کزازی یادآور فردوسی و هویت ایرانی است
کد خبر: 4193098
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
محمود شالویی:

کزازی یادآور فردوسی و هویت ایرانی است

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: گرامیداشت‌ کزازی، گرامیداشت فردوسی، شاهنامه، فرهنگ، اصالت و هویت ایرانی است.

به گزارش ایکنا؛ آیین نکوداشت میرجلال‌الدین کزازی در کسوت چهره ماندگار زبان و ادب فارسی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی عصر سه‌شنبه نوزدهم دی در تالار اجتماعات شهید مطهری(ره) انجمن برگزار شد.

در ابتدای این بزرگداشت کزازی گفت: آنچه برای ایران کرده‌ام، کاری بوده که هر ایرانی راستینی باید انجام می‌داد. باور خود را سنجه گرفته‌ام، آنان مرا واداشته‌اند، تا درباره این سرزمین که دانشوران می‌گویند از دید فرهنگ در جهان بی‌همتاست و شکوفاتر و درخشان‌ترین کانون فرهنگ جهان است، پژوهش کنم.

وی با اشاره به اینکه ایران را شیفته‌وار دوست دارد گفت: کافی است به فرهنگ ایران‌شناسان نگاهی بیندازید، آنان که زندگی خود را فدای شناساندن ایران کرده‌اند، به‌هرروی از این شوری که در ایرانیان می‌بینم، سپاسگزارم.

وی ادامه داد: به هر جای این سرزمین حتی روستاهای دور می‌روم با گرمی پذیرای من می‌شوند، این جادوی ایران است و به همین دلیل ایران نزد دانش‌آموخته‌های نیک‌اندیش و خردمند قرار می‌گیرد. این بزم پرشور به نام من اما به پاس ایران برگزار شده است. بر مام وطن ستم روا می‌داریم. ستم به مام گناه نابخشودنی است، زمین در نشیب نابودی است، دریاها بالا می‌آیند و گونه‌ها و تیره‌های جانداران یکی پس از دیگری منقرض می‌شوند، آینده‌ای تاریک، نزدیک ما است. پیش‌ازاین جهانداران بر مردمان جفا روا می‌داشتند و امروز بر زمین، خاک و هوا جفا می‌کنند.

کزازی حافظ روزگار است

در ادامه محمود شالویی؛ رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: وقتی کزازی سخن می‌گوید، مانند این است که سعدی و حافظ در روزگار ما سخن می‌گویند. گرامیداشت‌ کزازی، گرامیداشت فردوسی، شاهنامه، فرهنگ، اصالت و هویت ایرانی است.

مهدخت معین سخنران بعدی بود و گفت: متوجه شدم دیون بسیاری نسبت به استاد کزازی و همسر او دارم، زیرا عرض بیش از ۴۰ سال، همواره در سالگرد دکتر معین شرکت کردند. اخیرا چند مقاله در حوزه حافظ‌پژوهی منتشر کردم و برای بررسی زیبایی‌شناسی آثار از کتاب‌های استاد کزازی استفاده کردم. یکی از مسائل مهم در این کتاب‌ها، این است که برخی از واژه‌ها ناآشنا است زیرا از فارسی سره استفاده شده، البته مترجم نکته‌هایی در متن نوشته تا درباره کلمات بازگو کند.

محمدحسن حسنی‌زاده نیری؛ استاد دانشگاه علامه طباطبایی سخنران بعدی بود که گفت: ابعاد وجودی او چنان گسترده است که نه زمان جلسه برای بررسی آن کافی است و نه من اطلاعات دقیقی درباره آن دارم. وقتی از آثار او سخن می‌گوییم بخشی از وجود او را به شنوندگان معرفی می‌کنیم. درنتیجه بهترین راه شناخت هر کسی بررسی آثار او است.

وی با بیان اینکه آثار مکتوب کزازی قلمروهای بسیاری را در برمی‌گیرد، ادامه داد: او در شاهنامه‌شناسی، حافظ‌شناسی، خاقانی‌پژوهی، تصحیح متون، ترجمه آثار گران‌سنگ ادبی جهان به فارسی که نقد و شماره کردن آنها برایم دشوار است، فعالیت کرده است.

سرافراز در همه حوزه‌های ادبی

در ادامه روح‌الله هادی؛ استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه آشنایی 34 ساله با کزازی دارد گفت: استادهایی که در کشور به بلاغت فارسی می‌پردازند به تعداد انگشتان دست نیست. هیچ حوزه‌ای در رشته زبان و ادبیات فارسی وجود ندارد که کزازی وارد آن نشده باشند و سرافراز بیرون نیامده باشد.

وی با بیان اینکه انسان میان جهان و خدا زندگی می‌کند، افزود: هر فرد سراغ دانش می‌رود از جهان بالاتر است، در وجود کزازی دانش به فضیلت تبدیل شده و این توفیق منحصربه‌فرد است. هر کس دانشش به ادب و فروتنی نرسد، زحمت بادیه خریده است. کزازی برای خود جهانی ورای این جهان ساخته ‌و همین همنشینی صادقانه موجب شده زبان کزازی زبانی باشد که گویی نهری شیرین و گوارا است.

محسن حبیبی رئیس دانشکده زبان‌های خارجی دانشکده علامه طباطبایی نیز گفت: با وجود افرادی همچون کزازی، در دانشگاه‌ها می‌توان از فرهنگ و ادب و علم او بهره برد. از ویژگی‌های نوشتاری استاد کزازی این است که سمفونی است و رقص واژگان را می‌توان در آنها دید.

مصطفی سلطانی‌نژاد با تاکید بر شکوه کزازی در خواندن شعر و درس دادن ادامه داد: به قول استاد، بیت‌هایی هستند که موی بر تن افراد افراخته می‌شود.

وی در پایان شعری را به کزازی اهدا کرد و در پایان این مراسم کیخسرو دهقانی برنامه شاهنامه‌خوانی را اجرا کرد.

انتهای پیام
captcha