برخی آتش گرفتن‌ها خوب است + صوت
کد خبر: 4158279
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴
سیدمجتبی حسینی:

برخی آتش گرفتن‌ها خوب است + صوت

کارشناس دین ضمن اشاره به اینکه برای خروج از اتمسفر این دنیا باید قوانین آن را رعایت کنی که عبارت است از همین نماز و روزی حلال و اخلاق خوب، تصریح کرد: حرکت امام حسین(ع) یک مقدارش در اتمسفر بود تا همه ببینند ولی در شب عاشورا ایشان اتمسفر را کنار گذاشتند. این هنر سیدالشهدا است که آتش در دلت می‌اندازد و تو را از آتش جهنم نجات می‌دهد.

به گزارش ایکنا، هشتمین شب مراسم سوگواری ایام محرم با سخنرانی سیدمجتبی حسینی، با محوریت زیارت جامعه کبیره در دبیرستان صدیقین برگزار شد که گزیده مباحث آن را در ادامه می‌خوانید؛

«و بکم اخرجنا الله من الذل و فرج عنا غمرات الکروب و انقذنا من شفاجرف الهلکات و من النار» به وسیله شما خداوند ما را از ذلت بیرون آورد و از غبارهای هلاکت‌ها آزاد کرد و ما را از لب پرتگاه افتادن در هلکات و از افتادن در آتش نجات داد.

آتش خوب است یا بد است؟ در قدیم می‌گفتند آب و خاک و آتش و باد چهار عنصر اصلی عالم است پس آتش اینقدر مهم است. پس آتشی که می‌گوییم من را از آن نجات بده چه آتشی است؟ در کل دعای جوشن کبیر درخواستتان این است که من را از آتش نجات بده یا در دعای مجیر می‌گویید «اجرنا من النار یا مجیر». این آتش، آتش جهنم است. این آتش بد است.

آتشی که باید نگهش داریم

آتش خوب کدام است؟ آتش خوب آتشی است که در وجود آدم می‌اندازند. اگر از این آتش داشتی نباید آن را از دست بدهی. این هنر سیدالشهدا است که این آتش را در دلت می‌اندازد و تو را از آتش جهنم نجات می‌دهد. شخصی خدمت امیرالمومنین(ع) رسید و گفت تو قسیم نار و جنت هستی، من را از اهل آتشت قرار بده. در روایتی داریم که برای شهادت امام حسین(ع) حرارتی در قلوب مومنین است که هیچ وقت سرد نمی‌شود. بعضی‌ها دوست دارند بسوزند. لابد دیوانه هستند. یک دیوانگی قبل مرز عقل است، یک دیوانگی بعد از مرز عقل است. منظور از دیوانگی، این دیوانگی است. اینکه سالی یکبار جایی می‌آیی که بسوزی همین است.

پس اهل بیت(ع) یک وقت آتش را خاموش می‌کنند، یکبار آتش را در قلب فرد می‌اندازند. «و انقذنا من شفاجرف الهلکات و من النار» آتش‌هایی است که می‌خواهند تو را در آن بیاندازند ولی تو نباید در آن بیفتی. آتش جهنم‌های دنیوی و اخروی است. این آتشی است که حضرات می‌خواهند شما را از آن بیرون بکشند. به جای اینکه آتش تو را بسوزاند تو باید آتش را بسوزانی. در قیامت می‌گویند این آدم طوری سوخته است که آتش جهنم در کنارش سوزندگی ندارد. حواست باشد موتور آتشت کم نشود؛ البته اگر دوست داری. اگر دوست نداری همین خوب است. اگر می‌خواهی از این مرحله بالاتر بیایی و از این جو معمولی خارج شوی قدری سخت است.

این یک وادی است که شخص می‌تواند انتخاب کند. دیشب گفتم ضحاک روز عاشورا گفت من باشم و نباشم شما از دنیا می‌روی من تا جایی که وظیفه داشتم باید از جان شما حفاظت می‌کردم و کردم اگر اجازه می‌دهی من بروم. حضرت فرمود برو. ضحاک هم به بهشت می‌رود، مسلم و حبیب هم به بهشت می‌روند ولی قضیه فقط بهشت نیست، قضیه چیز دیگری است.

اگر دیدی داری به مرتبه بالاتری می‌روی جلویش را نگیر. چند نفر در این وادی بودند بعدا پشیمان شدند؟ نه، پشیمان نمی‌شود. او یک چیزی گیر آورده که بی‌نهایت است. یک زمان شما می‌خواهی در اتمسفر خودت حرکت می‌کنی و اعمالی را به جا می‌آوری ولی یک زمان می‌خواهی از اتمسفر خارج شوی. برخی از آثاری که برای زیارت امام حسین(ع) است برای اتمسفر است ولی برخی خارج از اتمسفر است. وقتی دست من بی‌سواد می‌رسد می‌خواهم به همه داخل اتمسفر جواب بدهم. شما در سجده آخر زیارت عاشورا می‌گویی «اللهم لک الحمد حمد الشاکرین». این دیوانگی نیست که برای مصیبت سجده شکر به جای آوریم؟

در شب عاشورا اتمسفر قطع شد

قضیه حضرت حسین(ع) کاملا دقیق و برنامه‌ریزی شده بود، کاملا استراتژیک بود، این برای اتمسفر است. این حرکت یک مقدارش در اتمسفر بود تا همه ببینند. در شب عاشورا اتمسفر را کنار گذاشتند، لذا یک عده جوک می‌گفتند، یکی استغفار می‌کرد، یکی قرآن می‌خواند، یکی استحمام می‌کرد. در شب عاشورا اتمسفر قطع شد. اینها قبل از شهادتشان از اتمسفر خارج شدند لذا کارهای عجیبی در روز عاشورا از آنها سر می‌زد مثلا یکی از اصحاب در روز عاشورا زره خود را درمی‌آورد. اینجا ما می‌مانیم که مقاتل درست می‌گویند یا درست نمی‌گویند. اتمسفر اصحاب امام حسین(ع) قبل شهادت برداشته شد لذا مصیبت زمینی را ما متوجه می‌شویم ولی جنبه آسمانی آن را نمی‌فهمیم.

بعضی از این آتش‌ها خوب است. کدش را هم پیامبر(ص) داد که فرمود «ان لقتل الحسین حراره فی قلوب المومنین». گاهی اوقات فقط اسم حضرت را می‌بری آتش می‌گیری. این آتش سرد نمی‌شود اگر رو به سردی است شاید رزقم درست نیست، شاید اخلاقم خوب نیست. اینها آتش را خنک می‌کند.

امشب یک سفر فضایی داشتیم. انگار از جو خارج شویم. قدرش را بدانید! روایت دارد قبر حسین(ع) نردبانی برای معراج است. یعنی معراجی که پیامبر(ص) از این عالم بیرون رفت با زیارت قبر امام حسین(ع) میسر است و تو هم می‌توانی از جو خارج شوی. لذا احکام کنار قبر امام حسین(ع) با جاهای دیگر فرق می‌کند. اصلش همین نماز و مال حلال و اخلاق خوب است باید احکام اتمسفر را رعایت کنی تا ویزای خروج از اتمسفر بدهند.

کد
انتهای پیام
captcha