجلس دهم معتقد است، مسئولان باید عافیت‌طلبی را کنار بگذارند و به جای مبارزه با معلول به سمت شناسایی علت‌ها حرکت کنند.

روش‌های «من‌درآوردی» در تعیین نرخ ارز

یوسفیان یادآور شد: زمانی که در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی بودم، برای اینکه قیمت دلار را بدانیم منتظر مشخص شدن قیمت دلار در امارات بودیم ولی بعدها افرادی مانند جمشید بسم‌الله یک چهارپایه در گوشه خیابان گذاشتند و قیمت ارز را تعیین کردند! بعدها جمشید بسم‌الله را کنار زدند و ارز فردایی را جایگزین آن کردند. اینها همه مسائل «من درآوردی» است و در هیچ کجای دنیا چنین اتفاقاتی در اقتصاد یک کشور رخ نمی‌دهد؟!

وی با ابراز تأسف از نادیده گرفته شدن ظرفیت‌های کشور گفت: اصلاً درآمدهای ارزی ایران اندک نیست و منابعی که در اختیار داریم نوعی درآمد ارزی برای ما به ارمغان خواهد آورد ولی متأسفانه به دلیل نبود مدیریت و عدم کنترل قیمت‌ها و از سوی دیگر عافیت‌طلبی برخی شرایط امروز رقم خورده است.

کارشناس مسائل اقتصادی یکی از اثرات منفی نوسانات شدید قیمت ارز را آسیب وارد کردن به اعتماد عمومی دانسته و در این رابطه تأکید کرد: اعتماد و فردانگری از اصول مهم در اقتصاد و فعالیت‌های اقتصادی محسوب می‌شوند. کاسبی که نداند قیمت ارز چقدر است و قرار است تا کجا افزایش پیدا کند قطعاً دست از تولید و فعالیت اقتصادی خواهد کشید و به سمت دلال‌بازی و سفته‌‎بازی روی خواهد آورد. افزایش قیمت ارز به تولید آسیب وارد کرده، چون تولیدکننده اگر کالایی را به فروش برساند باید فردا گران‌تر خریداری کند و به همین دلیل یا به فروش نمی‌‎رساند یا اینکه با قیمت بالاتر از قیمت تمام‌شده به فروش خواهد رساند.

فرار از پاسخگویی؛ موجب یأس‌آفرینی

به گفته یوسفیان، امروز زمان این است که در مردم امید ایجاد کرد نه اینکه با حرف نزدن و پاسخگو نبودن و فرار کردن مسئولان از مردم، ناامیدی تشدید شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم به اختلاف میان میان مجلس و دولت در قضیه کنترل نرخ ارز اشاره کرد و در این رابطه گفت: به راحتی می‌توان پی برد دولت به آنچه که مجلس می‌خواهد عمل نمی‌کند. در جلسه غیرعلنی اخیر نمایندگان مجلس با دولت این اختلاف به وضوح به چشم می‌خورد، طوری که برخی آقایان می‌گفتند مشکل حل شده و به جمع‌بندی واحد رسیده‌ایم ولی اغلب نمایندگان به صراحت گفتند این جلسه هیچ دستاوردی نداشته است، درصورتی که این جلسه باید خروجی می‌داشت اما واقعاً اخبار مأیوس‌کننده از آن به بیرون درز پیدا کرد.

یوسفیان تأکید کرد: وقتی مردم می‌بینند میان مجلس و دولت هیچ اشتراک نظری وجود ندارد و جلسه میان آنها به خروجی مثبتی ختم نشده، قطعاً ناامید می‌شوند و رفتارهای هیجانی در فضای اقتصادی شدت پیدا می‌کند.

وی در پایان گفت: اقتصاد را با شعار نمی‌توان اداره کرد و وعده و وعید حل‌‌کننده مشکلات اقتصادی نیست. دولت می‌گوید مردم ارز نخرند تا قیمت آن سقوط کند ولی وقتی چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد مردم دیگر سخن مسئولان را باور نمی‌کنند و در مسیری جدا از مسیری که دولت می‌خواهد حرکت می‌کنند و تداوم این روند دولت را بی‌اعتبار و غیرقابل اعتماد خواهد کرد.

کد

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha