عاقبت مسئولینی که مردم را تحقیر می‌کنند چیست؟/ حرمت نگاه کردن به موبایل دیگران
کد خبر: 4047301
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۱
حجت‌الاسلام علوی تهرانی بیان کرد:

عاقبت مسئولینی که مردم را تحقیر می‌کنند چیست؟/ حرمت نگاه کردن به موبایل دیگران

حجت‌الاسلام علوی تهرانی ضمن برشماری مصادیق نگاه حرام از جمله نگاه تحقیرآمیز، خطاب به مسئولین تصریح کرد: اگر رفتار شما در این کشور چه از حیث اقتصادی چه از حیث سیاسی طوری باشد که مردم تحقیر شوند، خدا در قیامت تحقیرتان می‌کند.

به گزارش ایکنا، سومین جلسه سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدباقری علوی تهرانی ظهر امروز هفدهم فروردین‌ماه در مسجد حضرت +امیر(ع) برگزار شد که گزیده متن جلسه را در ادامه می‌خوانید؛

نگاه حرام مصادیق مختلف دارد. یک مصداق نگاه حرام این است که با نگاهت کسی را بترسانی؛ مثلا طوری به زیردست خودت نگاه کنی که از تو بترسد یا طوری به همسرت نگاه کنی که از تو بترسد. نگاه تخویف از مصادیق نگاه حرام است. پیامبر(ص) می‌فرمایند: هر کس با نگاه خود مومنی را بترساند خداوند او را در قیامت می‌ترساند و به صورت مورچه محشورش می‌کند یعنی اسباب دفاع از خودش را ندارد.

نگاه تحقیرآمیز به مردم

نگاه دوم نگاه تحقیرآمیز است. از رسول خدا(ص) نقل شده است که فرمودند: کسی که مومن را خوار کند خدا او را خوار می‌کند. عالی‌ترین بخش این دستور به مسئولین مملکت برمی‌گردد. اگر رفتار شما در این کشور چه از حیث اقتصادی چه از حیث سیاسی طوری باشد که مردم تحقیر شوند، خدا در قیامت تحقیرشان می‌کند. نگاه تحقیرآمیز به مردم، عمل تحقیرآمیز نسبت به مردم را خدا در قیامت جبران می‌کند. اگر می‌توانید وضعیت معیشتی را اصلاح کنید و نمی‌کنید تحقیر ملت است و خدا در قیامت شما را تحقیر خواهد کرد.

پیامبر(ص) فرمودند: چه بسا انسان خاک‌نشینی که اگر خدا را قسم دهد کوه‌ها جابجا شوند. امام حسین(ع) از محله‌ای که کارگرها در آن جمع می‌شدند عبور می‌کرد، کارگرها او را سر سفره دعوت کردند. حضرت دعوت آنها را پذیرفت، بعد گفت من دعوت شما را قبول کردم شما هم دعوت مرا قبول کنید و به خانه من بیایید.

تحقیر بدترین گناه است. چرا؟ چون امام صادق(ع) فرمود خدا می‌فرماید هرکس بندگان مرا تحقیر کند به من اعلام جنگ کرده است. افرادی که مردم را تحقیر می‌کنند در جنگ با خدا هستند. عرق خوردن جنگ با خدا نیست، معصیت است ولی تحقیر کردن مردم جنگ با خدا است.

نگاه خشم‌آلود به پدر و مادر

یکی دیگر از مصادیق نگاه حرام، نگاه خشم‌آلود به پدر و مادر است. امام معصوم می‌فرماید اگر توهینی کمتر از اف وجود داشت، خداوند مردم را از آن میزان توهین به پدر و مادر نهی می‌کرد چنانکه در قرآن می‌فرماید: «فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا». در روایت دیگری می‌خوانیم از مراتب عاق والدین این است که فردی به پدر و مادرش تند نگاه کند. کسی که با نفرت به پدر و مادرش نگاه کند، خدا نمازش را قبول نمی‌کند. اگر کسی شراب بخورد خدا چهل روز نمازش را قبول نمی‌کند ولی اگر کسی با تنفر به پدر و مادرش نگاه کند اصلا خداوند نمازش را قبول نمی‌کند.

یکی دیگر از موارد نگاه حرام، نگاه خیانت است. «يَعْلَمُ خَائِنَةَ الْأَعْيُنِ وَمَا تُخْفِي الصُّدُورُ» یعنی خدا می‌داند نگاه خائنانه کجا است و در قلبت چه می‌گذرد. نگاه خائنانه نگاه به قصد جمع‌آوری اسرار و عیوب یک خانواده است. افرادی که باب «بگم بگم» را باز کردند مسئول هستند. هیچ مصلحتی برای حفظ نظام چنین اجازه‌ای به انسان نمی‌دهد. حضرت علی(ع) فرمودند با روش غلط نتیجه درست گرفته نمی‌شود به خاطر همین این کارها هیچ وقت به نتیجه نمی‌رسد.

دنبال عیوب مومنین نباشید

یکی از مصادیق نگاه خیانت، نگاه کردن به درون خانه مردم است. یک نفر از شکاف درب خانه رسول الله(ص) را نگاه می‌کرد، حضرت با او برخورد کرد. ایشان می‌فرمایند: هر کس بر خانه همسایه مشرف شود و بر موی زنی نگاه کند خداوند او را در جمع منافقین محشور می‌کند و از دنیا خارج نشود تا خدا او را رسوا کند و در آخرت عیوبش را بر دیگران ظاهر سازد. پیامبر(ص) دست مبارکشان را جلوی درب مسجد گذاشتند و گفتند ای جماعتی که به زبان ایمان آوردید و ایمان به قلبتان رسوخ نکرده به دنبال عیوب مومنین و آنچه مخفی می‌کنند نباشید.

حرمت نگاه کردن به موبایل دیگران

یکی از مصادیق نگاه‌های خیانت، نگاه به نامه‌ها و نوشته‌های دیگران است. این جزء مصادیق خیانت است. نگاه کردن به موبایل دیگران یا سرک کشیدن به اتاق فرزندان مصداق نگاه خیانت است. این رفتارها نتیجه ندارد. اصلا تربیت مقوله انتظامی و پلیسی نیست بلکه مقوله فرهنگی است. وقتی آدم‌ها در تربیت خانواده مشکل پیدا می‌کنند، مشکل به زمان ازدواج برمی‌گردد. اگر انسان غلط ازدواج کند، تربیت غلط اتفاق می‌افتد. تو باید بدانی از زندگی چه می‌خواهی، برای رسیدن به آن چه مولفه‌هایی لازم است، کدام دختر یا پسر آن مولفه‌ها را دارد ولی متاسفانه ازدواج در ایران مبنا ندارد.

وقتی لقمان به آن مرد بنی اسرائیل می‌گوید من غض بصر کردم یعنی از هرچیزی که خدا حرام کرده است چشم پوشیدم؛ یعنی من نگاه تخویف نداشتم، نگاه خائنانه نداشتم، نگاه تند به پدر و مادر نداشتم، نه اینکه فقط به نامحرم نگاه نکردم.

انتهای پیام
captcha