رفع کمبود دارو به کمک دانش‌بنیان‌ها؛ کمبود داروی اساسی نداریم
کد خبر: 4196664
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
سیدحیدر محمدی:

رفع کمبود دارو به کمک دانش‌بنیان‌ها؛ کمبود داروی اساسی نداریم

رئیس سازمان غذا و دارو با تأکید بر اینکه در حال حاضر کمبود داروهای اساسی نداریم، از ذخیره استراتژیک دارو خبر داد و گفت: کمبودها به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان در حال برطرف شدن است.

سید حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و داروبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری سید حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو امروز دوشنبه ۹ بهمن ماه با محور دستاوردهای این سازمان در وزارت بهداشت برگزار شد. 

در این نشست، محمدی گفت: تعداد زیادی اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی و فراورده‌های طب سنتی به سبد دارویی کشور اضافه شده است و در نمایشگاه محصولات سلامت بنیان رونمایی از این محصولات صورت گرفت.

وی ادامه دهد: ۱۷ قلم دارو، ۳۳ قلم تجهیزات پزشکی و هشت قلم محصولات طب سنتی طی یک سال به سبد خدمات ما اضافه شده است. همچنین محصولات و داروهای جدید با تکنولوژی بالا و توسط شرکت‌های دانش بنیان و هسته‌های فناور تولید می‌شوند که مورد حمایت نهادهای مختلف دولتی هستند تا میزان و کیفیت تولید را بالا ببرند و کمتر دغدغه مشکلات را داشته باشند.

رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد: در تجهیزات پزشکی دو شرکت تولید کننده دستگاه سی‌تی‌اسکن داریم که محصول خود را عرضه کردند، دو شرکت تولید کننده دستگاه دیالیز نیز داریم. قبلا داروی بی‌هوشی نداشتیم و برخی کشورها حاضر به فروش این داروها نبودند اما اکنون این داروها در کشور تولید می‌شود. مانیتور علائم حیاتی، دستگاه سیار و ثابت الکترو‌شُک نیز در کشور تولید می‌شود. تولید داخل شتاب دهنده خطی، دستگاه اندازه‌گیری هموگلوبین نیز داریم و تولید سمعک نیز در داخل به زودی صورت خواهد گرفت.

محمدی با اشاره به اینکه در حوزه دارو بسیاری از داروهایی که کمبود داشتیم، مثل داروی ضد سرطان، امسال وارد بازار شده، گفت: پارسال کمبود داروی بی‌هوشی داشتیم که همان شرکتی که پارسال در نمایشگاه سلامت بنیان از محصول داروی بی‌هوشی خود رونمایی کرد، امسال این داروها را تامین کرده‌ است.

کمبود داروی اساسی نداریم

وی افزود: داروی اتوپوزاید به صورت تزریقی وسیتارابین که داروی ضد سرطان است به زودی راهی بازار می‌شود. همچنین داروی سیتوتوکسیک به زودی وارد بازار می‌شود. امسال وضعیت تامین دارو نسبت به سال قبل بهتر است و کمبود دارو کاهش پیدا کرده و داروهایی که کمبود داریم، داروهای اساسی نیستند. همچنین داروهای جدیدی وارد فهرست رسمی کشور شده است که با تکنولوژی جدید یا مکانیسم اثر جدید تولید شده است که به محض عرضه به بازار اعلام خواهد شد.

رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه در تلاش برای تولید واکسن پنج گانه، تب زرد، روتا ویروس و...  هستیم‌، گفت: یکی از اقدامات خوب ما تسهیل فرایندها است که در این راستا بخشی از فعالیت‌ها برون سپاری شد و از ظرفیت بخش خصوصی استفاده می‌کنیم. تسهیل در قیمت‌گذاری فراورده‌هایی که مشمول قیمت‌گذاری هستند با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد‌. از داشبورد فراورده‌های غذایی دارویی نیز رونمایی شد، سامانه ترخیص نیز در اختیار عموم قرار گرفت و سامانه اولویت تولید داخل در اختیار ذی‌نفعان قرار گرفت.

ذخیره استراتژیک دارو

وی افزود: اقداماتی برای ایجاد ذخیره استراتژیک شروع شده است که جزو سیاست‌های ماست که نیاز به تولید و واردات مواد اولیه داشتیم که در بسیاری از موارد این مواد اولیه تهیه و ارائه شد که اولویت ما برای ۸۰۰ قلم داروی اساسی است. همچنین اقدامات خوبی برای صدور پروانه‌های مشاغل خانگی صورت گرفته است.

محمدی با تاکید بر اینکه همه محصولات کشاورزی که وارد کشور می‌شود باید مجوز سلامت دریافت کنند، گفت: ما در حوزه غذا و محصولات بهداشتی محصولات فراوری شده نداریم و به خودکفایی رسیده‌ایم و حتی صادرات داریم. بسیاری از واردکنندگان محصولات آرایشی ما به دلیل منع واردات تولید کننده شده‌اند. از کل کالای اساسی که وارد کشور می‌شود نیز تست انطباق صورت می‌گیرد که مشکلی نداشته باشد.

نظارت بر ارائه داروهای سقط جنین

وی در خصوص نحوه اجرای طرح جوانی جمعیت، گفت: کنترل بیشتری بر روی ارائه داروهای سقط جنین صورت گرفته و به شرط تایید متخصص زنان این داروها در اختیار مراکز قرار می‌گیرد. داروهای مربوط به درمان ناباروری نیز در حال افزایش است. در حوزه بازرسی اقدامات خوبی داشتیم و نگاه ما دسترسی آسان مردم به دارو و تجهیزات پزشکی بوده است.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: آذر و دی ماه امسال ۱۲ میلیون قوطی شیرخشک توزیع شده است و فعلا نیاز را از داخل کشور تولید می‌کنیم و اگر در آینده نیاز بود شیرخشک وارد خواهیم کرد.

مشکل بیماران CF فردا حل می‌شود

وی در خصوص بیماران CF که امروز در مقابل وزارت بهداشت تجمع اعتراضی برگزار کرده بودند، نیز گفت: برخی از مردم عادت کرده‌اند یا اصرار به استفاده از داروی خارجی دارند. ما اگر نیاز به داروی خارجی نداشته باشیم، الزام به حمایت از تولیدکننده داخلی داریم. بیماران Cf داروهای مختلفی استفاده می‌کنند که برخی داروها امسال در کشور تولید شده و جزو معدود کشورهایی هستیم که این داروها را تولید می‌کنیم.

محمدی گفت: دارویی که بیماران خواستار دریافت آن بودند داروی پانکراتین است که گاهی در دنیا کمبود آن ایجاد می‌شود. برخی بیماران اعلام کرده‌اند داروی ایرانی با بدن آنها سازگاری ندارد که چون با مدرک این مسئله به ما اثبات شده، اقدام به واردات آن می‌کنیم. گاهی این دارو در دنیا کمبود پیدا می‌کند و با محدودیت و به میزانی که تولیدکننده خارجی ارائه می‌دهد وارد می‌شود. این دارو در دنیا تولیدکننده زیادی ندارد و مقدار خاصی را به ما می‌دهند و اعلام کرده‌اند اگر می‌خواهید سهمیه شما را بالا ببریم یک سال زمان می‌برد.

وی اعلام کرد: فردا 600 بسته از این دارو در داروخانه‌های دولتی طبق روال توزیع می‌شود. شنبه نیز ۸۰۰ بسته واردات داریم. در اسفند ماه نیز این دارو وارد خواهد شد. وقفه‌ای نیز که اکنون ایجاد شده به دلیل مشکل یک برند خاص بوده است که با توزیع فردا، این مشکل حل می‌شود.

مخالف فروش اینترنتی دارو هستیم

محمدی در خصوص فروش اینترنتی دارو نیز گفت: مخالف فروش اینترنتی دارو هستیم اما به دنبال تسهیل دسترسی مردم به دارو هستیم. دو سال است که برای بیماران ms، والدین شهدا و جانبازان بالای ۵۰ درصد دارو درب منزل به آنها تحویل داده می‌شود.

وی از مجلس خواست بودجه مورد نیاز تامین دارو را مصوب کنند و گفت: مهم است که مجلس سقف ارزی ما را کم نکند. چالش اصلی ما در حوزه دارو، چالش ارز است که این چالش در پنج ماه اول سال برطرف شد.

وی همچنین اعلام کرد: دومین پالایشگاه پلاسمای کشور تا پایان سال کار خود را شروع می‌کند.

انتهای پیام
captcha