«وعده صادق»؛ دوپینگ نهضتی و روحی برای محور مقاومت + صوت
کد خبر: 4211654
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۳
سیدافقهی بیان کرد:

«وعده صادق»؛ دوپینگ نهضتی و روحی برای محور مقاومت + صوت

کارشناس مسائل غرب آسیا با تأکید بر اینکه عملیات «وعده صادق» دوستان و دشمنان انقلاب را شگفت‌زده کرد، ادامه داد: محور مقاومت با عملیات وعده صادق جان دوباره گرفت. در واقع این عملیات یک دوپینگ نهضتی، مقاومتی، روحی برای محور مقاومت در ادامه مسیر مبارزه با رژیم صهیونیستی است.

سیدهادی سیدافقهی، کارشناس مسائل منطقه

سیدهادی سیدافقهی، کارشناس مسائل منطقه، در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن تحلیل و ارزیابی عملیات  تنبیهی وعده صادق، گفت: این عملیات نقطه عطف و ریل‌گذاری جدیدی در  محور مقاومت و به موازات آن با رژیم صهیونیستی و استکبار جهانی ایجاد کرد. 

وی با تأکید بر اینکه وعده صادق عملیاتی بود که دوستان و دشمنان انقلاب را شگفت‌زده کرد، ادامه داد: دوستان و دشمنان انقلاب هر کدام از منظر فهم و درک خود از این عملیات به معنای واقعی شگفت‌زده شدند. دشمنان در سرزمین‌های اشغالی فکر می‌کردند جمهوری اسلامی ایران برای اجرای تهدید خود به ارسال چند پهپاد اکتفا می‌کند و آنها هم در آسمان آن پهپادها را رهگیری و منهدم خواهند کرد اما بیش از 300 پهپاد، موشک زمین به زمین، موشک بالستیک و کروز و ... به سرزمین‌های اشغالی و اهداف از پیش تعیین شده ارسال شد. 


بیشتر بخوانید:


سیدافقهی با بیان اینکه هزینه سرنگونی این حجم از پهپاد‌ و موشک‌ برای رژیم صهیونیستی تقریبا یک میلیارد و 300 میلیون دلار بود، تصریح کرد: این بدان معناست که اسرائیل توانایی مقابله با چنین عملیاتی را در آینده ندارد.

وی گفت: وعده صادق، عملیات تک‌هدفی بود و ایران قصد نداشت اهداف متعدد و گسترده، حیاتی، زیرساخت‌ها، اقتصادی و انسانی را در سرزمین‌های اشغالی مورد هدف قرار دهد. چنانکه پس از آن مسئولان چندین بار اعلام کردند «می‌توانستیم سایر اهداف را در سرزمین‌های اشغالی مورد هدف قرار دهیم اما درصورت تعرض و حرکت متقابل رژیم صهیونیستی، پاسخ پشیمان‌کننده‌ای خواهیم داد».

جان گرفتن دوباره محور مقاومت با وعده صادق 

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: محور مقاومت با عملیات وعده صادق جان دوباره گرفت. این عملیات یک دوپینگ نهضتی، مقاومتی، روحی برای محور مقاومت بود. اکنون مردم منطقه هنگامی که ایران تهدید می‌کند به حساب بلوف زدن، خالی بستن و شعار دادن نمی‌گذارند. جهان به چشم خود اقتدار و توان نظامی جمهوری اسلامی ایران را دید. 

سیدافقهی با تأکید بر اینکه عملیات وعده صادق، حداقل توان نظامی ایران بود، گفت: بنا به گفته سردار حاجی‌زاده عملیات وعده صاق با پهپادهای قدیمی انجام شد و ما تجهیزات نظامی و تسلیحات جدید و به‌روز خود را علیه رژیم صهیونیستی به کار نگرفتیم. 

وی به مسئله توان بازدارندگی و تغییر معادله با رژیم صهیونیستی با حضور پایگاه‌های آمریکایی در منطقه اشاره کرد و افزود: به همین دلیل بلافاصله پس از عملیات ایران، جو بایدن طی تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو، خواستار عدم پاسخ به ایران می‌شود، چرا؟ چون آمریکا، انگلیس، فرانسه، کانادا، مصر، اردن و... تازه دست به دست هم دادند و به زور حریف پهپاد‌های قدیمی ایران شدند، حالا اگر حمله گسترده‌تر، متنوع‌تر با سلاح‌های پیشرفته‌تر از سوی جمهوری اسلامی ایران انجام شود، قطعا امکان پاسخگویی ندارند.

احساس خطر آمریکا از اقتدار نظامی ایران

این کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: آمریکا از این موضوع احساس خطر کرد که اگر با ایران درگیر شود، یمن، لبنان، سوریه، عراق و مردم سراسر منطقه، ایران را تنها نمی‌گذارند و آن هنگام جنگ منطقه‌ای رخ خواهد داد. در جنگ منطقه‌ای نیز آمریکا حریف نخواهد شد. اکنون در جنگ اوکراین، آمریکا با روسیه درگیر است و با چین نیز در دریای پاسیفیک درگیری اقتصادی دارد.

وی تصریح کرد: در داخل آمریکا نیز شاهد برگزاری مقدمات انتخابات ریاست جمهوری هستیم. بنده نیز چندین بار در شبکه الجزیره مشاهده کردم که سخنگوی پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) در گفت‌وگویی در شبکه الجزیره هفت بار اعلام کرد نمی‌خواهیم با ایران درگیر شویم. آنهایی که خبره هستند و مسائل نظامی و راهبردی را می‌فهمند، می‌دانند منظور از این سخنان چیست؛ یعنی جمهوری اسلامی ایران به اندازه‌ای قوی ‌شده که آمریکا با وجود انبوهی از ناوهواپیمابر و دارا بودن پایگاه در منطقه اجازه حمله به ایران را به خود نمی‌دهیم.  

سیدافقهی ادامه داد: این به معنای ایجاد حس غرور برای ایران نیست که بخواهد دست به تهدید کشورهای منطقه بزند. ایران می‌خواهد با نمایش قدرت و توان بازدارندگی و زدن سیلی به رژیم صهیونیستی، منطقه را به آرامش دعوت کند و کاری کند تا رژیم صهیونیستی از شرارت‌ و قتل عام مردم غزه دست بردارد.

خوشحالی مردم فلسطین و غزه از «وعده صادق»

وی با اشاره به خوشحالی مردم غزه، فلسطین و کرانه باختری و شعار دادن به نفع ایران گفت: این نشان می‌دهد که مردم از این عملیات روحیه گرفتند و خوشحال شدند که بالاخره کسی پیدا شد تا این رژیم ددمنش را بر سرجای خود بنشاند فلذا معادله بازدارندگی هم در داخل فلسطین اشغالی به مردم فلسطین و هم در سطح منطقه به دوستان کمک کرد و هم به کشورهای خلیج فارس همچون عربستان سعودی، امارات و بحرین فهماند به دنبال عادی‌سازی روابط با اسرائیل نباشند. 

این کارشناس مسائل منطقه افزود: این کشورها به امید اینکه اگر روزی ایران خواست آنها را تهدید کند، اسرائیل از آنها حمایت کند حال آنکه در عملیات وعده صادق، این کشورها و آمریکایی‌ها برای نجات اسرائیل همکاری امنیتی کردند و موشک‌ها و پهپادها را رهگیری کردند. این نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی حتی قدرت دفاع از خود را ندارد؟!

عدم توانایی اسرائیل برای مقابله با حماس و جهاد اسلامی

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی بیش از نیم سال است که با دو گروه مقاومت فلسطینی حماس و جهاد اسلامی مبارزه می‌کند، اظهار کرد: آنها در این مدت هنوز راه به جایی نبردند. تمام لشکرهای دنیا، کشورهای اروپایی و آمریکایی مرتباً سلاح، دارو و غذا و پول به رژیم صهیونیستی تزریق می‌کنند و ترکیه و جمهوری آذربایجان هم نفت و گاز به این رژیم کودک‌کش‌ می‌دهند. 

سیدافقهی با تأکید بر اینکه رژیم صهیونیستی حریف دو گروه مقاومت در فلسطین نیست، گفت: این بیانگر این مطلب است که آنها قادر به جنگ با ایران نیستند. لذا این عملیات معادله بازدارندگی را به هم زد. 

این کارشناس مسائل منطقه درباره تأثیر عملیات وعده صادق بر آینده روند عادی‌سازی روابط اعراب و اسرائیل، گفت: ممکن است عربستان سعودی با فشارهای آمریکا به عادی‌سازی روابط تن دهد اما سؤال این است که آیا هدف آنها از عادی‌سازی روابط چیزی جز حمایت رژیم صهیونیستی از کشورها در مقابل خطر ایران و محور مقاومت بود. اکنون جمهوری اسلامی ایران با عملیات وعده صادق ثابت کرد که اعراب روی حمایت رژیمی حساب کرده بودند که خودشان برای نجات او در مقابل عملیات ایران شتافتند. 

سیدافقهی تصریح کرد: از سوی دیگر چه کسی گفته است جمهوری اسلامی ایران به چشم طمع به کشورهای عربی و نفت و گاز آنها دارد و می‌خواهد این کشورها را تهدید کند. کشورهای عربی تحت تأثیر القائات و عملیات فریب روانی و تهدیدهای توهمی آمریکا، اروپایی‌ها و اسرائیل قرار گرفتند. طبیعی است آمریکا از روابط و تعامل ایران با سایر کشورها خوشش نمی‌آید و این موضوع هنگامی که ایران با عربستان سعودی توافق و صلح کرد، قابل لمس و مشاهده بود. 

وی ادامه داد: حتی اگر اعراب با اسرائیل نیز به دنبال روند عادی‌سازی روابط باشند اما آن خاصیت، ترس و هراس برای تشکیل محور عبری ـ عربی دیگر رنگ باخته است. از سوی دیگر کشورهای عربی بعد از این همه جنایت و کشتار در غزه چگونه می‌خواهند همچنان به دنبال عادی‌سازی روابط باشند. 

کد

 این کارشناس مسائل منطقه درباره اهمیت هماهنگی دیپلماسی و میدان در عملیات وعده صادق گفت: پیش از عملیات وعده صادق، تلاش‌هایی از سوی وزارت امور خارجه با دیپلماسی فعال در منطقه انجام شد و ملاقات‌ها و گفت‌وگوهای تلفنی از سوی وزیر امور خارجه با اکثر سران منطقه، نه تنها با سران کشورهای عربی، بلکه با کشورهای ترکیه، آذربایجان، پاکستان، افغانستان و ... انجام شد و اعلام شد ایران در راستای حمله موشکی اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق، قرار است عملیاتی را در پاسخ به این جنایت انجام دهد اما در عین حال قصدی برای جنگ‌افروزی و به هم ریختن منطقه وجود ندارد ولی اگر به این اقدام پاسخ لازم داده نشود، فردا ممکن است اسرائیل به داخل خاک ایران حمله کند. 

آینده منطقه بعد از وعده صادق 

سیدافقهی اضافه کرد: براین اساس سپاه پاسداران به دستور مقام معظم رهبری و اصل تمام شدن دوران بزن در رو، ضرب شستی به رژیم صهیونیستی نشان داد تا فکر نکند با وجود تحریم، محاصره و ... از آنها می‌ترسیم. ایران در این عملیات خیلی قاطع، عقلانی و مؤثر به آنها پاسخ داد ولذا منطقه بعد از عملیات وعده صادق، به سمت آرامش حرکت می‌‌کند و قدرت ایران، نه تهدیدی برای امنیت منطقه، بلکه برای امنیت‌آفرینی تعبیر می‌شود. 

وی در پایان تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هنگامی که قوی باشد در مقابل شیطنت‌های رژیم صهیونیستی و گروه‌های نیابتی‌ او همچون داعش و القاعده می‌ایستد و از سوی دیگر محور مقاومت؛ حزب الله لبنان، انصارالله یمن و مقاومت اسلامی عراق و مقاومت فلسطین، قوی‌تر می‌شود و این به نفع ثبات و آرامش منطقه است. 

گفت‌وگو از سمیرا انصاری

انتهای پیام
captcha