لويی ماسينيون در زمينه اسلام شناسی راهی جديد را برای پژوهشگران ترسيم كرد
کد خبر: 1557198
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۸۶ - ۱۱:۳۹

لويی ماسينيون در زمينه اسلام شناسی راهی جديد را برای پژوهشگران ترسيم كرد

گروه بين‌الملل: شارل هانری دو فوشه كور، حافظ‌شناس بزرگ فرانسوی طی سخنانی در مراسم نكوداشت لويی ماسينيون، اسلام شناسی وی به ويژه اسلام ايرانی را راهی جديد برای پژوهشگران دانست.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، شارل هانری دو فوشه كور در مراسم نكوداشت مقام علمی ايران شناس و اسلام شناس بزرگ فرانسوی «لويی ماسينيون» اظهار كرد: لويی ماسينيون در تصوف بالاترين مرتبه را انتخاب كرد. در اثر خود با عنوان آلام حلاج مبدا تصوف را مورد بررسی قرار داده است. وی حد و مرز دامنه پژوهشی خود را با دقت تعيين كرد. نفوذ اديان، غير از دين اسلام را در مبدا تصوف بی‌مورد می‌دانست.
وی افزود: شناخت لويی ماسينيون از تاريخ تصوف، شناختی بس پهناور بود. به نظر او تازگی واژگان تصوف پديده‌ای زنده است كه سرچشمه آن را جز در قرآن نمی‌توان يافت. او شخصاً، صبورانه تجزيه و تحليل جامع لغات تصوف را بر عهده گرفت. لويی ماسينيون در زمينه اسلام شناسی و به خصوص اسلام ايرانی راهی جديد را برای پژوهشگران ترسيم كرد.
غلامرضا اعوانی، رئيس موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه در اين مراسم طی سخنانی اظهاركرد: سخن گفتن از لويی ماسينيون كاری بس دشوار است. او يك محقق و پژوهشگر تراز اول بود. سطر سطر آثار او از جمله «آلام حلاج» برای ما درسی بزرگ است، زيرا كه او از مبدأ تصوف بسيار سخن به ميان آورده است. او نه تنها پژوهشگر بلكه اسلام شناس و مستشرقی بزرگ بود كه فهم جديدی از اسلام را در غرب ارائه داد. او به عنوان يك مستشرق فرانسوی دين شناس و عارف بود.
وی در ادامه افزود: قرون نوزدهم و بيستم عرصه ظهور مستشرقان بزرگی بودند اما در ميان آنان ماسينيون درخشش خاصی داشت. او هرگز تحت تاثير مكتب‌هايی كه در غرب درباره اسلام بود قرار نگرفت. لويی ماسينيون قدرت بيان عرفان را در عميق‌ترين نوع آن داشت. او در دوران حيات خود بررسی همه جانبه‌ای از فرهنگ اسلامی داشت، بر خلاف ساير مستشرقان كه تنها به مطالعه تك بعدی اسلام می‌پرداختند. او درباره نهادهای اجتماعی، اسلامی و فرهنگی، گرايش‌های باطنی اسلامی و تمام فرقه‌های اسلامی مطالعات عميقی را انجام داده است. ما بايد از پيدايش شخصيتی همانند لويی ماسينيون عبرت بگيريم.
وی تصريح كرد: وی در رشته‌های مختلفی تحصيل كرد كه از جمله آنان می‌توان به ادبيات عرب، ادبيات فرانسه، رياضی و مطالعات اديان اشاره كرد. او در قاهره با حلاج آشنا می‌شود و برای هميشه شيفته آن می‌ماند. اين اسلام شناس فرانسوی آثار زيادی راجع به حلاج نوشته است. وی همچنين مقاله‌های زيادی را نيز در اين زمينه ارائه داده است.
وی در ادامه به مقاله‌های نوشته شده توسط لويی ماسينيون اشاره كرد و يادآورشد: كشف اسلام ايرانی از لابه‌لای آثار او به چشم می‌خورد. ماسينيون همچنين مقاله‌ای درباره مباهله پيامبر(ص) با مسيحيان دارد. شخصيت او را می‌توان از شاگردانش شناخت. از جمله كسانی كه در دامن اين اسلام شناس بزرگ تربيت يافته‌اند، می‌توان به هانری كربن، فيلسوف تراز اول اشاره كرد. هانری كربن حكمت اسلامی و حكمت اشراقی را كشف كرد.
وی اظهاركرد: ماسينيون در ميان مسلمانان نيز شاگردانی را نيز تربيت كرد كه از جمله آنان می‌توان به ابوالحليم محمود، رئيس دانشگاه الازهر اشاره كرد. همچنين بسياری از فيلسوفان مسيحی تحت تاثير لويی ماسينيون بوده‌اند.
دكتربهمن نامور مطلق، معاون فرهنگستان هنر به عنوان آخرين سخنران در اين همايش طی سخنانی گفت: بسياری از ما ايرانيان لويی ماسينيون را به واسطه هانری كربن و دكتر علی شريعتی می‌شناسيم. دكتر علی شريعتی در آثارش و از آن جمله كوير از لويی ماسينيون و هانری كربن بسيار ياد كرده است. لويی ماسينيون درباره چهره‌های برجسته ايرانی همچون مولوی مطالعات زيادی انجام داده است. ارتباط اين اسلام شناس فرانسوی با ايران و جهان عرب يك ارتباط متقابل بود.
وی همچنين در ادامه سخنرانی خود افزود: هانری كربن به واسطه لويی ماسينيون به دنيای ايرانيان وارد شد. هدايت هانری كربن به سوی جهان ايرانی توسط ماسينيون يك گام بسيار بزرگ در زندگی او بود. هانری كربن همواره خود را از اين بابت مديون لويی ماسينيون می‌دانست.
در پايان اين مراسم لوح تقديری به پاس ارج نهادن به تحقيقات و كوشش برای گسترش زبان فارسی، از طرف مركز دايره المعارف بزرگ اسلامی، انجمن دوستی ايران و فرانسه و مجله بخارا به شارل هانری دو فوشه كور تقديم شد. همچنين يك جلد شاهنامه فردوسی از طرف دايره المعارف بزرگ اسلامی به اين حافظ شناس بزرگ فرانسوی اهدا شد.
captcha