برگزاری یادواره سوره‌های سرخ و شهیدانی که حاضر بودند + عکس
کد خبر: 4192095
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۹

برگزاری یادواره سوره‌های سرخ و شهیدانی که حاضر بودند + عکس

هشتمین یادواره شهدای قرآنی «سوره‌های سرخ» در حالی در حسینیه الزهراء مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد که سیدمحسن موسوی‌بلده، نام شاگردان شهیدش را یک به یک خواند و حضار جای شهدا، حاضر گفتند.

عکسبه گزارش خبرنگار ایکنا، هشتمین یادواره شهدای قرآنی پایتخت(سوره‌های سرخ) با عنوان شهدای قرآنی؛ یاران سلیمانی، شامگاه پنجشنبه 14 دی در حسینیه الزهراء مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد.

در این یادواره که به همت کمیته شهدای قرآنی سازمان قرآن و عترت بسیج تهران و با اجرای حمید عبیری، برگزار شد، ابتدا حمیدرضا نصیری، رتبه دوم چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم به تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید پرداخت.

پس از آن سردار سرتیپ پاسدار محمود توکلی؛ جانشین فرماندهی سپاه محمد رسول‌الله(ص) طی سخنانی گفت: از همه نهادهای مردمی و قرآنی که مساعدت کردند تا این رویداد پُربرکت برگزار شود بی‌نهایت سپاسگزارم، به ویژه آن که شاهد چنین رویدادی که در پاسداشت مقام شهید در حال برگزاری است مصادف با ایام سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی است.

تهران، شهر شهادت است

وی با اشاره به اینکه حاج قاسم سلیمانی باید سیدالشهدای محور مقاومت نامیده شود، گفت: به غیر از این یادواره، ما در آستانه رویداد بزرگ دیگری نیز هستیم و آن دومین کنگره ملی شهدای پایتخت است؛ مناسبتی که برای گرامیداشت یاد و خاطره 24 هزار شهید شهر تهران برگزار خواهد شد؛ شایسته است که ما به جهت اینکه شهر تهران این میزان قابل توجه شهید را تقدیم به انقلاب و میهن اسلامی کرده است، آن را شهر شهادت بنامیم هر چند که ممکن است، بعضاً در آن، مظاهری نامأنوس و نامبارک نیز متأسفانه دیده شود.

جانشین فرماندهی سپاه محمد رسول‌الله(ص) تصریح کرد: برطبق آمارها سهم شهدای قرآنی از این میزان شهیدی که شهر تهران آن را در برهه‌های حساس انقلاب و دوران دفاع مقدس، تقدیم کرده است، 280 شهید است و در کل کشور نیز تاکنون  دو هزار شهید قرآنی شناسایی شده است؛ مقام شهید والاست و اما مقام شهیدی که در دوران حیات زمینی خود انس با قرآن داشته است والاتر، چرا که شعائر الهی را گرامی داشته است و به واسطه انس و الفتی که با قرآن داشته لذا همواره یاد خدا را در قلب و روح خود بوده و هر فرد دیگری نیز که با او حشر و نشری داشته نیز به واسطه وجود او، قطعاً در امور گوناگون خدا را یاد کرده است.

سردار توکلی در ادامه گفت: این امر مربوط به زمانی است که شهدا حیات دنیایی داشته و تأثیرات خود را بر اطرافیان، دوستان و آشنایان گذاشته‌اند، اما امروز تکلیف چیست؟ برای آنهایی که تنها چیزهایی از شهید شنیده‌اند، اما زمان آنها را درک نکرده‌اند، چگونه باید از شهدا الگوسازی کرد؟ این همان چیزی است که شاید برگزاری این یادواره یا کنگره‌ای که به آن اشاره شد، یکی از اهدافش همین باشد.

شهید یا در اوج بندگی بوده یا در اوج دلیری 

وی تأکید کرد: هر بار که چیزی از شهید می‌شنویم یا او را در اوج خلوص و بندگی با خدا حس کرده‌ایم که بُعد ربانی و عرفانی شهید بوده است و یا با سلحشوری در ارعاب دشمن و ستیز با او بوده است که این بُعد دلیری و شجاعت اوست؛ این موارد باید عیناً از زبان ما که به جهت سن و سال چیزهایی از آنها درک کرده‌ایم برای نوجوان و جوان امروزی تبیین شود.

جانشین فرماندهی سپاه محمدرسول الله(ص) اظهار داشت: آنچه که در این محفل شاهد آن هستید، برآیند و نتیجه ماه‌ها سعی و مداومت دوستان همکارم در سازمان قرآن و عترت بسیج تهران در دیدار با خانواده معظم شهدای قرآنی است؛ شهدایی که یا خود فعال، قاری و حافظ قرآن بوده‌اند یا در جلسات و مکاتب اساتید بنام قرآنی تلمذ کردند که اتفاقاً برخی از این اساتید بنام در این محفل شرف حضور دارند، لذا بر ماست که در زندگی این شهدا دقت بیشتری داشته باشیم و درباره ایثار، از خودگذشتگی و استقامت آنها مطالب زیادی که وجود دارد به جان و دل خریدار باشیم.

سردار توکلی در پایان گفت: به طور قطع آنچه که اساتید قرآنی در این جلسات و محافل به شاگردان خود که اکنون به عنوان شهید دوران دفاع مقدس ما از آنها به نیکی یاد می‌کنیم، آموخته‌اند، چیزی فراتر از روخوانی و روانخوانی، حفظ و خواندن قرآن با صوتی دلنشین بوده است؛ آنها نکات تدبری را نیز به شاگردان خود آموخته‌اند که موجب آن شد تا شاهد بروز وجه عملی آن در عرصه‌های پیکار با دشمن و کفار باشیم و لذا مطالعه شرح زندگی هر یک از آنها مملو از درس‌های عبرت‌آموزی است که امروزه بیش از پیش به آنها نیاز داریم.

این گزارش حاکی است در ادامه این مراسم به دعوت مجری برنامه، حسن ربیعیان؛ از پیشکسوتان قرآنی به بیان خاطره‌ای کوتاه از دوران کودکی خود پرداخت که با تشویق یکی از دوستان برادر بزرگترش، به آموختن قرآن علاقه‌مند شده و آن فرد کسی نبوده است جز شهید سیدعلیرضا حجتی از شاگردان مرحوم استاد علی اربابی.

مرحوم اربابی از مفاخر آموزش قرآن بود

وی ادامه داد: استاد اربابی از مفاخر آموزش قرآن بود و شاگردان زیادی را تربیت کرد که اکنون هر کدام از آنها خود از سرآمدان قرآنی کشور محسوب می‌شوند و البته عده‌ای از آنها نیز از پای درس و مکتب استاد، لباس رزم به تن کرده و به جبهه‌ها اعزام شدند و به فیض شهادت نائل آمدند.

این مدرس قرآن تصریح کرد: استاد مرحوم اربابی که خود منشأ تربیت شاگردان بسیاری بود نیز از صدای بسیار زیبا و رسایی برخوردار بود و با وجود آن که شاید این امکان برای ایشان فراهم بود که وارد حوزه‌هایی همچون هنر و موسیقی شود، اما قرآن را انتخاب کرد و با تقلید از سبک تلاوت استاد منشاوی، چیزی نگذشت که تبدیل به یکی از مطرح‌ترین اساتید قرآن شود و خود او نیز در مکتب استاد مرحوم مولایی شاگردی کرد.

ربیعیان افزود: مرحوم اربابی به واقع یک روانشناس بود و با همه روحیات شاگردانش آشنا بود، از قرائت آنها غلط اضافی نمی‌گرفت و بسیاری خونگرم و خودمانی شاگردانش را هدایت و راهبری می‌کرد، چرا که نگاه او هم نگاهی حرفه‌ای بود و هم نگاهی سنتی.

وی با اشاره به شهید امیر اربابی؛ پسر ارشد مرحوم اربابی در پایان گفت: خاطرم هست که استاد در یکی از جلساتشان آیه «ولا تحسبن الذين قتلوا فی سبيل الله أموتا بل أحياء عند ربهم يرزقون» را می‌خواندند که همانجا فردی خبر شهادت پسرارشد استاد را آورد؛ ایشان کمی منقلب شدند اما بعد از لحظاتی بر خود مسلط شده و جلسه را تعطیل نکردند تا اینکه ما بعدها متوجه شدیم که چه اتفاقی افتاده است.

رونمایی از 24 قطعه تلاوت جمعی آیات ایثار، مقاومت و شهادت

پس از سخنان حسن ربیعیان با حضور گروه تواشیح و هم‌خوانی محمد رسول‌الله از 24 قطعه تلاوت جمعی آیاتی از قرآن که به موضوع ایثار، مقاومت و شهادت اشاره دارند، رونمایی شد که رحیم قربانی، سرپرست گروه تواشیح محمد رسول‌الله(ص) در این باره گفت: از آنجا که در شرف برگزاری کنگره ملی شهدای پایتخت هستیم و رویکرد ما در این گروه تولید قطعاتی برای شهداست، لذا این مجموعه شامل آیاتی که به شکل تک موضوعی به این سه مفهوم پرداخته‌اند انتخاب و تلاوت جمعی آن توسط دوستان در این گروه تواشیح اجرا و ضبط شد.

وی ادامه داد: برای ضبط این تلاوت‌ها ما به 5 نقطه مختلف یعنی حرم امام رضا(ع)، امامزاده پنج تن لویزان، شهرک سینمایی دفاع مقدس، حرم حضرت عبدالعظیم(ع) و امامزاده عبدالله(ع) رفتیم تا این جمع‌خوانی با کیفیت بالا و در چنین مکان‌هایی که ارتباط موضوعی و فضایی با آیات دارند تصویربرداری شوند.

پس از توضیحاتی رحیم قربانی، این گروه تواشیح و هم‌خوانی، دو قطعه نیز در باب موضوع حاج قاسم سلیمانی و شهدای غزه اجرا کردند.

چهره بعدی که در ادامه این مراسم به سخنرانی پرداخت، سیدمحسن موسوی بلده بود؛ استاد پیشکسوتی که تعدادی از شهدای قرآنی از جلسات قرآنی او عازم جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شدند. او در سخنانی با اشاره به راه‌اندازی دارتحفیظ القرآن الکریم در سال 50 گفت: فعالیت این مرکز تا قبل از انقلاب اسلامی به شکل متناوب ادامه داشت و البته بعضاً به سبب حکومت نظامی و دخالت ساواک نیز مجبور به تعطیلی آنجا بودیم تا اینکه بعد از انقلاب و از سال 59 فعالیت این مجموعه از سر گرفته شد؛ سالی که درست جنگ تحمیلی نیز در آن آغاز شد و بسیاری از شاگردان ما در دارالتحفیظ به جبهه می‌رفتند.

وی ادامه داد: ما نزدیک به 3 برابر افرادی که در این آموزشگاه ثبت‌نام کرده بودند، مستمع آزاد داشتیم و من به خاطر اینکه نظمی به برگزاری جلسات آن بدهم هر جلسه، آنها را حضور و غیاب می‌کردم که اگر سه جلسه به شکل متصل و پنج جلسه به شکل غیر متصل در جلسه حاضر نشوند، خود به خود آنها را حذف کنم.

بچه‌ها هر جلسه به جای شهید خسروی می‌گفتند حاضر!

موسوی‌بلده تصریح کرد: یکی از شاگردان من شهید خسروی بود که غیبت زیادی کرد و بعد متوجه شدیم که شهید شده است و یک روز من طبق عادت هر جلسه، وقتی داشتم حضور و غیاب می‌کردم، نام او را هم خواندم. سکوتی عجیب بر فضای جلسه حکم‌فرما شد و یکی از بچه‌ها گفت که او شهید شده است و غایب است و من به او گفتم که اتفاقاً او حاضر است و از آن به بعد هر بار که نام شهید خسروی را می‌خواندم، سایر بچه‌ها به جای او، حاضر می‌گفتند.

این استاد و مدرس قرآن افزود: این امر تبدیل به یک سنت در کلاس‌های ما شد و من هر کدام از شاگردانم که شهید می‌شدند، نامش را با خودکار قرمز در دفتر می‌نوشتم تا جایی که یک آن مشاهده کردم دفتر حضور و غیاب کلاس من تقریباً همه‌اش با رنگ قرمز نوشته شده است.

برگزاری یادواره سوره‌های سرخ و شهیدانی که همگی حاضری خوردند + عکس

وی در ادامه سخنانش از شاگردان دیگر دارالتحفیظ همچون شهیدسیدعلی محمودیان، شهید حسین محمدی یاد کرد و گفت: تلاوت قرآن یعنی خواندن قرآن با صوت خوب، فهمیدن معنای آیات و عمل کردن به آن. این معنای تلاوت است و اگر هر یک از این مراحل رعایت نشود، ما قرآن را تلاوت نکرده‌ایم، قرائت کرده‌ایم، مطالعه کرده‌ایم، کاری که ممکن است، همه انجام بدهند و حتی غربیان هم این کار را انجام دادند.

تلاوت یعنی خوب خواندن، خوب فهمیدن و خوب عمل کردن قرآن

موسوی‌بلده در پایان سخنانش گفت: شهیدان قرآنی و به ویژه آنهایی که شاگردان من بودند به درستی قرآن را تلاوت کردند، چون هم صوت خوبی داشتند، هم معانی قرآن را فهمیدند و هم در عرصه عمل شاهد بودیم که چه نیکو آنچه را که درک کرده بودند، به منصه ظهور رساندند.

سپس این استاد پیشکسوت همچون معمول همیشگی کلاس‌های قرآنی خود، اسامی شاگردان شهیدش را به شرح زیر خواند و حضار به جای هر یک از این شهدا، حاضر گفتند:

مجتبی اصل جوادیان، حمیدرضا پورزرگری، ناصرالدین باغانی، حمید باقری، محمد خیرقلی، جواد دانش بدی، حمید صفاری، حسین فلاح، رضا فیض‌آبادی، تقی قاسمیان، مصطفی کاشفی، مجتبی کاشفی، حاجی مرادی، ابوالفضل محمدی، حسین محمدی، روح‌الله محمدصالحی، محسن مهرنواز، سیدعلی محمودیان، مصطفی نعمتی‌جم، مرتضی نعمتی‌جم، عباس نورانی، حمیدرضا واضحی‌فرد، عباس واضحی‌فرد و جواد واضحی‌فرد.

عکس

رونمایی از اصوات تلاوت برخی شهدای قرآنی

در ادامه این مراسم صوتی از تلاوت برخی از قاریان شهید که به کوشش کمیته شهدای قرآنی جمع‌آوری و تبدیل به یک مجموعه شده است، مورد رونمایی قرار گرفت و قطعه‌ای از برخی از تلاوت شهدا نیز برای حضار در حسینیه، پخش شد و پس از آن از برخی از خانواده شهدای قرآنی که در این مراسم حضور داشتند با اهدای لوح به شرح زیر تقدیر شد:

شهید عبدالله مداح، شهید محمدرضا و شهید مجتبی غلامی، شهید امیر اربابی، شهید سیدعلیرضا حجتی، شهید محسن شعبانلو، شهید محمود علومی، شهیدان مصطفی و مجتبی محمدصالحی، شهید حسین محمدی، شهیدان مرتضی و مصطفی نعمتی جم و شهید تقی قاسمیان.

برگزاری یادواره سوره‌های سرخ و شهیدانی که همگی حاضری خوردند + عکس

در پایان این مراسم نیز محمدتقی میرزاجانی، بیانیه جامعه قرآنی در محکومیت حمله تروریستی در مسیر گلزار شهدای کرمان که به شهادت جمعی از هموطنان منجر شد، قرائت کرد.

امیرسجاد دبیریان

انتهای پیام
captcha