شعر انقلاب اسلامی دریادلانی از طیف‌های مختلف دارد + فیلم
کد خبر: 4139325
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۷
محفل یادبود سه شاعر سفرکرده/ 2

شعر انقلاب اسلامی دریادلانی از طیف‌های مختلف دارد + فیلم

رضا عبدالهی در برنامه گرامیداشت نام و یاد سه شاعر فقید و معلم شعر معاصر، در کنار نغمه مستشار نظامی و مسعود علوی‌راد به صحبت پیرامون این سه شاعر پرداخت.

شعر انقلاب اسلامی دریادلانی از طیف‌های مختلف دارد + فیلمبه مناسب هفته بزرگداشت مقام معلم، خبرگزاری ایکنا با همکاری گروه بین‌المللی هندیران و به منظور گرامیداشت نام و یاد سه شاعر فقید و معلم شعر معاصر، استادان زنده‌یاد؛ ابوالقاسم حسینجانی، محمدجواد محبت و عباسعلی براتی‌پور نشستی ادبی با حضور و شعرخوانی علیرضا قزوه، رضا اسماعیلی، رضا عبدالهی، نغمه‌ مستشارنظامی، سیدمسعود علوی، عباس کریمی‌عباسی و سید ضیاء حسینی برگزار کرد.

رضا عبدالهی، شاعر پیشکسوت در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره این سه شاعر گرانقدر و فقید، عنوان کرد: هر سه از اجله و اکابر روزگار بودند و بنده از هر سه بزرگوار خیلی آموختم. دوستی‌هایی که ما با این بزرگواران به‌ویژه ادیب بافضیلت و صاحب عرفت، جواد محبت داشتم، به سال‌های 54 و آن حوالی برمی‌گردد. آن زمان من یک جوان 24 یا 25 ساله بودم که جواد محبت در «تهران مصور» یا مجله «جوانان» آثار خود را به زیور طبع آراسته و روانه بازار فرهنگ و ادب می‌کرد. البته بعد از انقلاب هم هرازگاهی به تهران می‌آمدند اما دیدارها کمتر بود.

شعر انقلاب اسلامی دریادلانی از طیف‌های مختلف دارد

عبداللهی ضمن برشمردن صفاتی چون دینداری، مهربانی و این قبیل صفات برای شخصیت استاد محبت، اضافه کرد: آشنایی ما با صادق و صبور، طالب حضور، استاد براتی‌پور هم به سال‌‌های 63 و بعد از آن بازمی‌گردد. آن سال‌ها بنده در انجمنی درس عروض و قافیه می‌دادم که ایشان هم که چهره‌ای مطلوب، ساده و گوشه‌نشین داشت و مهربانی‌ها، تدین و علاقه‌مندی به خاندان عصمت و طهارت از همان زمان با ایشان بود، در این جلسات حضور پیدا می‌کرد.

وی همچنین استاد حسینجانی را از شاعران برجسته شعر معاصر آئینی و انقلاب خواند و ضمن اشاره به صمیمیتی که با ایشان داشته، عنوان کرد: با استاد حسینجانی در مخابرات و پست همکار بودیم. آن سال‌ها در انجمن‌های ادبی که شکل می‌دادیم، حضور سبزی داشتند و از کمال منزه و منقح و اهورایی او بسیار استفاده می‌کردیم. 

دریادلانی از طیفهای مختلف

نغمه مستشارنظامی، از شاعران جوان کشور و دبیر شورای ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هم در سخنانی ضمن تاکید بر اینکه هر سه این استاد بزرگوار حق استادی بر گردن ما دارند، عنوان کرد: شعر انقلاب اسلامی دریادلانی از طیف‌های مختلف از مهندس تا نظامی و معلم را گرد هم آورده و وجه مشترک همه این عزیزان عشق به وطن، انقلاب و آرمان‌های آن و آئین دین مبین اسلام است که در آثار هر سه استاد شاعر مشهود است.

شعر انقلاب اسلامی دریادلانی از طیف‌های مختلف دارد

وی در ادامه ضمن تبریک روز و هفته معلم به استاد عبداللهی، قزوه و اسماعیلی، آنان را نیز از بزرگان و اساتید شعر معاصر خواند و گفت: اگر استاد قزوه، استاد محبت را بابای ادب فارسی نامیدند، جا دارد خود استاد قزوه را سردار شعر انقلاب بدانیم چراکه در همه عرصه‌ها پیشقدم و همیشه پای کار شعر انقلاب بوده‌اند. همیشه و در همه جا از شاعران انقلابی حمایت کرده و مرزهای ادبیات فارسی را در سراسر جهان گسترش داده‌اند.

مستشارنظامی با اشاره به همکاری و حمایت استاد عبداللهی در گردآوری آثار شاعران و شاگردان جوان، اضافه کرد: ایشان هم از اساتید به حق ادبیات معاصر هستند. از استاد رضا اسماعیلی هم در عرصه شعر آئینی بسیار آموختم. بیشتر از ایشان یاد گرفتیم که چه چیزی را نباید بگوییم و چه مطالبی نبایستی در شعر آئینی وارد شود.

دبیر شورای ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بخش دیگر سخنان خود، استاد حسینجانی و خانواده او را شجره طیبه شعر انقلاب خواند و گفت: دختر بزرگوار ایشان، سعیده حسینجانی در مرکز ترجمه حوزه هنری در عرصه جهاد ترجمه زحمات زیادی کشیده آثار بسیار ارزشمندی از ادبیات معاصر ایران را به جهان معرفی کرده است.

مستشارنظامی با تاکید بر اینکه جز محبت و لطف پدرانه چیزی از این معلم‌های شعر معاصر در خاطر ما نیست، دو شعر به استادان فقید شعر فارسی و سه شاعر حاضر در نشست، تقدیم کرد.

معلم همه ما ایرانیان

سیدمسعود علویتبار، از شاعران جوان کشور هم در سخنانی کوتاه عنوان کرد: قلمرو علم، قلمرو دودوتا چهارتا است، یعنی در همه زمان‌ها و مکان‌ها دو ضرب در دو چهار می‌شود؛ اما قلمرو هنر از نگاه من، قلمرو اقناع و راضی شدن است. فرض کنید یک نفر صدای بسیار زیبایی داشته باشد، اگر من این صدا را نپسندم دیگر این زیبایی به درد من نمی‌خورد. یعنی ممکن است هر چیز زیبایی را یکی بپسندد و دیگری نپسندد، بنابراین در قلمرو هنر اقناع و راضی شدن مهم‌تر از سایر فاکتورها است.

شعر انقلاب اسلامی دریادلانی از طیف‌های مختلف دارد

وی در ادامه به خاطره اولین آشنایی خود با استاد حسینجانی اشاره کرد و گفت: محرم سال 78 که من دانش‌آموز دوم دبیرستانی بودم، مشغول درس‌ خواندن برای امتحانات نهایی خرداد بودم که موسیقی «جاده و اسب مهیاست بیا تا برویم» از تلویزیون پخش می‌شد که خیلی به دل من نشست و چون آن موقع اینترنت نبود، ابیات آن را نوشتم و فردای آن روز اولین نوار کاست عمرم  که همین اثر بود را از نوارفروشی گرفتم و همچنان خاطره این آهنگ در ذهن من زنده است و بعضا روی آثار موسیقیایی که تولید می‌کنیم هم اثرگذار است.

علوی‌تبار در بخش دیگر صحبت‌های خود محمدجواد محبت را به نوعی معلم و استاد همه ما ایرانیان دانست و عنوان کرد: خیلی از مطالب نظم و نثری که ما در کتاب‌های درسی‌ خواندیم از استاد محبت بود بنابراین به این طریق می‌توان گفت معلم و استاد همه ما به ویژه دهه پنجاه و شصتی‌ها است.   

وی در ادامه به خوانش شعری از کتاب «نُت‌آواز قناری‌ها»ی استاد محبت پرداخت و چند قطعه از اشعار خود برای درگذشت استادان حسینجانی، محبت و براتی‌پور سروده بود را قرائت کرد.

شعر انقلاب اسلامی دریادلانی از طیف‌های مختلف دارد + فیلم

این نشست دو ساعته با شعرخوانی سیدضیاء حسینی و عباس کریمی عباسی به کار خود پایان داد.

گزارش از مطهره میرشکاری

انتهای پیام
captcha