روسیه به دنبال شش برابر کردن صادرات محصولات حلال
کد خبر: 4099807
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۳

روسیه به دنبال شش برابر کردن صادرات محصولات حلال

آندری کوچروف، رئیس بخش ارتباطات راهبردی و ارتقای محصولات مرکز آگرواکسپورت روسیه گفت: صادرات محصولات حلال به کشورهای خلیج فارس و مصر تا سال 2030 در مقایسه با سال 2020 بیش از 6 برابر خواهد شد.

به گزارش ایکنا به نقل از Russia Briefing، کوچروف گفت: فرآورده‌های گوشتی پتانسیل خاصی دارند. صنعت گوشت حلال در روسیه به‌طور فعالی در حال توسعه است. حدود 20 میلیون مسلمان در روسیه زندگی می‌کنند که تقاضای داخلی برای گوشت حلال را ایجاد می‌کند. تولید گوشت حلال در روسیه در حال حاضر 10 درصد از کل تولید گوشت مرغ، گوشت گاو و گوسفند روسیه است.

وی تصریح کرد: بازارهای کلیدی صادرات حلال روسیه، عربستان سعودی و امارات متحده عربی با محوریت دبی هستند. عربستان سعودی بیش از 1.2 میلیارد دلار محصولات گوشتی، 670 میلیون دلار محصولات لبنی و بیش از 1.1 میلیارد دلار محصولات قنادی وارد می‌کند. امارات متحده عربی هم بیش از 800 میلیون دلار محصولات گوشتی و بیش از 300 میلیون دلار محصولات لبنی از روسیه وارد می‌کند.

به گفته کوچروف، صادرات محصولات حلال روسیه به کشورهای خلیج فارس و همچنین مصر در سال 2020 به 116 میلیون دلار رسید. محصولات قنادی با 59 درصد سهم اصلی و فرآورده‌های گوشتی 40 درصد بوده است. پیش‌بینی می‌شود میزان صادرات محصولات حلال روسیه به این کشورها در سال 2030 از مرز 700 میلیون دلار آمریکا فراتر رود، به عبارت دیگر بیش از شش برابر رشد خواهد کرد.

عضو مرکز آگرواکسپورت روسیه تصریح کرد: به منظور تحقق پتانسیل صادرات محصولات حلال روسیه، آگرواکسپورت توسعه یک استراتژی را برای ارتقای خود در بازارهای خاورمیانه و شمال آفریقا آغاز کرد. ما به این نتیجه رسیدیم که تبلیغ محصولات حلال روسی به عنوان حلال در این منطقه هیچ فایده‌ای ندارد.

کوچروف گفت: مصرف‌کننده در آنجا از قبل معتقد است که همه محصولات حلال هستند. بنابراین، ارتقاء باید بر اساس یک سیستم گواهینامه ملی و تصویر این سیستم ساخته شود. ابزار مورد نیاز برای اینکه سیستم گواهینامه به خوبی کار کند، قابلیت ردیابی و وجود مراجع صدور گواهی در داخل کشور است.

راه‌اندازی برند ملی برای محصولات حلال در روسیه 

کوچروف اعلام کرد که ترویج محصولات حلال می‌تواند از ایجاد یک برند ملی حمایت بیشتری کند. او گفت که برای مثال مصرف‌کنندگان در عربستان سعودی اطلاعات کمی در مورد محصولات روسی دارند و تصوری از روسیه به عنوان تولید کننده مواد غذایی ندارند.

عضو مرکز آگرواکسپورت روسیه گفت: در این شرایط، راه‌اندازی یک برند ملی می‌تواند به افزایش آگاهی و ایجاد یک تصویر مثبت قوی از غذای روسی در میان مصرف‌کنندگان سعودی کمک کند.

این مرکز در آمار خود اعلام کرده که بازار خاورمیانه و شمال آفریقا برای محصولات غذایی حلال بالغ بر 441 میلیارد دلار در سال است. تقاضای جهانی برای چنین محصولاتی 1.3 تریلیون دلار آمریکا تا 1.4 تریلیون دلار در سال تخمین زده می‌شود و ممکن است تا سال 2025 به 1.7 تریلیون تا 2 تریلیون دلار آمریکا برسد.

در این گزارش آمده است: تقاضا برای محصولات حلال نه تنها در کشورهای مسلمان خاورمیانه، بلکه در چین و سایر بازارهای آسیا مانند هند، اندونزی، مالزی و تایلند در حال رشد است، زیرا حلال علاوه بر الزام به مسائل دینی،‌ نشانه‌ای از کیفیت و ایمنی است.

انتهای پیام
captcha