اقلیت‌های دینی همیشه در سایه حمایت علما و مراجع دینی بوده‌اند
کد خبر: 4210829
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۰
اختصاصی ایکنا/ رهبر دینی کلیمیان ایران:

اقلیت‌های دینی همیشه در سایه حمایت علما و مراجع دینی بوده‌اند

رهبر دینی کلیمیان ایران گفت: در کنار اختلاف سلایقی که وجود داشته است، اما در اکثر شهر‌های یهودی نشین ایران، محله‌های یهودی نشین در کنار مسجد جامع‌ها و کنار خانه مراجع دینی بوده است و حتی آنان به نوعی حامی اقلیت‌های دینی هستند.

خاخام یونس حمامی، رهبر دینی کلیمیان ایران

به گزارش خبرنگار ایکنا، خاخام یونس حمامی، رهبر دینی کلیمیان ایران عصر امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین در دیدار با آیت الله رشاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به قدمت روابط کلیمیان با ایران اظهار کرد: حضور بیشتر یهودی‌ها در ایران از دوران کوروش کبیر است. طی تاریخ پستی و بلندی‌هایی بوده، اما عموماً این سازگاری، دوستی و مودت وجود داشته است. 

وی افزود: به دلیل مشابهتی که به خصوص در جنبه‌های اعتقادی، باور به خدای یکتا، اعتقاد به معاد، نبوت و همینطور مشابهت‌هایی که در جنبه‌های فقهی وجود دارد و تشابهات اخلاقی و رفتاری بین مسلمانان و یهودی‌ها حضور آنها در ایران ویژه‌تر از سایر اقلیت‌های دینی دیگر بوده است.

رهبر دینی کلیمیان ایران تصریح کرد: در کنار اختلاف سلایقی که وجود داشته، اما در اکثر شهر‌های یهودی نشین ایران معمولاً محله‌های یهودی نشین در کنار مسجد جامع‌ها یا در کنار خانه مراجع دینی بوده است و حتی ایشان به نوعی حامی اقلیت‌ها بوده‌اند و این به خاطر مشابهت‌های دینی است که وجود داشته و در جنبه‌های مختلف شیوه‌های رفتاری دین، حلال و حرام خوراکی‌ها، جنبه‌های ایدئولوژی اعتقادی و جنبه‌های فقهی و اخلاقی اشتراکات باعث شده که پیوند مستحکمی بین مسلمانان و یهودیان برقرار شود.

اکثر یهودیان جهان با ظلم و تعدی رژیم صهیونیستی مخالف‌اند

در ادامه این نشست صمیمی همایون سامه یح، رئیس انجمن کلیمیان و نماینده مجلس شورای اسلامی، جامعه کلیمیان ایران را مبری از ظلم و ستم رژیم صهیونیستی دانست و افزود: اکثر یهودیان سراسر جهان با اشغالگری و ظلم و تعدی رژیم غاصب صهیونیستی مخالف هستند و نباید اعمال شنیع این رژیم را به آیین یکتاپرستی یهود و مردم با ایمان کلیمی و قوم یهود نسبت داد.

انتهای پیام
captcha