رتبه اول دانشگاه صنعتی شریف که استاد علوم قرآن شد
کد خبر: 4183420
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹
روایت ایکنا از مراسم تجلیل از نهله غروی نائینی

رتبه اول دانشگاه صنعتی شریف که استاد علوم قرآن شد

مراسم نکوداشت نهله غروی نائینی، استاد علوم قرآن دانشگاه تربیت مدرس، به پاس سال‌ها تلاش علمی و تدریس با حضور اعضای خانواده وی، مسئولان دانشگاه، دانشجویان و استادان برگزار شد.

نهله غرویبه گزارش ایکنا، در ایام ولادت باسعادت حضرت زینب(س) دانشگاه تربیت مدرس شاهد برپایی مراسم بزرگداشتی برای استادی بود که سالیان متمادی از عمر خود را صرف ترویج قرآن کریم و برپایی جلسات تفسیر و تربیت دانشجو در زمینه علوم قرآن و حدیث کرده است.

مراسم تجلیل از استاد نهله غروی نائینی، استاد دانشگاه و نوه مرحوم میرزای نائینی، که از علمای بزرگ یک قرن اخیر محسوب می‌شود.

در ادامه روایت خبرگزاری ایکنا از این مراسم را بخوانید؛

محسن ایمانی نائینی، معاون آموزش دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، در این مراسم با بیان اینکه ابن‌سینا می‌گوید معلم باید با دیانت باشد، گفت: همه کسانی که در دانشگاه حضور داشته‌اند شهادت می‌دهند که خانم غروی اهل تدین و دارای فضایل اخلاقی هستند. کسانی که ایشان را می‌شناسند در مورد اخلاق خوبشان سخنان زیادی دارند. معلم باید عالم باشد زیرا درصدد ارائه علم و دانش است و باید پاسخگوی شیفتگان علم و دانش باشد. من وقتی با دانشجویان ایشان مواجه می‌شدم می‌دیدم که با شور و اشتیاق وارد کلاس ایشان می‌شدند و این امر نشان می‌دهد که ایشان عالم است.

اهل مشورت بودند 

وی با بیان اینکه ممکن است برخی افراد دوست نداشته باشند که پای برخی درس و کلاس‌ها بروند، افزود: دانشجویان ایشان با اشتیاق به کلاس ایشان می‌روند و از نظر عملکرد هیچ وقت ندیدم دانشجویی از ایشان گلایه داشته باشد و همه ذکر خیر او را دارند. نکته دیگر درباره زحماتی است که در مدیریت گروه مطالعات زنان، گروه قرآن و مسئولیت فرهنگ و اندیشه دینی و حتی کتابخانه علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس به ایشان دادیم. ایشان اهل مشورت بودند و به دیگران مشورت می‌دادند. اگر از ایشان برای جلسات دعوت می‌کردیم، با کمال میل شرکت داشتند. در حوزه مسائل علمی هم کلاس تفسیر قرآن به زبان انگلیسی تشکیل دادند و افرادی با علاقه در آن حضور داشتند و آنچه برای یک استاد به منظور حضور در کلاس و همکاری با همکاران و ارائه مطالب مفید برای دانشجویان لازم است در وجود ایشان دیده می‌شود و از زحماتشان قدردانی می‌کنم.

طوبی شاکری، مدیرگروه مطالعات زنان دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، گفت: وقتی سال 1386 وارد دانشگاه تربیت مدرس شدم و با خانم غروی نائینی آشنا شدم فضایلی که درباره مرحوم نائینی شنیده بودم در وجود ایشان دیدم و گویی میرزای نائینی پیش روی بنده است. در طول این سال‌ها حضور مرحوم نائینی را احساس می‌کردم با اینکه هشت سال در محضر آیت‌الله میرزا جواد تبریزی و شش سال در محضر علامه حسن‌زاده آملی بودم. همیشه آرزو داشتم که در محضر استادانی چون میرزای نائینی بودم و خدا توفیق داد که در پی همنشینی با نوه مکرم ایشان شاگردی مرحوم میرزا را هم تجربه کنم.

سخنان نماینده رهبری در دانشگاه تربیت مدرس

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی ساداتی‌نژاد، نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه گفت: خانم غروی در مدت چند سالی که بنده در دانشگاه حضور داشتم در جلسات مختلف فرهنگی حضور داشتند و رفتن ایشان از دانشگاه به سبب بازنشستگی خسارت است.

وی گفت: به مرحوم علامه نائینی اشاره شد و این افتخار برای خانم غروی است که از این خاندان پاک و عالم هستند. مرحوم علامه جعفری فرمودند پس از فوت علامه نائینی شاگردانشان دوست داشتند که به خواب آنان بیاید و بعد از 15 سال از رحلت ایشان یکی از شاگردان او را در خواب دید و وقتی این شاگرد از چرایی تاخیر دیدار در خواب، سؤال کرد میرزا این شعر را خواند: کس نداند اندر این بحر عمیق/ سنگریزه قرب دارد یا عقیق. این شعر در عالم رؤیا در ذهن این شاگرد ماند؛ یعنی وقتی در عالم دیگر پرده‌ها کنار رفت ما می‌فهمیم چکاره هستیم و چقدر دستمان پر است. مرحوم علامه جعفری می‌گوید بعدها این شعر را در کتاب منطق‌الطیر عطار دیدم. به هر حال افتخاری برای ماست که چنین بزرگانی داشته‌ایم؛ جد ایشان از نوادر دوران معاصر بودند و مباحث ایشان در کتاب تنبیه الامه، خمیرمایه جریان مردم‌سالاری دینی است که بعدا کسانی چون امام و رهبر انقلاب آن را دنبال کردند. خانم غروی هم همین راه را ادامه دادند.

غبطه خوردن به اهالی قرآن

محمدجواد هراتی، قائم مقام وزیر علوم در علوم انسانی نیز در این جلسه گفت: به کسانی که عمر خود را در خدمت قرآن سپری می‌کنند غبطه می‌خورم؛ یکی از دوستان اهل معنا خوابی را برای بنده تعریف کرد که غبطه من بیشتر شد؛ ایشان می‌گفت در صحرای محشر اکثر افراد لباس مناسبی بر تن نداشتند و در این سیل عظیم فقط چند نفری لباس بهتر یا کامل بر تن داشتند و سؤال کردم که این‌ها چه کسانی هستند و گفته شد که افرادی که در راه قرآن قدم برداشته‌اند. لذا جای غبطه دارد.

وی در ادامه افزود: دلیل شرکت بنده در این مراسم این بود که شاید خداوند به خاطر افرادی که عمرشان را در مسیر قرآن سپری کرده‌اند، ثوابی برای ما بنویسند و از تشکیل‌دهندگان این جلسه و همه کسانی که در خدمت قرآن هستند و کاری می‌کنند قدردانی می‌کنم و برای ما دعا کنند تا بتوانیم در خدمت قرآن باشیم.

همچنین، علی شمس‌الدینی، دانشیار گروه سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی دانشگاه تربیت مدرس، گفت: اولین بار بنده در جلسه بسیج اساتید با ایشان آشنا شدم و روحیه انقلابی و ارزشی ایشان بر همه آشکار است. دانشجویان با اصرار زیاد از من خواسته‌اند که همچنان از تدریس ایشان استفاده کنیم و دانشجویان از برکات وجودی خانم غروی بهره‌مند شوند. دانشگاه به وجود امثال ایشان نیازمند است و برکات زیادی از طرف ایشان نصیب دانشگاه شده است.

تمجید از همسری نمونه

بهرام گلیایی، استاد بیوفیزیک دانشگاه تهران و همسر نهله غروی نایینی گفت: با اطمینان کامل و از عمق وجودم شهادت می‌دهم که فعالیت آموزشی و دانشگاهی خانم غروی ذره‌ای به وظایف همسری و مادری ایشان ضربه نزده است. در مورد فضل علمی ایشان سخنان زیادی گفته شد ولی من از بُعد دیگری سخن می‌گویم؛ ایشان در ابتدای ورود به دانشگاه، شاگرد اول رشته شیمی بودند و وقتی به آمریکا رفتیم، ترجیح دادند که سراغ زبان عربی بروند و با ورود مجدد به ایران هم در رشته عربی مدرک دکترا گرفتند.

وی اضافه کرد: ما در آمریکا دو فرزند داشتیم و در ایران هم دو فرزند دیگر؛ ایشان ادامه تحصیلات علمی خود را با داشتن این فرزندان انجام داد که کاری بسیار سخت بود ولی سر سوزنی در وظایف مادری و همسری کوتاهی نکردند. حتی یک مورد کوتاهی ندیدم و امیدوارم بانوان محترم از این مسئله درس بگیرند زیرا ایشان تدریس و تحصیل را با مجاهدت در خانه همراه کردند و از این جهت ایشان را تحسین و تجلیل می‌کنم و خصوصیات ایشان برای بنده الگو بوده است. ایشان با انرژی و علاقه تمام اول به وظایف خانه می‌رسیدند و بعد سراغ درس و مطالعه می‌رفتند.

مطهری‌نژاد، دبیر انجمن تمدن نوین اسلامی هم در سخنانی گفت: خانم غروی از مؤسسان انجمن تمدن نوین اسلامی هستند و امیدواریم از ظرفیت این استاد برجسته بهره بیشتری ببریم. ایشان در حوزه تحقیق و دانشجوپروری و فعالیت‌های اجتماعی و انس با قرآن همواره پویا و پرتلاش بوده‌اند. 

تجلیل از ده‌ها جلسه تفسیری خانم غروی

فاطمه الحانی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، گفت: محوریت این جلسه تجلیل از عالم و علم است؛ امیرالمؤمنین(ع) براساس روایتی که در بحار آمده است می‌فرماید: علم نوری است که خداوند بر قلبی می‌افکند که بخواهد؛ یعنی تلاش انسان هم در کسب آن مؤثر است؛ آیت‌الله بهجت و امام خمینی(ره) هم از این تعابیر زیاد استفاده کرده‌اند.

الحانی افزود: علامه طباطبایی در ذیل آیه 200 سوره مبارکه آل‌عمران به بعد اجتماعی اسلام اشاره فرمودند؛ آیت‌الله جوادی آملی هم فرموده است که تدبر در قرآن اگر در جمع اتفاق بیفتد خیلی ارزشمندتر است یعنی ایشان هم بر مسئله اجتماع تاکید دارند. از خانم غروی تشکر می‌کنم، زیرا بیش از 100 جلسه از ایشان دعوت کردیم و در مورد تفسیر قرآن سخن گفتند بدون توقع و اینکه خم به ابرو بیاورند. زمانی که بنده در عرصه شورای فرهنگی استادان بانوان و معاونت بسیج بانوان بودم همواره با ما همکاری می‌کردند و امیدوارم سایر اساتید ایشان را الگو قرار دهند و همه در مسیر اولی‌الالباب قرار بگیریم.

 

بخشی از این مراسم به پخش مستندی از زندگی علمی نهله غروی اختصاص داشت؛ ایشان در سخنان خود به نکاتی اشاره کرد که خواندنی است: «در خانواده‌ای مذهبی در تهران بزرگ شدم؛ پدرم از ابتدا روحانی نبودند ولی بعدا ملبس به این لباس شدند. از نظر پدری به میرزای نائینی بزرگ، صاحب کتاب تنبیه الامه و از طرف مادر هم از خاندان لواسانی و مرحوم آیت‌الله سیدحسن لواسانی متصل هستیم که ایشان هم شاگرد میرزای نائینی بودند. توفیق پیدا کردم با رتبه اول در دانشگاه شریف در رشته شیمی قبول شوم و چهار سال تحصیل را سپری کردم؛ این دوره مواجه با هجوم نیروهای گارد شاه بودیم. اکثر دختران بی‌حجاب بودند ولی ما که با حجاب و پوشش کامل اسلامی بودیم تعداد بسیار کمی بودیم.

سال 53 همسرم برای تحصیل دکترا به خارج از کشور و به دانشگاه برکلی رفتند. بعد از فروردین سال 60 به کشور بازگشتیم. در این دوره که بعد از انقلاب بود، بخش بین‌الملل سازمان تبلیغات را راه‌اندازی کردیم و بعدا هم به وزارت علوم برای ایجاد دفتر معارف اسلامی دعوت شدم. در مقطع ارشد وارد رشته الهیات و علوم قرآن و حدیث شدم و کم کم به تدریس پرداختم و چنان در این عرصه جدی بودم که حتی وقتی مادرم هم وفات کردند جلسه درس و بحثم یک روز هم تعطیل نشد.

از سال 73 عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس شدم و حدود سال 1400 در دانشکده، مسئولیت مدیریت کتابخانه را بنده دادند زیرا بنده با کتاب، انس زیادی داشته و دارم. عادت بنده این بود که کتاب‌ها را سر کلاس درس می‌بردم تا دانشجویان با آن آشنا شوند. اولین کتاب بنده با عنوان محدثات شیعه به چاپ رسید که در واقع تکمیل پایان‌نامه اینجانب بود.  

از همه عزیزانی که زحمت کشیدند و در این مراسم حضور یافتند. همچنین استادان محترم دانشگاه نهایت تشکر را دارم. بارها درخواست کردم که این مراسم برگزار نشود، زیرا بنده تا وقتی سلامت و زنده باشم رفت و آمد خواهم داشت. علم و مطالعه چیزی نیست که انسان از آن جدا شود. از همه تشکر می‌کنم و امیدوارم در سایه قرآن و عترت باشید.»

 

انتهای پیام
captcha