مقاصد حضور سفیر سعودی در کرانه باختری
کد خبر: 4171529
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۱
روزنامه لبنانی فاش کرد

مقاصد حضور سفیر سعودی در کرانه باختری

روزنامه لبنانی الاخبار افتتاح سفارت عربستان در رام الله را در راستای تلاش‌ سعودی‌ها برای پیشبرد روند عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر صهیونیستی دانست.

به گزارش ایکنا به نقل از الاخبار، محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین روز سه‌شنبه استوارنامه نایف بن بندر السدیری، سفیر عربستان سعودی را به عنوان سفیر فوق‌العاده، تام‌الاختیار غیر مقیم در کشور فلسطین و سرکنسول این کشور در قدس پذیرفت و این اتفاق را در تقویت روابط برادرانه بین دو کشور و دو ملت برادر مهم ارزیابی کرد.

سفیر سعودی پیش از آن هم در نشست خبری با ریاض المالکی، وزیر خارجه دولت تشکیلات خودگردان فلسطین بر پایبندی کشورش به طرح موسوم به طرح صلح عربی به عنوان راه حل اساسی مسئله فلسطین تأکید کرد.

السدیری با هدف متقاعد کردن رام الله به دفاع ریاض از مسئله فلسطین، طرح صلح عربی را نقطه اساسی در هر توافق آینده دانست و گفت: عربستان اهتمام زیادی به مسئله فلسطین و حل آن بر اساس مشروعیت بین‌المللی دارد.

سفیر عربستان با بیان  اینکه ریاض برای تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی تلاش خواهد کرد گفت که امیدوار است که کنسولگری عربستان در قدس افتتاح شود، اما وی در عین حال اشاره‌ای به مرزهای کشور آتی فلسطین نداشت.

وزیر خارجه دولت تشکیلات خودگردان نیز ضمن استقبال از انتصاب سفیر عربستان در فلسطین گفت که به زودی السدیری برای آغاز کار خود به رام الله بازخواهد گشت تا روابط بین دو کشور توسعه یابد.

المالکی افزود: سفیر عربستان برای مأموریت اصلی خود یعنی باقی نگاه داشتن مسئله فلسطین به عنوان مسئله اساسی همه کشورهای عربی و از جمله عربستان سعودی تلاش خواهد کرد.

این برای نخستین بار است که عربستان در فلسطین سفیر خواهد داشت. کنسولگری عربستان در قدس از سال 1967 و با اشغال این شهر توسط رژیم صهیونیستی تعطیل شد.

سفیر سعودی که در رأس هیئتی از روز سه‌شنبه و از طریق گذرگاه الکرامه اردن وارد کرانه باختری و شهر رام الله شده است، تا امروز چهارشنبه با مقامات فلسطینی دیدار خواهد داشت.

استقبال صهیونیست‌ها از حضور سفیر سعودی در رام الله

از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به سفر سفیر سعودی گفت که توسعه دایره صلح فرصتی تاریخی است. وی در عین حال بر لزوم حفظ منافع امنیتی اسرائیل تأکید کرد.

ایلی کوهن، وزیر خارجه رژیم اشغالگر نیز سفر سفیر سعودی به رام الله را نشانه جدیت تلاش‌های عربستان برای عادی‌سازی روابط با تل‌آویو توصیف کرد.

از سوی دیگر حیم کاتز، وزیر گردشگری رژیم صهیونیستی در اولین سفر عمومی یک مقام صهیونیست در این سطح به عربستان و همزمان با گفت‌وگوها برای عادی‌سازی روابط بین دو طرف وارد عربستان سعودی شد و قرار است در رویدادی مربوط به سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل در ریاض حضور یابد.

در همین حال روزنامه لبنانی الاخبار امروز چهارشنبه در گزارشی در خصوص سفر سفیر سعودی به رام الله این عنوان را برای گزارش خود برگزید: «ریاض دو لنگه در را به روی عادی‌سازی گشود و فلسطینی‌ها را به خواب غفلت برد.».

این روزنامه به نقل از منابعی در تشکیلات خودگردان فلسطین آورده است که سفیر عربستان در این منطقه چند وظیفه خواهد داشت و مأموریت وی تنها به ارتباط با تشکیلات خودگردان محدود نخواهد بود.

این منابع گفتند: السدیری با کابینه اسرائیل نیز ارتباط مستقیم خواهد داشت و دیدارهای غیرعلنی با مقامات اسرائیلی برگزار خواهد کرد تا گام نخست برای برقراری روابط رسمی بین ریاض و تل‌آویو باشد، علاوه بر اینکه در مرحله پیش رو و با پیشبرد روند عادی‌سازی روابط با اسرائیل حمایت‌های عربستان از رام الله نیز توسعه خواهد یافت.

این منابع با اشاره به دیدار سفیر عربستان با حسین الشیخ، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین گفتند که الشیخ پیش‌تر، محمود عباس را به لزوم استفاده از روند عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو قانع کرده بود.

حسین الشیخ کسی است که در پنجم سپتامبر در رأس هیئتی فلسطینی به ریاض سفر کرد تا در دیدار با مقامات سعودی به آنها اطلاع دهد که تشکیلات خودگردان فلسطین با وجود پایبندی به طرح صلح عربی مخالف توافق عادی‌سازی ریاض با تل‌آویو نیست مشروط به اینکه سعودی‌ها هم با حمایت مالی گسترده از تشکیلات خودگردان مانع فروپاشی آن شوند.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی  نیز چهارشنبه هفته گذشته در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز آمریکا گفته بود که ریاض به عادی‌سازی روابط با تل آویو به شرط تحقق اهداف فلسطینیان نزدیک می‌شود. 

محمد بن سلمان افزود: مسئله فلسطین برای عادی‌سازی روابط با [رژیم] اسرائیل مهم است.

ولیعهد عربستان سعودی گفته بود که ریاض هر روز بیشتر به عادی‌سازی روابط با تل‌آویو نزدیک می‌شود اما به شرط تحقق اهداف فلسطینی‌ها.

انتهای پیام
captcha