روسیه روش‌های صدور گواهینامه حلال را استاندارد می‌کند
کد خبر: 4142493
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰

روسیه روش‌های صدور گواهینامه حلال را استاندارد می‌کند

ماکسیم پروتاسوف، رئیس سازمان نظارتی روسکاچستوو (Roskachestvo)، تنظیم‌کننده کیفیت غذای روسیه اعلام کرد که آژانسی را برای صدور گواهینامه داخلی محصولات حلال تأیید کرده است.

به گزارش ایکنا به نقل از Russia-Briefing، سازمان جدید، به نام روسکاچتوو ـ حلال( Roskachestvo-Halal)، صدور گواهینامه حلال را در ماه جاری (مِی 2023) آغاز خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال، 100 شرکت برای برچسب حلال درخواست دهند.

روسیه همچنین قصد دارد گواهی حلال را در بخش خدمات از جمله پذیرایی، گردشگری، صنعت هتلداری، خدمات مالی و پزشکی اجرا کند.

به گفته پروتاسوف، صدور گواهینامه در این حوزه‌ها، زمینه را برای بهبود کیفیت محصولات و خدمات حلال در روسیه فراهم کرده و اعتماد مصرف‌کننده را هم در داخل و هم در سطح بین‌المللی افزایش می‌دهد.

در سال‌های گذشته، شرکت‌های روسی متعددی برای شروع تولید مواد غذایی با برچسب حلال، گواهینامه داوطلبانه دریافت کردند.

محصولات حلال در سال‌های اخیر به‌طور فزاینده‌ای در روسیه محبوب شده‌اند. بسیاری از تولیدکنندگان محلی به تولید مواد غذایی مطابق با استانداردهای مسلمانان روی آورده‌اند.

سازمان نظارت بر دامپزشکی روسیه(روسلحوزنادزورRosselhoznadzor) تخمین زد که سهم محصولات حلال در بازار مواد غذایی روسیه در سال 2022 حدود 10 درصد است.

محصولات حلال 35 درصد از صادرات جهانی گوشت را تشکیل می‌دهد. بر اساس گزارش سازمان نظارت بر دامپزشکی روسیه‌، عربستان سعودی بزرگترین بازار فروش گوشت حلال جهان است و به‌طور متوسط سالانه 1.2 میلیارد دلار گوشت حلال خریداری می‌کند.

در ماه فوریه، دولت روسیه اولین استانداردهای ملی حلال را در تلاش برای افزایش صادرات مواد غذایی به کشورهای مسلمان تصویب کرد.

پروتاسوف اظهار کرد: طی سه سال گذشته، روسیه توانسته است عرضه محصولاتی را که استاندارد حلال دارند، دو برابر کند. در سال 2021، روسیه محصولات حلال را به ارزش 180 میلیون دلار به منطقه خلیج فارس صادر کرد که عربستان سعودی و امارات متحده عربی بزرگترین واردکنندگان آن بودند.

روسیه به دنبال افزایش صادرات محصولات حلال خود به کشورهای مسلمان تا سال 2024 به 400 میلیون دلار و تا سال 2030 به 700 میلیون دلار است.

انتهای پیام
captcha