انس با قرآن از طریق ارتباط با معصوم پدید می‌آید
کد خبر: 4051554
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
حجت‌الاسلام علوی تهرانی در گفت‌وگو با ایکنا:

انس با قرآن از طریق ارتباط با معصوم پدید می‌آید

حجت‌الاسلام علوی‌تهرانی با بیان اینکه انس با قرآن به معنای حفظ آن یا نوشتن قرآن با خط زیبا نیست، گفت: انس با قرآن از طریق ارتباط با معصوم پدید می‌آید. در این‌صورت ما به تعالی می‌رسیم لذا باید قدر این شب را بدانیم تا بتوانیم به عالی‌ترین مراتب دست پیدا کنیم.

حجت‌الاسلام علوی تهرانی

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدباقر علوی‌تهرانی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا به بیان نکاتی درباره شخصیت حضرت علی(ع) پرداخت و گفت: ایشان کارگزاری داشتند که به یمن رفت و برای حضرت علی(ع) کار اقتصادی انجام داد و سود سرشاری را برای امام آورد. وارد مدینه شد که به محضر حضرت برسد، ورود ایشان مقارن با رسیدن یک سائل نابینا است که وی هم با امیرالمؤمنین(ع) کار دارد. آن سائل می‌گوید به فلانی بگو من آمدم لذا وقتی به محضر حضرت می‌رسد چون دلش می‌خواست گزارش مفصلی به حضرت بدهد می‌گوید اجازه بدهیم اول سائل بیاید و کارش انجام شود بعد گزارش بدهم که چه خدمتی به حضرت علی انجام داده‌ام. حضرت می‌گوید آنچه آورده‌ای به سائل بده. وی می‌گوید من دائماً بهانه آوردم اما در نهایت حضرت تأکید می‌کند که بخش زیادی از اموال را به آن سائل بده. لازم به ذکر است که حضرت درباره بیت‌المال چنین سخاوتی ندارند و حتی حاضر نیستند از بیت‌المال، مبلغ اضافی به برادر خودشان بدهند و حتی به تمام استانداران خود دستور می‌دهند که به گونه‌ای نامه بنویسید و از قلمی استفاده کنید که مرکب کمتری استفاده شود.

اهمیت اطاعت از حضرت علی(ع)

وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم در حد چنین شخصیتی باشیم چون ایشان جمع بین اضداد است و در جنگ به گونه‌ای عمل می‌کند که زهره همه دشمنان می‌ترکد اما همین شخص با یک یتیم بسیار مهربانانه برخورد می‌کند. ما تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که از ایشان اطاعت کنیم چون وقتی ایشان را شناختیم محبت می‌آید و وقتی محبت آمد اطاعت می‌آید. حضرت می‌فرماید من از دنیای شما دو قرص نان و یک دست لباس بیشتر ندارم و اگر نمی‌توانید همانند من عمل کنید پس از من اطاعت کنید.

حجت‌الاسلام علوی‌تهرانی یادآور شد: دومین چیزی که امیرالمؤمنین از ما می‌خواهند این است که تلاش کنید؛ چون هرچقدر هم که حرف بزنید مشکلی حل نخواهد شد اما تلاش و اراده کنید چون خداوند برای همین تلاش، پاداش در نظر می‌گیرد و خداوند فرموده اگر قدم قدم به سمت من بیایید من دوان دوان می‌آیم. حضرت هم می‌فرماید از جایی شروع کنید تا فرصت از دست نرفته است اما متأسفانه ما از فرامین آن خاندان اطاعت نمی‌کنیم. امروزه امام ما حضرت مهدی(عج) است اما نمی‌دانیم خواسته وی از ما چیست و اگر خواسته ایشان را ندانیم پس چگونه قرار است از ایشان اطاعت کنیم.

وظایف ما نسبت به معصومین(ع)

وی یادآور شد: یاران امام حسین(ع) تیر را به جان خودشان خریدند تا امامشان نماز بخواند. ما هم باید سختی‌ها را به جان بخریم تا اماممان یعنی وجود مبارک ولی عصر(عج) سلامت باشد. لذا امروزه خلأ اطاعت از وجود مبارک امام زمان را شاهدیم اما اگر در این راه گام برداریم وظیفه خود نسبت به مسئله امامت را ادا کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام علوی تهرانی بیان کرد: ‌ما مسئولیت‌های متعددی نسبت به شخص امام معصوم و ائمه داریم. پنج مسئولیت نسبت به امام داریم که گام اول معرفت نسبت به ایشان است. پس از آن محبت ما نسبت به این خاندان، گام سوم، اطاعت و پیروی، چهارم پذیرش ولایت و رهبری و در نهایت مسئولیت ما شباهت است تا در نهایت تبدیل به کسی همانند سلمان فارسی شویم. غالباً آنچه در جامعه ما وجود دارد محبت است که البته محبت ابتدایی است که خوب است اما در بسیاری از موارد کارساز نیست.

وی ادامه داد: ما انسان‌ها فطرتاً کمال‌طلب و به صورت ناخودآگاه دنبال انسان‌های کامل هستیم لذا ما این کمال را نسبت به حضرت امیرالمؤمنین(ع) درک کرده‌ایم و با یک تورق اجمالی در تاریخ چیزهایی می‌بینیم که غیر از سر تعظیم فرود آوردن کار دیگری نمی‌توانیم انجام دهیم. شخصی به نام مرحب خیبری وجود دارد که از نظر توان بدنی، خانوادگی و ثروت در جایگاه والایی است. وی آنقدر ثروت داشت که در جنگ زره از جنس طلا می‌پوشید اما با یک ضربه حضرت علی(ع) به هلاکت رسید. خواهر این شخص آمد و گفت برادر من به واسطه یک انسان شجاع و کریم از دار دنیا رفته است و جنگ را به یک انسان شجاع باخته است چون فقط با یک ضربه برادر من را کشته و علت کریم بودنش هم این است که زره برادرم را در نیاورده است.

بزرگ‌منشی حضرت علی(ع)

وی با بیان اینکه اگر ما نسبت به چنین انسان کاملی اظهار فضیلتی بکنیم یک محبت ابتدایی داشته‌ایم، افزود: اگر بر اساس آیات و روایات، حضرت علی(ع) را بشناسیم و تاریخ را به خوبی مطالعه کنیم آنگاه نسبت به ایشان اراده ویژه‌ای پیدا می‌کنیم و اگر این ارادت داشتن ادامه پیدا کند آنگاه تبدیل به محبت واقعی می‌شود که قرآن در اینباره فرموده است: «قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ ۗ وَمَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنًا ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ؛ بگو: من از شما اجر رسالت جز این نخواهم که مودّت و محبّت مرا در حقّ خویشاوندان منظور دارید (و دوستدار آل محمّد باشید، که این اجر هم به نفع امت و برای هدایت یافتن آنهاست)، و هر که کاری نیکو انجام دهد ما نیز در آن مورد بر نیکوییش بیفزاییم که خدا بسیار آمرزنده گناهان و پذیرنده شکر بندگان است» (شوری/ 23). بنابراین بر ما لازم است که نسبت به شخص امام و منصب امامت معرفت پیدا کنیم و یک راه معرفت پیدا کردن این است که نقل‌های تاریخی را در زندگی ایشان ببینیم و متوجه شویم که چه سیره اجتماعی و حکومتی داشته‌اند.

وی در پایان با اشاره به اهمیت قرآن گفت: انس با قرآن به معنای حفظ آن یا نوشتن قرآن با خط زیبا نیست بلکه باید بر اساس خودِ قرآن، این را بیابیم که چند آیه آن در زندگی ما جاری است. اگر چنین محاسباتی انجام دادیم پیروز هستیم. این انس با قرآن از طریق ارتباط با معصوم پدید می‌آید. در این‌صورت ما به تعالی می‌رسیم لذا باید قدر این شب‌ها را بدانیم تا بتوانیم به عالی‌ترین مراتب دست پیدا کنیم.

 

انتهای پیام
captcha