از روایت هلال احمر فلسطین درباره قحطی در غزه تا پیشنهاد تازه به حماس
کد خبر: 4212060
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۷
مروری بر تحولات فلسطین

از روایت هلال احمر فلسطین درباره قحطی در غزه تا پیشنهاد تازه به حماس

با گذشت 200 روز از آغاز حملات اسرائیل به نوار غزه، جنایات و نسل‌کشی صهیونیست‌ها همچنان ادامه دارد. هلال احمر فلسطین از شهادت تعداد قابل توجهی کودک و سالخورده در نتیجه قحطی و گرسنگی در نوار غزه خبر داد.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، با گذشت 200 روز از آغاز حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه،  کشتار بی‌رحمانه غیرنظامیان این منطقه همچنان ادامه دارد. 

بنابر آخرین آمار تا امروز بیش از 34 هزار و 200 فلسطینی در این حملات شهید و 77 هزار نفر مجروح شده‌اند که بیشتر آن‌ها زنان و کودکان بوده‌اند. 

سخنگوی قسام: مقاومت همچون کوه استوار است

سخنگوی گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) گفت: بعد از گذشت 200 روز از نبرد طوفان الاقصی دشمن همچنان تلاش می‌کند وجهه خود را بازیابد و خود را جمع و جور کند.

ابوعبیده افزود: دشمن هنوز در شن‌های غزه گیر کرده است و جز ننگ و شکست، چیزی را به دست نخواهد آورد.

وی با اشاره به اینکه ما فقط بخشی اندکی از حملات قهرمانانمان به دشمن را مستندسازی می‌کنیم، تصریح کرد: 200 روز می گذرد در حالی مقاومت ما در غزه مانند کوه‌های فلسطین راسخ است. تا زمانی که تجاوزگیری دشمن در هر تکه از خاک ما هست، به حملات و مقاومتمان ادامه می‌دهیم.

ابوعبیده تأکید کرد: دشمن تلاش می‌کند جهان را متقاعد کند که همه گروه‌های مقاومت را از بین برده اما این یک دروغ بزرگ است. هرگز از حقوق اساسی مردممان به‌ویژه عقب‌نشینی و رفع محاصره و بازگشت آوارگان به سررزمین‌هایشان دست نخواهیم کشید.

سخنگوی قسام با اشاره به اینکه دشمن تلاش می‌کند از همه وعده‌های خود در مذاکرات چشم‌پوشی کند و به دنبال وقت‌کشی است، تصریح کرد: سناریوی رون آراد شاید همان سناریویی باشد که به احتمال زیاد با اسرای دشمن در غزه تکرار می‌شود.

ابوعبیده با اشاره به اینکه توپ در زمین کسی است که نگران مردم دشمن است، اما زمان تنگ است و فرصت‌ها اندک، ادامه داد: آنچه تحت عنوان فشار نظامی شناخته می‌شود، تنها بر ثبات مواضع ما، حفظ حقوق مردم ما و عدم کوتاهی در این زمینه می‌افزاید.

وی با قدردانی از تلاش‌های نظامی و مردمی در لبنان، یمن و عراق گفت: واکنش هیستریک به اقدام مقاومتی در جبهه‌های مختلف نشان‌دهنده اهمیت اقدام مقاومتی است. اولین جبهه‌های مقاومت جبهه کرانه باختری است و به هر تکه از کرانه باختری سرافراز درود می‌فرستیم.

سخنگوی عزالدین قسام با تأکید براینکه پاسخ ایران با ابعاد و اندازه‌های آن، قواعد جدیدی ایجاد کرد و محاسبات دشمن را به هم ریخت، بیان کرد: توده‌های امت اسلامی را به تشدید جنبش خود در حمایت از مقاومت دعوت می‌کنیم. مقاومت به فداکاری مردم ما وفادار خواهد ماند و ما حامل دردها و آرزوهای آن‌ها هستیم.

198 عملیات مقاومت فلسطین پس از طوفان الاقصی

جبهه‌های محور مقاومت در حمایت و پشتیبانی از عملیات نظامی مقاومت فلسطین «طوفان الاقصی» در طول ۲۰۰ روز از جنگ غزه، ۱۹۹۸ عملیات انجام دادند.

رسانه‌های وابسته به مقاومت لبنان در ۲۰۰ روزگی حمله متجاوزانه رژیم صهیونیستی به غزه گزارش کردند مجموع عملیات‌های رزمندگان مقاومت در لبنان، یمن و عراق علیه رژیم صهیونیست در ۲۰۰ روز نبرد طوفان الاقصی به ۱۹۹۸ مورد رسید.

این رسانه‌ها گزارش کردند محور مقاومت در حمایت از عملیات طوفان الاقصی مواضع رژیم اشغالگر را هدف قرار داد.

حملات بی‌امان حزب‌الله به مواضع صهیونیستی همچنان ادامه دارد و نیروهای حزب‌الله لبنان امروز سه‌شنبه به حملات مداوم خود به شهرک‌های صهیونیستی واقع در شمال فلسطین اشغالی ادامه دادند.

نیروهای مقاومت همچنین، چند موشک به سمت شهرک «مرگلیوت» واقع در «الجلیل الاعلی» شلیک کردند که باعث شد آژیرهای خطر در این شهرک به صدا دربیاید، شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی تعداد این موشک‌ها را پنج عدد اعلام کرد.

حزب‌الله عصر سه‌شنبه نیز شهرک «برعام» واقع در الجلیل الغربی را هدف حملات موشکی خود قرار داد.

ادامه حملات انصارالله در دریای سرخ

جنبش انصارالله یمن نیز در ۲۰۰ روزگی جنگ غزه بر تشدید عملیات خود علیه ناوگان دریایی رژیم صهیونیستی تأکید کرد.

انصارالله یمن اعلام کرده تا زمان توقف جنگ غزه و لغو محاصره این باریکه، به حملات خود علیه کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ ادامه خواهد داد.

جبهه مقاومت اسلامی عراق نیز اعلام کرده در حمایت از مردم غزه و مقاومت فلسطین به حملات خود علیه مواضع رژیم اشغالگر ادامه می‌دهد.

مقاومت اسلامی عراق در بیانیه‌ای روز یکشنبه تأکید کرد: در ادامه رویکرد مقاومت در برابر اشغالگران و یاری به مردم غزه و در پاسخ به تجاوزات مکرر رژیم غاصب در حق غیرنظامیان فلسطینی از کودکان، زنان و سالمندان مبارزان مقاومت اسلامی در عراق هدفی حیاتی را در جولان اشغالی با پهپاد هدف قرار دادند.

سازمان ملل: کودکان و زنان قربانی اصلی حملات اسرائیل هستند

دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد بیشتر قربانیان حملات اخیر رژیم صهیونیستی به شهر رفح در نوار غزه زنان و کودکان بوده‌اند و در صورت تشدید حملات رژیم اشغالگر به این باریکه، خطر کشتار غیرنظامیان و آوارگی مضاعف فلسطینی‌ها افزایش می‌یابد.

در بیانیه این نهاد حقوق بشری آمده است: فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل امروز مجموعه حملات اسرائیل علیه رفح در روزهای گذشته را محکوم کرد؛ حملاتی که بیشتر به کشته‌شدن زنان و کودکان منجر شده است. او بار دیگر نسبت به حمله‌ای تمام‌عیار علیه این منطقه هشدار داد، منطقه‌ای که ۱.۲ میلیون فلسطینی به‌اجبار به آن پناه آورده‌اند.

بر اساس این بیانیه، چنین حمله‌ای تنها به کشتار بیشتر و آوارگی مضاعف منجر شده و جنایات بین‌المللی بیشتری به همراه خواهد داشت. بر اساس گزارش‌ها، در حملات رژیم صهیونیستی به رفح در ۱۹ و ۲۰ آوریل دست‌کم ۳۳ فلسطینی کشته شدند که ۲۲ تن از آن‌ها زن و کودک بودند.

تورک در این بیانیه گفت: «هر ۱۰ دقیقه یک کودک کشته یا مجروح می‌شود. آن‌ها بر اساس قوانین جنگی مصونیت دارند؛ اما در نهایت همین کودکان هستند که بهای این جنگ را پرداخت می‌کنند.»

پیشنهاد تازه کشورهای عربی به حماس

منابع مطلع از پیشنهاد کشورهای عربی به جنبش حماس، با هدف خلع سلاح آن در مقابل دریافت امتیازهای سیاسی پرده برداشتند. این پیشنهادات اما با مخالفت قاطع مقاومت روبرو شده است.  

منابع بلندپایه فاش کردند که جنبش حماس در هفته‌های اخیر پیشنهادهای زیادی برای تسهیل روند دستیابی به توافق آتش‌بس جامع در نوار غزه و تعیین خطوط سیاسی گسترده برای روند صلح فراگیر در منطقه دریافت کرده است. این منابع به روزنامه «رای الیوم» گفتند یکی از برجسته‌ترین پیشنهاداتی که جنبش حماس از کشورهای عربی بانفوذ در منطقه دریافت کرده، خلع سلاح کامل تسلیحات نظامی خود و آماده‌سازی آن برای ورود به یک روند سیاسی بزرگ بوده است.

طبق گفته این منابع، پیشنهاد خلع سلاح جنبش حماس جدید نیست، اما اخیراً به اجبار به میز مذاکره بازگردانده شده است. طبق پیشنهادات دریافتی، حماس در ازای خلع سلاح، امتیازات سیاسی «معتبر» مربوط به اوضاع سیاسی داخلی فلسطین و همچنین حمایت قابل توجه کشورهای عربی را به دست خواهد آورد. این منابع همچنین فاش کردند که جنبش حماس این پیشنهادها را قاطعانه رد کرده و آن‌ها را عبور از خطوط قرمز خود می‌داند.

حماس در پاسخ به این پیشنهادها اعلام کرد آنچه در حال وقوع است، تحولات خطرناک و بی‌سابقه عربی در پرونده مسئله فلسطین است که در راستای شروط بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیش می‌رود. اسامه حمدان از رهبران ارشد جنبش حماس نیز در سخنانی ایده خلع سلاح مقاومت را ساده‌لوحانه توصیف کرد و گفت: ایده خلع سلاح مقاومت ساده‌لوحانه است و حقایق را در نظر نمی‌گیرد و صحبت از کنار گذاشته شدن مقاومت فقط یک توهم است.

در همین راستا، ابراهیم المدهون، نویسنده و محقق سیاسی عرب‌زبان تاکید کرد: صحبت درباره خلع سلاح دقیق نیست و طبیعی است که وقتی کشور فلسطینی تشکیل شود، هیچ جناح مسلحی وجود نخواهد داشت.

وی در ادامه سخنان خود گفت: هدف حماس ایجاد کشور فلسطین است، اما نمی‌خواهد اشتباهاتی را که دیگر طرف‌های فلسطینی قبلا مرتکب شده‌اند، انجام دهد و مقاومت، اعطای امتیازات بزرگ را نمی‌پذیرد.

روایت هلال احمر فلسطین از قحطی در غزه

هلال احمر فلسطین از شهادت تعداد قابل توجهی کودک و سالخورده در نتیجه قحطی و گرسنگی در نوار غزه خبر داد.

حملات شدید ارتش رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف نوار غزه در حالی برای دویستمین روز ادامه دارد که بسیاری از فلسطینی‌ها از جمله کودکان با کمبود شدید غذا و آب آشامیدنی روبرو هستند.

رائد النمس، سخنگوی هلال احمر فلسطین در غزه امروز (سه‌شنبه) در گفت‌وگو با شبکه الجزیره اعلام کرد: تعداد زیادی از افراد مسن و کودکان در نتیجه گرسنگی جان خود را از دست داده‌اند.

وی گفت: ورود تعدادی از نهادها به بخش شمالی نوار غزه در کاهش درد و رنج اهالی نقش داشته است، اما نوار غزه شاهد یک فاجعه واقعی در زمینه امنیت غذایی است.

وی با بیان اینکه نوار غزه باید برای پاسخگویی به نیازها، روزانه هزار کامیون کمک دریافت کند، در این باره ادامه داد: کمک‌هایی که وارد نوار غزه می‌شود برای تأمین نیازهای جمعیت آن کافی نیست.

از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ که رژیم صهیونیستی حملات ویرانگر خود علیه نوار غزه را با حمایت آمریکا آغاز کرد، ده‌ها هزار فلسطینی که بیشترشان زن و کودک بودند، در این حملات شهید و زخمی شدند و زیرساخت‌های نوار غزه به شکل گسترده‌ای ویران شد و فاجعه انسانی بی‌سابقه‌ای در این منطقه رقم خورد.

در نتیجه این حملات و محدودیت‌هایی که این رژیم اعمال کرده و در پی کمبود شدید غذا، آب، دارو و سوخت ساکنان نوار غزه به ویژه دو استان غزه و استان شمالی در آستانه خطر قحطی قرار داشته و جان کودکان و سالخوردگان در این منطقه به خطر افتاده است.

انتهای پیام
captcha