برگزاری مراسم نكوداشت اسلام شناس فرانسوی «لويی ماسينيون» در تهران
کد خبر: 1557169
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۸۶ - ۱۱:۰۳

برگزاری مراسم نكوداشت اسلام شناس فرانسوی «لويی ماسينيون» در تهران

گروه بين‌الملل: مراسم نكوداشت مقام علمی ايران شناس و اسلام شناس بزرگ فرانسوی «لويی ماسينيون» عصر ديروز در مركز دايره المعارف بزرگ اسلامی برگزار شد.

سيد كاظم بجنوردی، رئيس مركز پژوهش‌های ايران ـ اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، اظهاركرد: اين مركز چندين سال است كه بزرگداشت متفكران و خدمتگزاران اين سرزمين بزرگ را جزو برنامه‌های خود قرار داده است و اميدوار است نتايج آن در عرصه عمل نيز ديده شود. ما در مطالعات ايرانی- اسلامی خود مديون كسانی چون لويی ماسينيون و هانری كربن هستيم. اينان در مطالعات اسلام شناسی خود شيوه‌هايی نو در پيش گرفته، متون فراموش شده را يافته و با هنر خويش آن را ادغام‌كردند.
وی افزود: ماسينيون آثار زيادی درباره اسلام ايرانی نوشته است كه از جمله آنان می‌توان به كتابی با نام «آلام حلاج» و نيز به اثری درباره سلمان فارسی اشاره كرد كه روايتی است جذاب از حكايات اساطيری.
وی همچنين در ادامه اظهاركرد: ياد كردن از افرادی همچون ماسينيون برای محققان جوان مفيد خواهد بود زيرا او همواره جانب بی‌طرفی را در تحقيقات لحاظ می‌كرد.
سيد كاظم بجنوردی، رئيس دايرة المعارف بزرگ اسلامی تصريح كرد: اين اسلام شناس بزرگ فرانسوی ارتباط بسيار عميقی با ايران داشت.
وی در ادامه افزود: لويی ماسينيون تمام فعاليت‌های خود را بر مبنای دردها و آلام خود انجام‌ می‌داد او معتقد به آزادی در تمام جنبه‌های آن بود. از آزادی فردی و آزادی جمعی همواره دفاع می‌كرد.
سهراب فتوحی، رئيس انجمن دوستی ايران و فرانسه در سخنرانی خود گفت: لويی ماسينيون اين ايران شناس و اسلام شناس بزرگ فرانسوی به عنوان رئيس مركز تحقيقات ايران شناسی، سال‌های مديدی با انجمن دوستی ايران و فرانسه همكاری می‌كرد. اين چهره برجسته در اواخر عمر به شيعه به خصوص دو چهره بارز دين اسلام سلمان و حضرت فاطمه(س) علاقه‌مند شد و در اين زمينه مطالعات و پژوهش‌های فراوانی را انجام داد.
captcha