هفته‌ای با آزمون‌های قرآنی متعدد/ از مسابقات ناجا و الحافظون تا شب یلدای قرآنی
کد خبر: 3941745
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

هفته‌ای با آزمون‌های قرآنی متعدد/ از مسابقات ناجا و الحافظون تا شب یلدای قرآنی

برگزاری بیست و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن ناجا، مرحله نهایی هشتمین دوره جشنواره الحافظون و همچنین اجرای آزمون شفاهی بخش معارفی جشنواره هدهد ازجمله خبر‌های مهم قرآنی این هفته بودند.

به گزارش ایکنا؛ برگزاری بیست و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم نیرو‌ی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ویژه کارکنان پایور و وظیفه، یکی از مهمترین رویدادهای قرآنی این هفته بود؛ در کنار آن برگزاری مرحله نهایی هشتمین دوره جشنواره قرآنی الحافظون، آزمون شفاهی بخش معارفی بیست‌وپنجمین جشنواره قرآنی هدهد ویژه برگزیدگان مرحله کشوری این جشنواره، اعلام فراخوان برگزاری آزمون مفاهیم و حفظ قرآن و نهج‌البلاغه، آغاز به کار ستاد اجرایی آزمون سراسری حفظ قرآن و همچنین بیست‌و‌دومین جلسه ارتقای قاریان ممتاز از دیگر رویدادهای این هفته بود. در ادامه اشاره‌ای به مهمترین خبر‌های قرآنی منتشر شده در هفته‌ای که پشت سر گذاشته شد، می‌شود.
 

هم‌اندیشی مؤسسات قرآنی برای ارتقای آموزش مجازی

در این هفته نشست هم‌اندیشی با تعدادی از مسئولان مؤسسات قرآنی به منظور راه‌اندازی و ارتقای آموزش مجازی قرآن به همت مرکز رشد و شکوفایی فناوری‌ها و هنر قرآنی برگزار شد.

 

برگزاری دوره‌های تربیت مربی مفاهیم قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه

سیدفخرالدین اسماعیلی، مدیرکل آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در این هفته از برگزاری دوره‌های تربیت مربی در چهار رشته خبر داد و گفت: مرحله اول برگزاری دوره‌های تربیت مربی در رشته‌های مفاهیم قرآن کریم، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در ۴ منطقه کشور برگزار می‌شود. این دوره‌ها در چهار منطقه کشور با حضور ۱۹ استان، با محوریت استان‌های فارس، اصفهان، کرمان و کرمانشاه به صورت مجازی برگزار می‌شود.

 

پویش ۱۰۰۰ بار ختم قرآن به نیت شادی ارواح شهدای مقاومت

خبر دیگر این هفته را مصطفی نیک‌ورز، مدیرعامل اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان کرمان، داد و از برگزاری پویش ۱۰۰۰ بار ختم قرآن به نیت شادی ارواح مطهر شهدا و به‌ویژه شهدای مقاومت، سردار سلیمانی و ابوالهمدی المهندس، خبر داد.

وی افزود: هرکس می‌تواند یک حزب را انتخاب و تلاوت کند و محدودیت تلاوت احزاب را نیز نداریم، به این معنا که هر فردی هر تعداد حزبی را که تمایل داشت، می‌تواند انتخاب و تلاوت کند. جوایزی را نیز برای شرکت‌کنندگان در این پویش در نظر گرفته‌ایم؛ این پویش در قالب سامانه قرآن آسمانی به نشانی https://quranasemani.ir برگزار می‌شود.

 

برگزاری مرحله نهایی جشنواره الحافظون

اما رویداد دیگری که در این هفته رخ داد، پس از برگزاری مراحل مقدماتی هشتمین جشنواره تخصصی حفظ قرآن کریم بسیج تهران (جشنواره الحافظون) در هفته بسیج، نفرات راه‌یافته به مرحله نهایی مشخص شدند. بر همین‌ اساس مرحله نهایی این جشنواره از صبح امروز، ۲۴ آذرماه آغاز شده و به مدت دو روز ادامه خواهد داشت.

در مرحله نهایی این مسابقات ۴۰۸ نفر از راه‌یافتگان به مرحله نهایی طی دو روز و براساس زمان‌بندی اعلام شده در رشته‌های حفظ یک جزء، حفظ سه جزء، حفظ پنج جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۱۵ جزء، حفظ ۲۰ جزء و حفظ کل قرآن کریم به رقابت می‌پردازند.

 

پایان بیست و پنجمین مسابقات قرآن ناجا

بیست و پنجمین دوره سراسری قرآن کریم نیرو‌های انتظامی جمهوری اسلامی ایران ویژه کارکنان پایور و وظیفه پنجشنبه، ۲۷ آذرماه، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا ادیانی، رئیس سازمان عقیدتی و سیاسی ناجا؛ سردار بهرامی، معاون تبلیغات و روابط عمومی این سازمان؛ عباس سلیمی، خادم‌القرآن و معاون فرهنگی آستان عبدالعظیم حسنی(ع)؛ محمدرضا پورمعین، خادم‌القرآن؛ سردار پورمنصور، معاون حفاظت و اطلاعات ناجا؛ سردار ایرجی، معاون تبلیغات و روابط عمومی دفتر عقیدتی، سیاسی فرماندهی کل قوا و فرماندهان و جمعی از رؤسای عقیدتی و سیاسی ناجا و همچنین همسر و فرزندان شهید کرم‌پور، «شهید ضابط قضایی»، در سالن پیامبر اعظم(ص) سازمان عقیدتی و سیاسی ناجا برگزار شد.

 

برگزاری مرحله مقدماتی دوازدهمین دوره مسابقات «بهار در بهار»

با ادامه شیوع بیماری کرونا و ممنوعیت برپایی هرگونه مراسم و همایش حضوری، مرحله مقدماتی دوازدهمین دوره مسابقات قرآن کریم «بهار در بهار»، ویژه کارکنان شرکت ملی گاز ایران، به صورت غیرحضوری در این هفته برگزار شد. این دوره از مسابقات، پس از اعلام اسامی نفرات برگزیده از سوی مناطق، در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، مفاهیم و حفظ اجزای ۵، ۱۰، ۲۰ و کل قرآن‌کریم برپا شده است.
 

برگزاری آزمون شفاهی بخش معارفی بیست‌وپنجمین جشنواره قرآنی هدهد

در این هفته آزمون شفاهی بخش معارفی بیست‌وپنجمین جشنواره قرآنی هدهد ویژه برگزیدگان مرحله کشوری این جشنواره طی ۲۲ تا ۲۴ آذرماه در ۹ رشته برگزار شد. مرحله کشوری این جشنواره با مشارکت ۱۲۹۰ نفر در روزهای ۱۰ و ۱۱ آذرماه برگزار شد و تنها رشته‌ از بخش معارفی که نتایج آن مشخص شده و آزمون شفاهی نخواهد داشت، رشته «آشنایی با ترجمه و تفسیر قرآن کریم» است.
 

مسابقه شب یلدای قرآنی

مسابقه شب یلدای قرآنی با تلاوت سوره مبارک «نصر» به مناسبت ولادت حضرت زینب (س) و به یاد شهید حاج قاسم سلیمانی از سوی مرکز افق آستان مقدس امامزاده حسن(ع) بهارستان برگزار می‌شود.
 

انتشار فراخوان طرح‌های پژوهشی قرآن

محمدمهدی عزیززاده، مدیر کل کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی - ترویجی قرآن کریم در این هفته با اشاره به فراخوان طرح‌های پژوهشی این کمیسیون، گفت: فراخوانی که منتشر شده است، برای درخواست مشارکت در جهت انجام مطالعات زیربنایی و تدوین شناسنامه‌های شاخص ترویجی - تبلیغی قرآن کریم است.

مدیرکل کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی - ترویجی قرآن افزود: در فاز اول اجرایی‌سازی این سند، به مطالعات پایه‌ای نیاز داریم تا پشتیبان برنامه‌ریزی‌ها و هر نوع مدل‌سازی‌ها باشد. بر همین اساس، چهار پروژه تحقیقاتی مربوط به دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی - ترویجی قرآن بود که در قالب فراخوانی منتشر کردیم

 

اعلام فراخوان برگزاری آزمون مفاهیم و حفظ قرآن و نهج‌البلاغه

در هفته‌ای که گذشت فراخوان ثبت‌ نام در آزمون مجازی حفظ و مفاهیم قرآن و مفاهیم نهج‌البلاغه مرکز آموزش مجازی و نیمه حضوری فرهنگ و معارف اسلامی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اعلام شد.

این آزمون هفته اول اسفندماه برگزار می‌شود و علاقه‌مندان تا پایان آذرماه فرصت دارند تا با مراجعه به پایگاه اینترنتی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به نشانی http://ikvu.ir/quran/Quran.php و تکمیل فرم ثبت‌ نام در این آزمون نام‌نویسی کنند.

 

آغاز به کار ستاد اجرایی آزمون سراسری حفظ قرآن

در این هفته اولین جلسه ستاد اجرایی کمیته اطلاع‌رسانی نوزدهمین آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم، در محل معاونت قرآن و عترت برگزار شد. در این جلسه ضمن بررسی کلیات دستورالعمل اجرايی آزمون، اعضا کمیته ستاد اجرایی با حکم معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شدند. بر این اساس سیدفخرالدین اسماعیلی، به عنوان رئیس ستاد و مریم قاسم‌احمد نیز به عنوان دبیر ستاد اجرایی نوزدهمین آزمون حفظ و مفاهیم قرآن کریم معرفی شدند.

همچنین محسن شریفی به عنوان مدیر کمیته مالی و پشتیبانی؛ سیدیاسر ساجدی، مدیر کمیته فناوری اطلاعات؛ رامین ویسی، مدیر کمیته حراست؛ حمیدرضا شیخ‌ویسی، مدیر کمیته نظارت و ارزیابی؛ حامد حسین‌زاده، مدیر کمیته هماهنگی امور استان‌ها و اطلاع‌رسانی و سیدجلال رضوی‌زادگان به عنوان مدیر کمیته دبیرخانه آزمون معرفی شدند.

 

برقراری تعامل دوسویه؛ تغییر مثبت بیست‌ودومین جلسه ارتقای قاریان

بیست‌و‌دومین جلسه ارتقای قاریان ممتاز قرآن کریم، چهارشنبه این هفته، از ساعت ١٧:۴۵ تا ١٩:۴۵ با رعایت تدابیر بهداشتی، به صورت مجازی و به میزبانی شورای عالی قرآن برگزار شد. این جلسه که پیش از این فقط از طریق تارنمای آپارات پخش می‌شد، به منظور برقراری تعامل دوسویه با قاریان و جلب مشارکت بیش از پیش ایشان، در کنار آپارات، از طریق نرم‌افزار گوگل میت نیز به صورت زنده پخش شد و قاریان حاضر در این ارتباط تصویری، در خلال برنامه به ارائه نقطه‌نظرات خود پرداختند.

در این جلسه که محمودرضا بیژنی، دبیری آن را عهده‌دار بود، قاسم رضیعی و کریم دولتی، از استادان و داوران بین‌المللی قرآن به ارائه نکات و تحلیل قرائت قاریان پرداختند. سیدمحمد طاهایی از مازندران، مرتضی یادگاری از تهران و محمدعلی عنبری از گیلان قاریانی بودند که تلاوتشان مورد نقد و نظر اساتید حاضر در جلسه قرار گرفت.

 

پیشنهادات نهادهای قرآنی برای یادبود اولین سالگرد شهادت سپهبد سلیمانی

در این هفته نشست ستاد قرآنی اولین سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی سه‌شنبه، ۲۵ آذرماه به میزبانی شورای عالی قرآن برگزار شد. این نشست با قرائت قرآن از سوی سیدحسین موسوی بلده، دبیر اجرایی شورای عالی قرآن شهرداری تهران آغاز شد. در ادامه، این استاد قرآن با تشکر از شورای عالی قرآن که میزبان این جلسه شده‌اند، گفت: در کارگروه قرآن دهه فجر بنا را بر این گذاشته‌ایم که برنامه‌های کارگروه را به سالگرد شهادت شهید سلیمانی متصل کنیم.

وی افزود: به‌عنوان کارگروه قرآنی ستاد شهید، این ستاد را برپا کرده‌ایم، فاصله سالگرد شهادت سردار تا ۲۲ بهمن‌ماه یک چله می‌شود و ان‌شاءالله چله گفتمان انقلاب اسلامی در این ایام شکل بگیرد.

در این نشست پیشنهاداتی از جمله استفاده مناسب از ظرفیت شبکه شاد برای یادبود سردار، اعطای بورس قرآنی شهید سلیمانی به فرزندان شهدا، بررسی تطبیقی شخصیت سردار با آیات قرآن و چله گفتمان‌سازی مکتب سردار ارائه شد.

انتهای پیام
captcha