توحید و ولایت‌مان لنگ می‌زند + صوت
کد خبر: 4175716
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۹
سیدمجتبی حسینی بیان کرد:

توحید و ولایت‌مان لنگ می‌زند + صوت

مفسر قرآن کریم ضمن اشاره به ماجرای معجزات حضرت عیسی، توضیح داد که ایشان چگونه در معجزات خود قواعد تسخیر الهی را رعایت می‌کرد.

به گزارش ایکنا، جلسه تفسیر قرآن سید مجتبی حسینی؛ مفسر قرآن و کارشناس دین با محوریت آیات ۳۲ تا ۳۴ سوره ابراهیم شب گذشته 23 مهر در فضای مجازی برگزار شد که گزیده آن را در ادامه می‌خوانید؛

خداوند در این آیات می‌فرماید: «اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَأَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَكُمْ وَسَخَّرَ لَكُمُ الْفُلْكَ لِتَجْرِيَ فِي الْبَحْرِ بِأَمْرِهِ وَسَخَّرَ لَكُمُ الْأَنْهَارَ وَسَخَّرَ لَكُمُ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ دَائِبَيْنِ وَسَخَّرَ لَكُمُ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ وَآتَاكُمْ مِنْ كُلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُ وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا إِنَّ الْإِنْسَانَ لَظَلُومٌ كَفَّارٌ»

یک مسئله در مورد این آیات که جلسه گذشته بحث شد و باید آن را ادامه بدهیم مسئله تسخیر و به تبع آن بحث معجزات است. نکته بسیار مهمی که جلسه گذشته عرض کردیم و به آن توجه نمی‌کنیم این است که فکر می‌کنیم همه چیز تسخیر ما است در حالی که تسخیر برای ما است. پس ما در تسخیر کاره‌ای نیستیم و همه چیز تسخیر خدا است ولی این تسخیر برای ما است. این بحث هم بحث توحیدی و جهان‌شناسی است و از سویی به علم تجربی پهلو می‌زند. اتفاقا اگر کسی خوب دقت کند بسیاری از نظراتی که خداناباوران مطرح می‌کنند پاسخ داده می‌شود.

همه عالم یک نظم و قانونی دارد که بر اساس آن انسان می‌تواند اقداماتی انجام دهد. این نظم و ترتیب نتیجه تسخیر خداوند است. به فرموده خداوند در این آیات، انهار تسخیر خدا است. همین انهار ممکن است سیل ایجاد کنند و افرادی بمیرند. افراد خداناباور سریع می‌گویند اگر خدایی وجود دارد چرا این سیل را ایجاد کرد تا افراد زیادی در اثر آن کشته شوند. ما به اینها می‌گوییم شما مثل کسانی هستید که در دوران تعدد خداها فکر می‌کردند یک خدایی برای سیل داریم و برایش قربانی می‌کردند تا سیل نیاید ولی تفکر ما این نیست. خدا انهار را مسخر کرده است و شما می‌توانید از همین انهار که فکر می‌کنید شر است استفاده کنید و آن را تبدیل به خیر کنید.

عیسی و حرکت در مسیر تسخیر

همه چیز در تسخیر خدا است، تسخیر ما نیست. به همین جهت شما باید قوانین و قواعد طبیعت را بیاموزید، کشف کنید تا بر اساس آن عمل کنید. یک مثال بزنم؛ خداوند به عیسی گفت گل را فوت کن تبدیل به پرنده شود. این جزء معجزات عیسی است. آیه می‌فرماید: «أَنِّي أَخْلُقُ لَكُمْ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنْفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ طَيْرًا بِإِذْنِ اللَّهِ». فرق معجزه با سحر و جادو همین است. خدا می‌توانست به عیسی بگوید یک آجر بردار فوت کن تبدیل به پرنده شود. این سحر و جادوگری است. اتفاقا اینطوری خیلی جذاب‌تر است؛ ولی خدا می‌فرماید اگر قرار است تو پرنده‌ای درست کنی باید شکل پرنده باشد، «كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ»، یعنی آن را به هیئت طیر دربیاور چون تسخیر خداوند، قانون خداوند این است. همه حرف در همین است.

خدایی که «کن فیکون» می‌کند به عیسی می‌گوید اگر می‌خواهی پرنده درست کنی، شکل پرنده درست کن. بعد خداوند به تو قدرتی می‌دهد که آن را به اذن پروردگار تبدیل به پرنده واقعی می‌کنی. دنیایی که خدا خلق کرده است قانونش این است. ما نمی‌دانیم در دنیاهای دیگری که خلق کرده چه قوانینی دارد پس نباید مسائل این دنیا را به دنیاهای دیگر هم نسبت بدهیم. عالم‌هایی که خدا خلق کرده تسخیرش دست او است ولی این تسخیر برای شما است. حتی حضرت عیسی با آن اهمیت باید این قانونی که خدا قرار داده است را رعایت کند. اصلا عیسی آمد این خرافات و جادو را از بین ببرد.

یک کار دیگر عیسی این بود که ابرص و نابینا را شفا می‌داد. آیه می‌فرماید: «وَأُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ وَأُحْيِي الْمَوْتَى بِإِذْنِ اللَّهِ». عیسی چگونه این کار را می‌کرد؟ آنها را فوت می‌کرد خوب می‌شدند؟ خیر؛ یک نمونه عرض کنم. در روایات دارد یکبار حضرت عیسی رد شد دید مرد و زنی با هم دعوا دارند و مرد می‌خواهد زن را طلاق دهد. از او پرسید چرا می‌خواهی این را طلاق بدهی؟ گفت چهره‌اش هر روز شکسته و پیر می‌شود. عیسی گفت می‌خواهی بیماری‌ات خوب شود؟ وقتی غذا می‌خوری قبل از اینکه سیر شوی دست از غذا بردار. عیسی می‌توانست فوت کند طرف خوب شود ولی قانون دارد.

توحید و ولایتمان مرخص است

یکبار عیسی از جایی رد می‌شد مردم ناراحت بودند چون همه زردچهره و کبودچشم بودند. عیسی که می‌توانست مرده را زنده می‌کند، می‌توانست آنها را با یک فوت خوب کند ولی این کار را نکرد. اصلا تصور ما از امور دینی شبیه انیمیشن است. هیچ کدام از ائمه از این کارها نمی‌کردند چون این عالم تسخیر شده است. عیسی به آن گروه بیمار گفت شما گوشت را اول بشورید بعد بخورید چون شما گوشت را نمی‌شورید. این روایات را شیعیان نقل کردند. عیسی می‌توانست یک دکان برای خودش باز کند و همه را فوت کند خوب شوند ولی این کار را نکرد. متاسفانه ما دنبال فیلم و انیمیشن هستیم و توحید و ولایتمان مرخص است.

آیه می‌فرماید انهار تسخیر شما است بروید قانونش را یاد بگیرید بعد هر کاری خواستید بکنید، بکنید. شما با دانستن همین نکته اندازه یک عمر بزرگ شدید. آیه 13 سوره فاطر می‌فرماید: « وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلٌّ يَجْرِي لِأَجَلٍ مُسَمًّى ذَلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ؛ خداست که شب را درون پرده روز پنهان سازد و روز را درون پرده شب، و خورشید و ماه را مسخّر کرده که هر یک به مقدار معیّن و مدار خاصی می‌گردند، اوست خدای آفریننده و پروردگار شما، که همه ملک هستی از اوست، و به غیر او معبودانی که به خدایی می‌خوانید در جهان دارای پوست هسته خرمایی نیستند». آیه می‌فرماید «ذَلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ» یعنی پروردگار شما همین تسخیر خورشید و ماه است. اینکه امیرالمومنین(ع) می‌فرماید خدایی که نبینم نمی‌پرستم معنایش همین است.

کد
انتهای پیام
captcha