ممنوعیت اعزام به حج برای افراد دیالیزی و مادران کودکان زیر 1 سال
کد خبر: 4210231
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۹
سیدعلی مرعشی خبر داد؛

ممنوعیت اعزام به حج برای افراد دیالیزی و مادران کودکان زیر 1 سال

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت اعلام کرد: امسال برای اولین بار افراد دیالیزی و مادرانی که کودک زیر یک سال دارند به حج اعزام نمی‌شوند. 

ممنوعیت اعزام به حج افراد دیالیزی و مادران کودکان زیر یک سالبه گزارش خبرنگار ایکنا، سیدعلی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت امروز یکشنبه 26 فروردین ماه طی نشستی خبری با اصحاب رسانه به تشریح اقدامات پزشکی صورت گرفته برای زائران حج تمتع سال جاری پرداخت و گفت: از اواخر اردیبهشت‌ماه عملیات حج آغاز می‌شود که قبل از اعزام باید استطاعت جسمی زائران توسط مرکز پزشکی تأیید شود. امسال ۸۷ هزار و ۵۰۰ نفر سهمیه حج ایران است که سه درصد این رقم دست‌اندرکاران حج و بقیه زائران هستند و معاینات از سال گذشته شروع شده است.

وی ادامه داد: متقاضیان اعزام به عنوان پزشک به حج تمتع ابتدا ثبت نام کردند و پس از انجام مصاحبه انتخاب شدند. در حج سال گذشته پزشکان معاینه کننده، افرادی بودند که قبلاً به حج مشرف شده بودند اما الزاماً به حج آن سال مشرف نمی‌شدند اما امسال پزشکانی زائران را معاینه می‌کنند که در حج حضور خواهند داشت.

یک پزشک به ازای هر 600 زائر

مرعشی اعلام کرد: به ازای هر ۶۰۰ زائر یک پزشک انتخاب شده است که در مراکز درمانی ارائه خدمات می‌کنند. امسال هزار و 450 زائر بالای ۵۰ سال و ۹۲ زائر زیر ۱۸ سال داریم و تا امروز از ۸۲ هزار و ۱۶۴ زائر استطاعت ۶۲ هزار زائر تأیید شده‌. استطاعت ۹ هزار زائر در حال بررسی است و بیش از ۹ هزار نفر نیز هنوز معاینه نشده‌اند . ۷۰۷ نفر نیز به کمیسیون پزشکی ارجاع داده شده‌اند. ۱۱ هزار و ۳۲۰ زائر بیماری قند، ۱۶ هزار و ۷۰۷ نفر فشار خون، سه هزار نفر بیماری قلبی و ۵۹۰ نفر بیماری ریوی دارند. 

وی اضافه کرد: امسال زائر دیالیزی نخواهیم داشت. دلیل عدم حضور بیماران دیالیزی‌ در حج نیز این است که از فرهنگستان علوم پزشکی کمک گرفته شد تا دستورالعمل کشوری در خصوص استطاعت جسمانی این گروه از زائران ارائه کنند. استفتائات مراجع اعزام نیز بررسی و در نهایت جمع‌بندی نظرات به حجت‌الاسلام نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ارائه شد. در نهایت پس از بررسی علمی و فقهی و با توجه به اینکه امسال تعداد کادر درمان کاهش یافته مقرر شد دیالیزی‌ها امسال به حج مشرف نشوند. البته در سال‌ بعد این مسئله باز هم مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

کاهش کادر درمان به 380 نفر 

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت با اشاره به اینکه امسال تعداد پزشکان کاهش یافته است که در راستای کاهش کلی عوامل اجرایی حج است تا تعداد بیشتری زائر عازم حج شوند، گفت: تعداد کادر درمان در حج امسال ۳۸۰ نفر است که ۴۵ نفر نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: تیم پزشکی شامل پزشکان معاینه کننده، پزشکان متخصص قلب، داخلی، زنان، دندانپزشکی، روان پزشک، علوم آزمایشگاهی، طب اورژانس و  ... است که در مکه در پلی کلینیکی که ۶۵ تخت داشته و به سی سی یو مجهز است و نیز در پنج درمانگاه مجهز در پنج منطقه مکه و نیز در هر محل اسکان زائران ارائه خدمت خواهند کرد.

مرعشی از ارسال دارو با پرواز مستقیم به مدینه خبر داد و گفت: عمره از سوم اردیبهشت آغاز می‌شود و داروهای مورد نیاز در عمره با توجه به اینکه تعداد زائران کم است توسط تیم پزشکی و همراه با عمره‌گزاران ارسال خواهد شد. 

وی از خریداری سرم و شربت در عربستان و ارسال ۴۰۰ قلم دارو از ایران برای حج خبر داد و گفت: داروهایی که زائران به صورت شخصی استفاده می‌کنند باید با نسخه انگلیسی همراه زائر باشد. واکسن اجباری حج برای تمام کشورها نیز مننژیت است و واکسن کرونا، آنفولانزا، تب زرد و ... که برای برخی کشورها اجباری است برای ایران اجباری نیست. واکسن با کیفیت مننژیت نیز در تمام استان‌ها توزیع شده است.

مرعشی با اشاره به اینکه تعداد بانوان در حج امسال 45 هزار و 200 نفر و تعداد آقایان 36 هزار نفر است، گفت: استطاعت جسمانی 595 نفر تأیید نشده است که البته حق اعتراض دارند و در صورت اعتراض پرونده آنها در کمیسیون پزشکی بررسی خواهد شد.

اعزام مادران با کودک شیرخوار ممنوع شد

وی اضافه کرد: اعزام بانوان که کودک شیرخوار زیر یک سال دارند برای اولین بار در سال جاری ممنوع شده است، چراکه به تغذیه کودک شیرخوار آسیب می‌زند و مادرانی که کودک شیرخوار زیر یک سال دارند باید حج خود را به سال‌های بعد موکول کنند.

مرعشی ادامه داد: امسال نیز خدمات تخصصی مثل اعمال جراحی توسط کادر سعودی در بیمارستان‌های سعودی صورت می‌گیرد. از سال گذشته استفاده از خدمات داوطلبانه زائرانی که پزشک یا پیراپزشک هستند نیز صورت می‌گیرد. امسال بیش از ۴۰۰ نفر کادر پزشکی جزو زائران حج تمتع هستند که با تک تک آنها ارتباط برقرار و برای اقدامات داوطلبانه در حج از آنها دعوت شده است. 

وی از راه‌اندازی تونل سرد در منا برای بانوان و آقایان نیز خبر داد و گفت: ارائه خدمات درمانی در منا در حال تکمیل است و در هشت بخش منا درمانگاه متمرکز خواهیم داشت.

مرعشی در پاسخ به این سؤال خبرنگار ایکنا که سؤال کرد سال گذشته بیماران مبتلا به آلزایمر به حج اعزام شده بودند و مشکلاتی برای خودشان و همراهانشان به وجود آمد، برای پیشگیری از این مشکل امسال چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟ گفت: آلزایمر پیشرفته قابل تشخیص است و در معاینات پزشکی حجاج قبل از اعزام توسط پزشکان تشخیص داده می‌شود اما افرادی که از داروهای اعصاب و روان استفاده می‌کنند در درجه اول قابل شناسایی نیست به همین دلیل امسال تستی گرفته می‌شود که مشخص شود آیا افراد مشکل دارند یا خیر.

وی اضافه کرد: موردی که همیشه مشکل داریم بحث اعتیاد است. با وجود اینکه از زائران تست گرفته می‌شود بعضاً با فشارهای اطرافیان خواسته می‌شود تا فرد معتاد اعزام شود. همچنین اطرافیان افراد ویلچری مدعی می‌شوند که خودشان فرد ویلچری را همراهی می‌کنند اما نمی‌دانند که اعمال حج سنگین است و به خصوص اگر همراه فرد ویلچری غیر همجنس باشد مشکلات زیادی به وجود می‌آید. 

انتهای پیام
captcha