شهید شعبانلو پای درس اساتید برجسته‌ قرآنی
کد خبر: 4046619
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۳
قاریان و عاملان قرآن در دفاع مقدس/32

شهید شعبانلو پای درس اساتید برجسته‌ قرآنی

دانشجوی شهید محسن شعبانلو دهنوی از جمله شهدای محله لویزان است که در ابتدا با جلسه استاد ابوطالب اصغری و سپس با جلسه استاد رضا ربیعیان آشنا می‌شود. بعد از اینکه محسن، این کلاس‌ها را پشت سر می‌گذارد در جلسات استاد اربابی(پدر شهید امیر اربابی) شرکت می‌کند. جلسات استاد اربابی در منطقه شمیرانات برگزار می‌شد و بسیاری از قاریان فعلی تربیت شده این جلسات هستند.

شهید محسن شعبانلوبه گزارش ایکنا، شهدای دوران دفاع مقدس، عاملان به آموزه‌‌‌های قرآن بوده و سیره اهل‌بیت(ع) به ویژه سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) را سرلوحه طریق جاوید خود قرار داده بودند. در صف اول این مبارزات، قاریان خو‌ش‌خوان و حافظان آیات قرآن کریم حضور داشتند که نه‌ تنها جسم خود را در خدمت به وطن وقف کرده بودند، بلکه با صدای خود نیز روحیه‌ای مضاعف به رزمندگان می‌بخشیدند.

در روز پنجشنبه یاد می‌کنیم از شهید محسن شعبانلو...


بیشتر بخوانید: 


در 22 اردیبهشت 1344 در لویزان تهران دیده به جهان گشود. کودکی خود و دوره ابتدایی و راهنمایی خود را در این محل سپری می‌کند اما دوره نوجوانی این شهید با بحبوبه انقلاب و مبارزات علیه رژیم طاغوت همراه بود. بطوری که پس از ورود به دبیرستان به همراه برادران خود، در راهپیمایی‌ها و مبارزات با رژیم شاه، شرکت می‌کند.

نگرش شهید به امام خمینی(ره) و آرمان‌های انقلاب

محسن شعبانلو به همراه دوست خود، حسن ربیعیان(از استادان قرآن)، عازم جبهه می‌شود و بعد از اتمام دوره اول جبهه، به تهران بازمی‌گردد و در آزمون کنکور شرکت می‌کند. همزمان در دانشگاه تربیت معلم و همچنین در دانشگاه آزاد اسلامی قبول می‌شود و در هر دو شروع به تحصیل می‌کند. محسن از همان ابتدای انقلاب به عضویت بسیج در‌آمده بود و همچنین عضو انجمن اسلامی بوده است.

اخلاق حسنه‌ شهید

بنابر گفته آشنایان «محسن، از همان کودکی اخلاق حسنه‌ مبتنی بر آموزه‌های دینی داشته است؛ اما این حُسن خلق وی در برابر خصم و دشمن طریق دیگری داشت، بطوری که او هیچگاه در برابر ضد انقلاب، رفتارهای مسامحه جویانه‌ای از خود نشان نمی‌داد».

انس با قرآن

محله لویزان نیز به مانند سایر محلات شهر تهران دارای جلسات قرآن بود. محسن نیز به دلیل علاقه‌ای که داشت در این جلسات حضور فعال داشت و در همان ابتدا، وارد جلسات قرآن استاد ابوطالب اصغری از پیشکسوتان استادان قرآنی (که به صورت سنتی قرآن را آموزش می‌دادند) شد و سپس با جلسه استاد رضا ربیعیان آشنا می‌شود.

شهید شعبانلو همزمان با حضور در جلسات قرآن در جلسات سیاسی و عقیدتی نیز شرکت می‌کرد که از آن جلسات تعداد زیادی به مقام شهادت رسیده‌اند. بعد از اینکه محسن، این کلاس‌ها را پشت سر می‌گذارد در جلسات استاد اربابی(پدر شهید امیر اربابی) شرکت می‌کند. جلسات استاد اربابی در منطقه شمیرانات برگزار می‌شد و بسیاری از قاریان فعلی تربیت شده این جلسه هستند.

استاد اربابی هر فردی را در آن جلسات نمی‌پذیرفت. محسن به همراه حسن ربیعیان (که اکنون از قاریان و داوران بین‌المللی است)، در این جلسات شرکت می‌کند و جزو شاگردان ممتاز استاد اربابی می‌شود.

همچنین جلسات قرآنی نیز به صورت سیار هر هفته چهارشنبه‌ها در منزل یکی از اعضا برگزار می‌شد. محسن هم در این جلسات به صورت منظم شرکت می‌کرد که این جلسات بعدها به مسجد و بعد هم به امامزاده پنج تن(ع) منتقل شد.

شهادت در مجنون

محسن بعد از آنکه برای بار دوم به جبهه عازم می‌شود در 18 اردیبهشت سال 1364، در عملیات مجنون به مقام شهادت نائل می‌شود. شهید شعبانلو با شهید امیر اربابی، از شهدای قرآنی دوران دفاع مقدس، در یک گردان بودند و در چند عملیات باهم شرکت کرده‌اند.

فرازی از وصیتنامه

«خدایا تو خود می‌دانی و تو خود شاهد بودی که من در نمازهایم همیشه از تو می‌خواستم که «اللهم ارزقنا توفیق الشهاده فی سبیلک». پس خدایا با عجز و التماس از تو می‌خواهم که شهادت، این فیض‌العظمی را نصیب من بگردانی و خدایا تو خود شاهد بودی که من همیشه غسل شهادت را سرلوحه زندگی خود قرار می‌دادم، پس خدایا از تو می‌خواهم که این خواسته همیشگی مرا جامه عمل بپوشان.

خدایا هر چند که من همیشه این آرزو را داشته‌ام ولی باز خود را در نزد تو گناهکار می‌دانم و از تو می‌خواهم که گناهان این حقیر و این خوار و ذلیل خودت را، از در کرم، ببخشی.

پیام من به خانواده‌ام و برادران بسیجی

تو ای پدری که در تمام زندگیم برای من پدر خوب و سرپرستی بودی که راه راست را به من نشان دادی و این راهی را که من پیش گرفته‌ام، راهی است که خود شما به من آموختی، پدر از تو تقاضا می‌کنم که اگر خداوند این فیض اکمل را نصیب من کرد، با آن روحیه‌ای که من در شما سراغ دارم، امیدوارم که خوشحال از شهادت من باشی و تو ای مادر! که حقیقتاً برای من مادری بسیار عزیز بودی و خیلی برای من زحمت کشیدی و نمی‌دانم که چگونه از شما قدردانی کنم. خواهشی که از شما دارم این است که از شهادت من ناراحت نباشید چون این راهی است که امامان ما انتخاب کردند و ما که رهروان راه آنها هستیم باید راه آنها را انتخاب کنیم.

شما ای برادران بسیجی که واقعاً من، خود را خاک پای شما می‌دانم، شمایی که در شهر، حافظان انقلاب اسلامیمان هستید، از شما می‌خواهم که انشاءالله اگر توانستید به جبهه‌ها، این محیطی که نور خدایی جلوه‌گر است بیایید و ان‌شاء‌الله که راه کربلا را باز می‌کنید و جهان اسلام را از دست کافران نجات می‌دهید.

والسلام علیکم»

انتهای پیام
captcha