30 آیه قرآن در شأن و منطبق با حضرت حمزه است
کد خبر: 4033552
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵
ناصر رفیعی:

30 آیه قرآن در شأن و منطبق با حضرت حمزه است

رئیس کنگره بین‌المللی حضرت حمزه(ع) با تاکید بر اینکه 30 آیه اعم از شأن نزول و انطباق، در مورد حضرت حمزه(ع) احصا شده است گفت: سخنان پیامبر اسلام(ص) از دیگر منابع احصای سیره و شخصیت حضرت حمزه(ع) است.

دکتر ناصر رفیعی، رئیس کنگره بین المللی حضرت حمزه(ع)

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه، امروز پنجشنبه ۱۴ بهمن‌ماه در همایش بین‌المللی حضرت حمزه(ع) که در تالار قدس مجتمع جامع امام خمینی(ره) برگزار شد، ضمن تبریک حلول ماه رجب و میلاد باسعادت امام محمد باقر(ع)، اظهار کرد: اگر شرق و غرب عالم را درنوردیم، علم صحیح نمی‌یابیم، مگر چیزی که از نزد اهل‌بیت(ع) خارج می‌شود.

رئیس کنگره بین‌المللی حضرت حمزه(ع) یاد و خاطره آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی(ره) را گرامی داشت و افزود: در این همایش، پنج جلد کتاب رونمایی می‌شود و برنامه‌ریزی برای تولید آثار هنری شامل فیلم و سریال مورد توجه قرار خواهد گرفت. البته نکته حائز اهمیت آن‌ است که علی‌رغم تمام تولیدات علمی، حضرت حمزه(ع) همچنان در غربت قرار داد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه 30 آیه قرآن اعم از شأن نزول و انطباق، در مورد حضرت حمزه(ع) احصا شده است، اظهار کرد: آیه «مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ ۖ فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ ۖ وَما بَدَّلوا تَبدیلً»(احزاب: ۲۳)، «هذانِ خَصْمانِ اخْتَصَمُوا فی‏ رَبِّهِمْ فَالَّذینَ کَفَرُوا قُطِّعَتْ لَهُمْ ثِیابٌ مِنْ نارٍ یُصَبُّ مِنْ فَوْقِ رُؤُسِهِمُ الْحَمیمُ»(حج: ۱۹) و«أَمْ نَجْعَلُ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ کَالْمُفْسِدِینَ فِی الْأَرْضِ أَمْ نَجْعَلُ الْمُتَّقِینَ کَالْفُجَّارِ»(ص: ۳۸)، جزو این آیات هستند.

برگزاری شب شعر با موضوع حمزه(ع)

وی سخنان پیامبر گرامی اسلام(ص) را از دیگر منابع احصای سیره و شخصیت حضرت حمزه(ع) توصیف کرد و افزود: امام صادق(ع) می‌فرمایند؛ «زمانی که پیامبر(ص) به مدینه هجرت کردند و لحظه خروج ایشان به سوی جنگ بدر فرا رسید، مردم را به بیعت فراخواندند و همه مردم با کمال میل اطاعت کردند. سپس رسول خدا(ص)، حضرت علی(ع)، حضرت حمزه(ع) و حضرت فاطمه(س) را صدا زدند و فرمودند؛ با من از روی رضایت‌مندی بیعت کنید. حضرت حمزه(ع) گفت: پدر و مادرم به فدایت. درباره چه چیزی با تو بیعت ببندیم؟ آیا ما پیش از این با تو بیعت نبسته‌ایم؟ پیامبر(ص) فرمودند: ای شیر خدا و شیر رسول خدا، به خاطر خدا و رسول او، از روی وفا و درستی با پسر برادرت بیعت ببند که در این صورت ایمانت را کامل می‌کنی. ایشان با روی باز پذیرفت و دستش را برای بیعت گشود. پیامبر(ص) به آن‌ها فرمودند: «یَدُاللهِ فَوْقَ أَیْدِیکُمْ».

رئیس کنگره بین‌المللی حضرت حمزه(ع)، سخنان اهل‌بیت(ع) را سومین منبع کشف ویژگی‌های شخصیتی و جایگاه والای حضرت حمزه(ع) دانست و گفت: عبارت «آکلة الاکباد» تنها در مورد حضرت حمزه(ع) در روایات ذکر شده است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی، با اشاره به اینکه امام سجاد(ع) برای ذکر روضه کربلا، از روضه حضرت حمزه(ع) و جعفر آغاز کردند، بیان کرد: روایاتی که از اهل‌بیت(ع) درباره احتجاجات ذکر شده، از مهم‌ترین منابع شناساندن حضرت حمزه(ع) است. همچنین سخنان شعرا و نویسندگان و متن نامه‌ها از دیگر بستر‌ها و منابع معرفی حضرت حمزه(ع) می‌باشند و برآنیم تا شب شعری درباره شخصیت حضرت حمزه(ع) برگزار کنیم.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه با تأکید بر اینکه از بیوت و هیئات تقاضا دارم سالروز شهادت حضرت حمزه(ع) در ۱۵ شوال را گرامی بدارند، ادامه داد: امیدواریم این همایش جرقه‌ای شود تا صدا و سیما و هیئات مذهبی، نام حضرت حمزه(ع) را بیش از پیش گرامی بدارند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه در برگزاری این همایش‌ها به دنبال بررسی شخصیت‌هایی با دو ویژگی «دفاع از اسلام و ولایت» و «غربت و مظلومیت» هستیم، اظهار کرد: برآنیم تا با تدوین و جمع‌آوری منظومه‌ای از شخصیت‌های تراز اسلامی، همایش‌ها و کنگره‌هایی را به صورت هدفمند و ناظر به معرفی ویژگی ابعاد شخصیتی ایشان برگزار کنیم.

رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن‌اسلامی، با بیان اینکه در فرایند برگزاری همایش‌ها نیاز است شهر رنگ و بوی همایش علمی به خود بگیرد، افزود: براساس موافقت شهردار قم، مقرر گردید خیابان بزرگی در قم به نام حضرت حمزه(ع) آراسته شود.

انتهای پیام
captcha