بررسی «زنان و صلح اجتماعی» در حوزه رسانه و فرهنگ
کد خبر: 4183651
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳

بررسی «زنان و صلح اجتماعی» در حوزه رسانه و فرهنگ

دومین روز از همایش «زنان و صلج اجتماعی» با دو نشست تخصصی در حوزه «جنگ نرم و مخاصمات مسلحانه» و «آموزش، رسانه و فرهنگ» برگزار می‌شود.

«زنان و صلح اجتماعی» در حوزه رسانه و فرهنگ بررسی می‌شودندا حاجی‌وثوق، دبیر همایش «زنان و صلح اجتماعی» در گفت‌وگو با ایکنا درباره این همایش گفت: این همایش از سوی انجمن صلح مطالعات ایران برگزار می‌شود و دانشگاه تهران، علامه طباطبایی(ره) و فردوسی مشهد و سه دانشگاه خارجی در آن مشارکت داشته و جمعیت حقوق بشر زنان، جمعیت ایرانی مطالعات زنان، انجمن ایرانی مطالعات غرب آسیا و روزنامه نگاران زن ایران این همایش را همراهی می‌کنند.
 
وی افزود: دیروز روز نخست این همایش بود و با صحبت‌های الهه کولایی، دبیر علمی همایش، آغاز شد و پس از آن سخنرانی کلیدی، نسرین مصفا، استاد دانشگاه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بود که به اهمیت و نقش زنان در دنیا و ظرفیت‌های زنان در این زمینه پرداخت. سپس اولین نشست تخصصی با چهار سخنران داخلی و یک سخنران خارجی برگزار شد. موضوع نشست اول «صلح اجتماعی و زمینه‌های خشونت‌ورزی علیه زنان» بود و نشست دوم با عنوان «زنان و صلح اجتماعی در گستره جهان» برگزار شد.
 
حاجی‌وثوق ادامه داد: روز دوم همایش عصر پنجشنبه دوم آذرماه در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود که در آن دو نشست تخصصی برگزار می‌شود، در نشست اول موضوع «صلح اجتماعی و جنگ نرم و مخاصمات مسلحانه» را دنبال می‌کنیم و در نشست دوم «زنان، صلح اجتماعی، آموزش، رسانه و فرهنگ» بررسی می‌شود. در واقع ما به عنوان یک نهاد علمی تلاش می‌کنیم، در شرایطی که ضرب‌آهنگ جنگ در منطقه و دنیا به صدا درآمده است، بتوانیم با شنیدن نقطه‌نظرات و ایده‌های مختلف به دنبال راهکار‌هایی باشیم تا نقش حیاتی زنان در صلح اجتماعی تقویت شود و همچنین ارتقا یابد.
 
دبیر اجرایی همایش تصریح کرد: در شرایطی که امروزه جامعه ما با بحران اعتماد عمومی مواجه است، نقش نهاد‌های مدنی نظیر انجمن‌های علمی حائز اهمیت است، برای اینکه ایده‌های مختلف را بیان و چندصدایی را در جامعه ترویج کند.
 
وی با اشاره به اهداف این همایش بیان کرد: وقتی ایده همایش مطرح شد، اینکه چطور بتوانیم آن را بین‌المللی کنیم و فراتر از مرز‌ها دنبال کنیم، اهمیت داشت؛ از این رو سوال‌هایی نظیر اینکه، وضعیت صلح اجتماعی در جامعه ما چگونه است و چقدر توانسته‌ایم صلح اجتماعی را در جامعه ایران برقرار کنیم؟ تا بتوانیم ارتباط منطقی بین صلح اجتماعی و مبحث مهم زنان در جامعه و نقشی که زنان در این زمینه ایفا می‌کنند، داشته باشیم. از این رو برای اینکه بتوانیم یک بحث ریشه‌ای داشته باشیم، این همایش را به صورت بین‌المللی برگزار کردیم تا مقایسه‌ای در بین نمونه‌های جهانی داشته باشیم و از تجارب ارزنده دنیا در این زمینه بهره‌مند شویم. روز گذشته یک سخنران از روسیه به بررسی وضعیت زنان در صلح اجتماعی پرداخته و دو جامعه ایران و روسیه را با هم مقایسه کرده بود که این امر نشان می‌دهد تفاوت فاحشی بین آن‌ها وجود ندارد و هنوز یک مسیر طلانی برای دنیا وجود دارد که باید طی شود. 
 
حاجی‌وثوق در ادامه گفت: یکی از اهداف دیگر ما این است که با شنیدن چندصدایی فارغ از جناح‌های سیاسی و ... دیدگاه‌های علمی بیان شود و از دل آن‌ها راهکار‌هایی برای تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان جامعه به دست آید. ما دغدغه ایران امروز و فردا را داریم و به دنبال این هستیم، راهکاری پیدا کنیم تا وضعیت بهتر شود و زخم‌ها ترمیم یابد و از همه مهمتر رسالت علمی ما این است که بتوانیم با تعریف کردن این همایش‌ها فضایی را به وجود بیاوریم تا بیینیم دیدگاه‌های گوناگون در جامعه ما چگونه است و همچنین فضایی ایجاد کنیم تا دانشجویان بتوانند به بحث و بررسی بپردازند؛ چراکه فضای نقد و تضارب‌آرا باعث می‌شود بسیاری از مسائل جامعه رفع شود.
انتهای پیام
captcha