مردم‌پایه بودن و مسئله‌محوری از ویژگی‌های برنامه هفتم هستند
کد خبر: 4148501
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۷
رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس:

مردم‌پایه بودن و مسئله‌محوری از ویژگی‌های برنامه هفتم هستند

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: مسئله‌محوری و مردم‌پایه بودن از ویژگی‌های برنامه هفتم محسوب می‌شود و در تدوین آن نهایت دقت را به کار گرفته‌‎ایم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور صبح امروز، یکشنبه، 28 خرداد در جریان تقدیم لایحه برنامه هفتم توسعه به مجلس شورای اسلامی در صحن علنی گفت: سیاست‌های ابلاغی در اواخر شهریور 1401 نسبت به برنامه هفتم از طرف مقام معظم رهبری به همه دستگاه‌ها ابلاغ شد و سازمان برنامه و بودجه که درگیر تدوین بودجه 1402 بود، کار برنامه هفتم از دی ماه در سازمان برنامه و بودجه آغاز و پیش‌نویس آن تا اسفند ماه انجام شد و در اینجا باید از آقای میرکاظمی تقدیر کنم و همچنین در فروردین و اردیبهشت در این باره در دولت بحث شد و کمیته‌هایی هم تشکیل شد.

وی افزود: در تدوین برنامه هفتم دیدگاه‌ها و نظرات بسیاری مورد استفاده قرار گرفته و از تجربه برنامه‌های قبلی هم بهره گرفته شده است. همواره برنامه‌نویسی و برنامه‌ریزی و تصویب برنامه در کشور وجود داشته ولی ایکه چقدر این برنامه‌ها اجرایی شده‌اند مهم است. در حالت خوشبینانه فقط 35 درصد برنامه‌های گذشته اجرایی شده‌اند و این میزان حتماً میزان قابل قبولی نیست و لذا در این مدت ما آسییب‌شناسی انجام داده‌ایم واین تجربه هم برای ما مهم بوده و در تدوین برنامه هفتم مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه کار دولت را با برنامه شروع کرده‌ایم، افزود: آغاز کار دولت با برنامه همراه بود و در این رابطه با دغدغه‌مندان و اساتید و پژوهشگران گفت‌وگو داشته‌ایم و برنامه‌های دولت سیزدهم مبتنی بر سیاست‌های مصوب است، یعنی اجرای سیاست‌های قطعی نظام و اینکه چه کار کنیم این سیاست‌ها اجرایی شوند و در این راستا هدفگذاری‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی داشته‌ایم.

رئیسی بیان کرد: در برنامه هفتم دو نگاه مهم وجود دارد یکی نگاه به توانمندی و ظرفیت‌های کشور و دوم حل چالش‌ها، موانع و مشکلات. همچنین در بررسی‌ها ممکن است که برخی از عزیزان و دستگاه‌های اداری کشور و برخی مناطق بگویند چرا به مسئله شهر و استان و یا مسئله سازمان و اداره ما توجه نکرده‌اید باید در پاسخ به اینها گفت اساساً در برنامه هفتم قرار نیست قوانین جاری کشور اصلاح شوند ولی برخی دوستان توقع داشتند در برنامه هفتم این کار را انجام دهیم هرچند حرفشان حق است اما جایش در برنامه هفتم نیست و دوم اینکه برنامه هفتم جای مباحث ریز و درشت هم نیست.

وی با بیان اینکه برنامه هفتم مسئله‌محور است و به اولویت‌ها توجه داده است، ادامه داد: مردم‌پایه بودن از ویژگی‌های برنامه هفتم است. ما معتقدیم باید به مردم میدان داده شود تا بتوانند در حوزه‌های مختلف حضور داشته باشند. نقش دولت هدایت، نظارت و حمایت است و این مردم هستند که باید در عرصه‌های مختلف مشارکت داده شوند. ما باید به بخش خصوصی میدان دهیم و لذا مردم‌پایه بودن از ویژگی‌های این برنامه به شمار می‌رود.

رئیس دولت سیزدهم بیان کرد: نگاه به مسائل و مشکلات ما را واقف می‌کند که ناترازی‌هایی وجود دارد و این ناترازی‌ها موجبات بروز مشکلات بانکی، انرژی و صندوق‌های بازنشستگی را به همراه داشته است. دولت زمانی که کار خود را آغاز کرد تنش‌های آبی و کمبود برق وجود داشت و از همان ابتدا تلاش دولت مبتنی بر حل ناترازی‌های بخش آبی و انرژی کشور بود و امروز برنامه‌ریزی شده 35 هزار مگاوات برق به چرخه انرژی کشور اضافه شود که هفت هزار مگاوات آن محقق شده و ان‌شاءالله بقیه آن هم اضافه خواهد شد و به طور کلی امروز ناترازی‌ها در حال جبران است و حل این ناترازی‌ها مورد توجه دولت است.

رئیسی افزود: در حوزه تولید گسترش زنجیره معادن و صنایع مهم است و در این برنامه به آن توجه شده است. همچنین نسبت به مسئله ترانزیت و اقتصاد دریامحور اهمیت داده شده است.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه برنامه هفتم دارای 3 سند است، گفت: سند نخست مربوط به مستندات برنامه و راهکارهای تحلیلی برنامه است، این مستندات یک سند مفصلی است و تمام این مستندات جمع‌آوری شده و اگر کسی بخواهد می‌تواند به آن مراجعه کند. سند دوم هم برنامه‌ها، مسائل و احکامی که پیش‌بینی شده را شامل می‌شود و سند سوم هم مربوط به مقررات است و برداشت دولت این است این سند نیاز به قانون ندارد و جزء اختیارات دولت بوده و مبتنی بر سیاست‌های ابلاغی است ولی اطلاع مجلس از آن بسیار مفید خواهد بود.
رئیسی در ادامه افزود: ارتباط ما با دریا بیش از سه هزار کیلومتر است ولی تاکنون از این ظرفیت استفاده نکرده‌ایم. باید گفت خوشبینانه سه تا چهار درصد اقتصاد دریامحورمان فعال است لذا این مسئله به‌عنوان یکی از محورهای مهم در برنامه هفتم بوده و به آن توجه شده است. از سوی دیگر به مسئله امنیت غذایی هم توجه کرده‌ایم و از حوزه‌های مهمی است که تدابیری در این رابطه اندیشیده و پیش‌بینی‌شده است به عنوان مثال استقلال در نهاده‌های دامی دنبال می‌شود تا با استفاده از ظرفیت‌های کنونی به استقلال کامل برسیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وعده دولت مربوط به ساخت یک میلیون مسکن در سال گفت: برخی به ما می‌گویند دولت قول داده بود یک میلیون مسکن در سال بسازد پس چه شد، بنده باید در پاسخ بگویم ساخت یک میلیون مسکن نیاز کشور است ولی آنهایی باید پاسخگو باشند که این تعداد مسکن را در سال‌های گذشته نساخته‌اند. با توجه به اینکه ساخت یک میلیون مسکن در سال نیاز کشور است و در این باره هم قانون وجود دارد ما به دنبال اجرای آن هستیم و مجلس و دولت برای تحقق این مهم کنار هم هستند و نسبت به آن اهتمام دارند.

رئیسی با اشاره به رویکرد برنامه هفتم پیرامون مسئله رشد جمعیت گفت که در این رابطه پیش‌بینی‌های خوبی انجام شده است.

به گفته وی؛ مسئله سلامت، آموزش، آموزش عالی، ارتقای علم از جمله موارد دیگری هستند که در برنامه هفتم مورد توجه قرار گرفته‌اند.

رئیس جمهور درباره رویکرد برنامه هفتم به نظام اداری اظهار کرد: به جرئت می‌توان گفت تحول نظام اداری مهمترین رویکرد برنامه هفتم محسوب می‌شود، چون بر این باوریم اگر ادارات چابک و فعال نشوند مصوبات به صورت دقیق اجرایی نخواهند شد. باید پذیرفت مشکلات اداری و نظام بروکراسی همه را رنج می‌دهد و برای حل مشکلات باید سازمان اداری فعال و جهادی داشته باشیم. از سوی دیگر افزایش بهره‌وری نیازمند تحول در نظام اداری است و اگر بهره‌وری افزایش نیابد و رشد سرمایه‌گذاری نداشته باشیم قطعاً رشد اقتصادی هم محقق نمی‌شود.

وی تأکید کرد: پیشرفت اقتصادی همراه با عدالت طبق سند آمایش سرزمینی، تحول علمی، اجتماعی و فرهنگی و ارتقای نظام مدیریت کشور و اصلاح نظام اداری با افزایش بهره‌وری امکان‌پذیر است.

رئیس قوه مجریه، مهار تورم را به عنوان یک نگاه اساسی در برنامه هفتم مطرح کرد و در این رابطه افزود: برنامه هفتم با نگاه مهار تورم تدوین شده و برای مهار تورم ضرورت دارد که رشد نقدینگی متوقف و پایه پولی کنترل شود.

وی به تعیین‌تکلیف بانک‌های اصلاح‌ناپذیر در برنامه هفتم اشاره و تأکید کرد: بانک‌های کشوربه سه دسته تقسیم می‌شوند؛ یکی بانک‌های سالم و خوب، دوم بانک‌های دارای مشکل اما با امکان اصلاح و احیا و سوم هم بانک‌هایی که امکان اصلاح‌شان وجود ندارد. هدف ما تعیین‌تکلیف دسته سوم است و می‌خواهیم آن‌ها را از چرخه نظام بانکی حذف ‌کنیم تا وضعیت نظام بانکی مساعد شود.

رئیس جمهور به اهتمام دولت برای کاهش کسری بودجه اشاره کرد و گفت: کسری بودجه به عنوان یکی از عوامل تشدید‌کننده تورم محسوب می‌شود که دولت و مجلس سال گذشته با همکاری یکدیگر تلاش کردند طوری بودجه را به تصویب برسانند که منابع و مصارف با هم هم‌خوانی داشته باشد و کسری آن‌چنانی وجود نداشته باشد. در ابتدای دولت سیزدهم 480 هزار میلیارد تومان کسری بودجه وجود داشت ولی بدون استقراض از بانک مرکزی این کسری برطرف شد و امسال هم تلاشمان این است که کسری بودجه نداشته باشیم.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود اشتغال‌زایی و کاهش بیکاری را از دغدغه‌ها و اهداف اصلی دولت عنوان کرد و گفت که برای ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری گام‌های خوبی برداشته شده و ایجاد اشتغال واقعی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، مدنظر دولت قرار دارد.

رئیس جمهور از آمادگی اعضای دولت برای همکاری با کمیسیون‌های مربوطه مجلس، پیرامون بررسی لایحه برنامه هفتم خبر داد.

وی در سخنان خود به تقویت جایگاه سازمان برنامه و بودجه هم اشاره و تأکید کرد که بنای دولت سیزدهم این است که سازمان برنامه و بودجه، فقط سازمان بودجه نباشد و نسبت به اجرای «بند بند» برنامه‌ها پیگیری کند و مجلس و مردم را در جریان قرار دهد.

رئیسی در پایان ضمن قدردانی از از رأی اعتماد نمایندگان مجلس به وزرای آموزش و پرورش و صمت، از محمدعلی نیکبخت؛ به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی هم دفاع کرد و او را حائز صلاحیت علمی و عملی دانست که مناصب و جایگاه‌های مدیریتی و علمی را با تلاش خود یک به یک طی کرده است.

انتهای پیام
captcha