وضعیت فرهنگی و اجتماعی جامعه با فعالیت مستمر و تدریجی اصلاح می‌شود
کد خبر: 4070383
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۱
نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان بیان کرد:

وضعیت فرهنگی و اجتماعی جامعه با فعالیت مستمر و تدریجی اصلاح می‌شود

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان گفت: کار فرهنگی و اصلاح اجتماعی یک شبه انجام نخواهد شد بلکه باید به طور مستمر کار را دنبال کرده و مأیوس نشویم.

سینما هلال سیستان و بلوچستانبه گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، آیت‌الله مصطفی محامی، نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان، 21 تیرماه در همایش عفاف و حجاب که در سالن همایش سینما هلال در زاهدان برگزار شد، برگزار شد، اظهار کرد: حجاب یکی از نمادهای دینداری و سلامت اجتماعی است و دشمنان اسلام نیز آن را نشانه گرفته‌اند.

امام جمعه زاهدان افزود: سال‌ها قبل رضاخان با جنگ سخت به دنبال برچیدن حجاب از جامعه اسلامی بود و با مقاومت مردم ناکام ماند و در زمان کنونی جنگ نرم دشمنان شروع شده و وضعیت کنونی جامعه نتیجه همین توطئه‌ها و نیز حاصل کم‌کاری و ضعف در عملکرد برخی از ما است.

وی به بیان مفهوم عفاف پرداخت و گفت: عفاف به معنای کنترل شهوات تحت فرماندهی عقل است تا انسان بتواند شهوات خود را کنترل و در چارچوب عقل و شرع مورد استفاده قرار دهد.

آیت‌الله محامی با بیان اینکه عفاف یک حد میانه بین شهوترانی و انزوا از غرایض است زیرا افراط و تفریط در این جهت صحیح نیست، ادامه داد: عفت دارای معانی واسع و زمینه‌های متعددی از جمله عفت در نگاه، کلام، شنیدن، خوراک و نیز عفت در غرایض جنسی است و تنها مختص بانوان نبوده بلکه یک امر شرعی، اخلاقی و مشترک بین زنان و مردان به شمار می‌رود.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان اظهار کرد: گاهی از واژه عفت در پاکدامنی و کنترل غرایض جنسی استفاده می‌شود که در این زمینه حجاب یکی از ابزارهای حفظ عفت و نماد عفت عمومی است؛ البته این ابزار تنها منحصر به بانوان نیست و زنان و مردان همگی مأمور به حفظ حجاب متناسب با خود هستند.

امام جمعه زاهدان، حجاب را نماد عفت عمومی دانست و بیان کرد: این سخن بدان معنا نیست که هر کس حجاب و چادر داشته باشد، حتما عفیف بوده و هر کس فاقد چادر باشد، دارای این عفت نیست.

وی بیان کرد: فلسفه حجاب هم برای حرمت و احترام و هم برای صیانت است و با توجه به ایفای نقش عمده‌تر توسط بانوان، مسئولیت آن‌ها در این حوزه بیشتر است؛ لذا امری نسبی بوده و به تناسب جایگاه برای افراد مختلف متفاوت است. به گونه‌ای که در میان زنان نیز کسانی که دارای جایگاه ویژه بوده، مانند همسران پیامبر اکرم(ص) مسئولیت بیشتر داشتند و خداوند به آن‌ها فرموده که شما مانند سایرین نبوده و از شما انتظارات بیشتری است.

آیت‌الله محامی با بیان اینکه حجاب از گرفتاری جامعه به فساد صیانت خواهد کرد، اظهار کرد: در آیات شریفه آمده زنانی که پیر شده و در معرض ازدواج نیستند، دستور حجاب آن‌ها کاهش پیدا کرده و به همان حدودی که برای زنان جوان تعیین‌شده، نیست؛ لذا به تناسب موقعیت‌ها دستور حجاب نیز متفاوت است.

امام جمعه زاهدان افزود: در شرایط کنونی، کشور از حیث حجاب،وضعیت مطلوبی را دارا نبوده و با دوران اوایل انقلاب و دفاع مقدس فاصله گرفته‌ایم؛ هر چند که در سیستان‌وبلوچستان دارای وضعیت بهتری هستیم اما در عین حال با آسیب‌هایی مواجه هستیم و این آسیب‌ها به مراتب در سطح کشور بیشتر است که نتیجه عملکرد ضعیف ما در طول دهه‌های گذشته است.

وی، راه جبران و اصلاح این وضعیت را تعریف درست حجاب مطلوب عنوان و اظهار کرد: باید حداقل حجابی که برای همه لازم است را مشخص کنیم و همه رعایت این میزان از حجاب را مطالبه کنند.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان بیان کرد: در بحث عفاف و حجاب نیازمند کار توأمان فرهنگی، قهری و قانونی هستیم که در این جهت فرهنگ دارای اولویت است زیرا عفاف و حجاب یک فرهنگ است و برای گسترش آن نیازمند کار فرهنگی هستیم و امورات فرهنگی نیازمند قانون بوده و قانون نیز نیاز به ضمانت اجرایی داشته و در مواقعی الزام به قانون نیز مورد نیاز است.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: در کار فرهنگی باید اقناع صورت گیرد تا همه به این باور برسند که حجاب برای حفظ احترام و صیانت است و در کنار این اقناع، الزام نیز مورد نیاز است.

وی بیان کرد: دشمن با جنگ نرم به تدریج فرهنگ ابتذال را در جامعه ما گسترش داده و ما نیز باید از ابزار جنگ نرم استفاده کرده و در مواردی برخورد سخت نیز مورد نیاز است.

آیت‌الله محامی تأکید کرد: در مواجهه با فرد بی حجاب باید برخورد طبیبانه و با نگاه مشفقانه به خودی باشد نه برخورد قهرآمیز و نگاه به دشمن زیرا جهت گیری و نگاه ما مهم است و برخورد طبیبانه و مشفقانه بهتر جواب می‌دهد زیرا همه فرزندان همین سرزمین هستند و این از مصادیق همان سیاست جذب حداکثری و دفع حداقلی است.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان عنوان کرد: باید بین جاهل و عالم معاند تفکیک قائل شویم زیرا بی‌حجابی برخی در اثر ناآگاهی و بی‌حجابی برخی در اثر ساختارشکنی و تاثیرگذاری روی جامعه است که برخورد با این‌ها کاملا متفاوت است.

وی گفت: راه درمان جاهل قاصر و مقصر، موعظه، پند و نصیحت است اما اگر کسی از سر آگاهی به دنبال ضربه به نظام است، باید برخورد صورت گیرد.

امام جمعه زاهدان افزود: برای گسترش فرهنگ حجاب و عفاف نیازمند طرح و اقدام جامع و متوازن در همه زمینه‌ها هستیم و اینگونه نیست که نگاه ما فقط به چادر و لباس باشد، زیرا اینکار تک بعدی جواب نخواهد داد و باید ارکان مختلف از جمله ازدواج، اشتغال، اقتصاد و اختلاط بین زن و مرد را در نظر بگیریم.

آیت‌الله محامی گفت: کار یک‌جانبه بی فایده خواهد بود و همه باید با مسئولیت پذیری و اقدام همگانی در این جهت تلاش کنیم؛ دستگاه‌های حاکمیتی از جمله صدا و سیما باید در این جهت پیشتاز باشند.

وی ادامه داد: هر کشوری متناسب با فرهنگ و اهداف مد نظر دارای قوانینی است اما متأسفانه در کشور ما مسئول و کارکنان یک دستگاه حاکمیتی اقدامی نکرده و برخوردی صورت نمی‌گیرد که این حاصل عملکرد بد ما در طول سالیان سال است.

آیت‌الله محامی بیان کرد: باید برای فراگیری فرهنگ عفاف و حجاب و راه‌اندازی یک نهضت مردمی تلاش کنیم زیرا زمانی که مردم پای کار بیایند مشکلات حل می‌شود. در دفاع مقدس نیز چنین چیزی را تجربه کرده‌ام.

وی، خواستار توجه به اصل تدریج و حرکت گام به گام در اصلاح شد و عنوان کرد: کار فرهنگی و اصلاح اجتماعی یک شبه انجام نخواهد شد بلکه باید به طور مستمر کار را دنبال کرده و مأیوس نشویم زیرا در ایجاد فساد نیز دشمن سال‌ها تلاش کرده تا به تدریج ما را از مسیر منحرف کند.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان، خواستار پرهیز از سیاسی کاری، ایجاد دوقطبی در جامعه، آشوبگری و بی قانونی شد و گفت: اگر این‌کار ابزاری برای درگیری‌های سیاسی و تبدیل به بهانه‌ای برای برخورد با مخالفان سیاسی شود، کار به نتیجه نمی‌رسد؛ باید فارغ از مباحث سیاسی فعالیت کنید.

وی‌گفت: دو قطبی‌سازی به هر بهانه‌ای در جامعه اسلامی خلاف اهداف اسلام است زیرا باید جامعه متحد و یک شکل داشته باشیم و توجه کنیم که راه‌اندازی یک معروف با بی‌قانونی و انجام یک منکر صحیح نیست.

انتهای پیام
captcha