قرآن خطی طلاکوب با قدمت 400 ساله در کتابخانه انگلیس
کد خبر: 4153785
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۸

قرآن خطی طلاکوب با قدمت 400 ساله در کتابخانه انگلیس

یک نسخه خطی طلاکوب از قرآن کریم که قدمت آن به 400 سال پیش بازمی‌گردد در کتابخانه چتام انگلیس نگهداری می‌شود.

به گزارش ایکنا به نقل از آناتولی، کتابخانه چتام که به عنوان قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی در جغرافیای آنگلوساکسون واقع در منچستر بریتانیا شناخته می‌شود، حاوی بیش از  120 هزار نسخه خطی تاریخی و یک قرآن طلاکوب شده است که قدمت آن به سال 1610 میلادی بازمی‌گردد.

کتابخانه چتام قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی در کشورهای انگلیسی‌زبان با سابقه بیش از 370 سال و معماری چوبی قرون وسطایی، مجموعه نسخه‌های خطی دارای اهمیت ملی و بین المللی را در خود جای داده است.

این کتابخانه در سال 1653 در منچستر، اولین شهر صنعتی جهان، بنا به وصیت همفری چیتام، یک تاجر ثروتمند پارچه تأسیس شد و درهای خود را در آگوست 1655 به روی عموم باز کرد.

بر اساس گزارش آناتولی، این کتابخانه تاریخی که بوی کتاب‌های قدیمی را می‌دهد، در یک ساختمان ماسه سنگی قرار دارد که قدمت آن به سال 1421 برمی‌گردد و برای اقامت کشیشان کلیسای شهر ساخته شده بود.

بیش از 40 نسخه خطی از قرون وسطی، و همچنین یادداشت‌ها، دست نوشته‌ها، نامه‌ها و آثار نقاشی و بیش از 120 هزار کتاب که بیش از نیمی از آنها قبل از سال 1850 منتشر شده است، در این کتابخانه نگهداری می‌شود.

قرآن خطی طلاکوب با قدمت 400 ساله در کتابخانه انگلیس

این کتابخانه همچنین در میان مجموعه‌ آثار خاص خود یک قرآن متوسط ​​با حاشیه‌ها و صفحات طلادوزی شده مربوط به سال ۱۶۱۰ را شامل می‌شود.

سیان لوئیز ماسون، مسئول هماهنگی خدمات بازدیدکنندگان از کتابخانه گفت یک فرد ناشناس این کتاب را در سال 1747 به کتابخانه چتام هدیه داده و تاریخ هدیه کتاب بر روی صفحه نخست از این نسخه قرآن کریم نوشته شده است.

وی افزود: رنگ طلایی نسخه‌های قدیمی معمولاً با گذشت زمان سیاه یا قرمز می شود، اما این قرآن به طرز شگفت‌انگیزی رنگ طلایی خود را حفظ کرده است.

ماسون می‌گوید: آیات مصحف مذکور و حاشیه‌های آن کار دست و بسیار زیباست و به اعتقاد من این یک گنج واقعی است.

انتهای پیام
captcha