نشست الزامات تفکر عقلی در شناخت قرآن به قرآن برگزار شد
کد خبر: 4191458
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۸

نشست الزامات تفکر عقلی در شناخت قرآن به قرآن برگزار شد

کرسی علمی ترویجی «الزامات تفکر عقلی در شناخت قرآن به قرآن از منظر مطالعات میان رشته‌­ای» روز گذشته 11 دی در پژوهشکده مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

به گزارش ایکنا، کرسی علمی ترویجی «الزامات تفکر عقلی در شناخت قرآن به قرآن از منظر مطالعات میان رشته‌­ای» روز گذشته 11 دی در پژوهشکده مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

این نشست به ریاست علیرضا طالب‌­پور، دانشیار دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر و مؤسس و عضو وابسته پژوهشکده مطالعات میان‌­رشته­‌ای قرآن و با سخنان ابتدایی او آغاز شد و از مجری طرح، محمدامین شاهجویی، استادیار گروه پژوهشی حکمت معاصر و فلسفه اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی خواسته شد تا پس از اشاره اجمالی به شرح سوابق فعالیت­‌های آموزشی و پژوهشی خود به طرح تفصیلی نظریه مطرح در قالب کرسی بپردازد.

نشست الزامات تفکر عقلی در شناخت قرآن به قرآن برگزار شد

محمدامین شاهجویی در 5 سرفصل اصلیِ حقیقت قرآن، اعجاز قرآن، رسالت قرآن، جاودانگی قرآن و سرانجام فهم قرآن، مستند به کتاب قرآن در قرآن از آیت‌الله جوادی آملی، مجلد نخست دوره تفسیر موضوعی قرآن ایشان، و نیز با استناد به بالغ بر شصت جلد از آثار این مفسر که عمدتا آثار تفسیری ایشان است، به ارائه داده‌­هایی پرداخت. از نظر او، شناخت قرآن به قرآن که شرط لازم تفسیر قرآن به قرآن نیز هست، فارغ از طرح پاره‌­ای از مهم­‌ترین مفاهیم، به ویژه فلسفه الهی و مباحث الهیات بالمعنی الأخص فلسفه، ناممکن است.

سپس ناقدان به نقد طرح نظرات ارائه شده پرداختند. حجت‌الاسلام محمد سادات منصوری، پژوهشگر مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، و در ادامه علیرضا فخّاری، دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی در چند مرحله سوالات، ابهامات و دیدگاه‌های انتقادی خود را مطرح کردند و مجری طرح نیز در چند نوبت به ارائه پاسخ‌­های خود پرداخت و گفت‌وگوهای صریح، انتقادی و با رویکرد علمی میان دو طرف شکل گرفت.

افزون بر این برخی از اعضای هیئت علمی پژوهشکده مطالعات میان‌­رشته‌­ای قرآن نیز وارد بحث شده، به طرح دیدگاه‌های موافق یا انتقادی خود نسبت به مباحث مطرح شده پرداختند که مورد استقبال حاضران و مستمعان نشست قرار گرفت.

در انتها ریاست نشست نیز به طرح نظرات و پرسش‌­های خود پرداخت و جمع‌­بندی‌­ از کلیه مباحث مطرح شده ارائه داد و در نهایت اعلام کرد که کرسی نظریه­‌پردازی علمی ترویجی، پس از ایضاح برخی از ابهاماتی که مورد سوال ناقدان بود و نیز با پاره‌­ای از اصلاحات، توسط مجری طرح، مورد قبول قرار گرفته و مثبت ارزیابی می‌­شود.

انتهای پیام
captcha