رفع مشکلات سیل‌زدگان سیستان‌وبلوچستان نیاز به عزم ملی دارد
کد خبر: 3873456
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶

رفع مشکلات سیل‌زدگان سیستان‌وبلوچستان نیاز به عزم ملی دارد

گروه اجتماعی ــ امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: رسیدگی به مشکلات سیل‌زدگان سیستان‌وبلوچستان و رفع مشکلات آن‌ها از توان یک شهر و منطقه خارج است و نیاز به کمک، حمایت و عزم ملی دارد.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان امروز، 2 بهمن‌ماه در همایش تجلیل از دانش‌آموختگان مدرسه دینی ‌حضرت سميه(س) زاهدان گفت: قرآن کریم افضل‌الذکر است، وعظ و راهنما است و انسان را به یاد خدا و مرگ می‌اندازد؛ زندگی روزمره نباید میان ما و کلام خدا جدایی بیندازد که در این‌صورت از صراط مستقیم دور خواهیم شد.

وی ادامه داد: هیچ‌گاه ضروریات و نیازهای زندگی را با اهداف زندگی اشتباه نگیرید؛ دنیا را به‌ اندازه نیاز بسازیم و بیشتر به هدف اصلی زندگی که اصلاح و تزکیه است، بپردازیم.

مدیر دارالعلوم اهل سنت زاهدان بیان کرد: در انسان مجموعه‌ای از خرابی‌ها وجود دارد، انسان باید به خود بیاید و خودش را بسازد. انسان باید منیت و خودخواهی را زیر پا بگذارد و خود را از همه کمتر بداند. این اشتباه بزرگی است که ما خوبی‌های خود را ببینیم، ولی خرابی‌های خود را نبینیم.

مولوی عبدالحمید افزود: این انسان کور و جاهل است که نیکی‌‌های خود را می‌بیند و بدی‌هایش را نمی‌بیند. علاج این بیماری آن است که خود را مقصر بدانیم و به کثرت استغفار کنیم. تنها راه نجات از عذاب آخرت عمل به شریعت، تقوا، پرهیز از گناهان و پیروی از پیامبر اکرم(ص) است.

وی در ادامه با اشاره به این‌که بلایای طبیعی باید سبب بیداری انسان شوند، اظهار کرد: سیلاب‌ها و آفات همه هشدارند که ما به‌سوی خدا برگردیم؛ الله تعالی را به خشم نیاوریم که بر بدی‌ها و گناهان‌مان خشم کند. اگر انسان‌ها اهل توبه باشند و حقوق خدا و بندگان را رعایت کنند، رحمت الهی هم شامل حالشان می‌شود.

این عالم اهل سنت گفت: خسارت‌های مالی مردم مناطق سیل‌زده در جنوب سیستان‌وبلوچستان بسیار سنگین است. سیلاب باعث از بین‌ رفتن دام‌ها و منازل مسکونی مردم شده و بسیاری از مردم خانه‌های خودشان را از دست داده و سرپناهی ندارند.

وی افزود: بخش بزرگی از نیاز محصولات کشاورزی کشور از مزارع و باغ‌های جنوب بلوچستان تأمین می‌شود و کشاورزی و دامداری در این مناطق نیاز تمام کشور است؛ لذا باید از کشاورزان و دامداران حمایت شود تا به گازوئیل‌کشی و سایر شغل‌های کاذب روی نیاورند. حمایت از کشاورزان و دامداران، حمایت از کشور است.

امام جمعه اهل سنت زاهدان از حمایت‌های مردمی از سیل‌زدگان نیز ابراز خرسندی کرد و ادامه داد: الحمدلله در مردم ایران انگیزه کمک به سیل‌زدگان، زلزله‌زدگان و سایر کسانی که با اتفاقات غیرمترقبه مواجه می‌شوند ایجاد شده و این واقعاً قابل ستایش است. مردم ایران سال گذشته از زلزله‌زدگان کرمانشاه و سیل‌زدگان گلستان و لرستان و دیگر مناطق و امسال هم از سیل‌زدگان جنوب سیستان‌وبلوچستان حمایت مالی کردند، چنان‌که اکنون هم کمک‌های غیرنقدی مردم از نقاط مختلف کشور به طرف سیل‌زدگان جنوب استان سرازیر است.

وی بر لزوم «کمک‌های اساسی و زیربنایی» برای سیل‌زدگان تأکید و بیان کرد: کمک‌های غیرنقدی از قبیل پتو، پوشاک و مواد غذایی به سیل‌زدگان جنوب استان یک مرحله بود که نزدیک به اتمام است و در مرحله دوم مردم این مناطق نیاز به کمک‌های اساسی و زیربنایی دارند.

مولوی عبدالحمید اظهار کرد: تسطیح زمین‌های کشاورزی و زدن سیل‌بند جلوی روستاها و مزارعی که در معرض سیل‌ قرار دارند یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید برای مناطق سیل‌زده انجام شود. اطراف رودخانه‌ها نیز باید سیل‌بند زده شود تا درصورت طغیان، خانه و کشاورزی مردم از بین نرود.

وی به اقداماتی که دولت موظف به انجام آن‌هاست نیز اشاره کرد و افزود: انجام بعضی از زیرساخت‌های سنگین از قبیل ساختن راه‌ها و پل‌ها و آسفالت جاده‌ها و راه‌های مواصلاتی و ساخت سد کارهایی هستند که دولت باید انجام دهد و از توانایی مردم خارج است.

مدیر دارالعلوم اهل سنت زاهدان ادامه داد: مردم در بعضی از مناطق سیل‌زده با مشکل آب آشامیدنی مواجه هستند و بعضاً برای تأمین یک تانکر آب آشامیدنی حدود 200 هزار تومان هزینه می‌کنند، درحالی‌که آب بارندگی بدون هیچ برنامه‌ریزی و مهاری به دریا می‌ریزد.

این عالم اهل سنت، رسیدگی به مشکلات سیل‌زدگان سیستان‌وبلوچستان را نیازمند «عزم ملی» دانست و افزود: رسیدگی به مشکلات سیل‌زدگان استان و رفع مشکلات آن‌ها از توان یک شهر و منطقه خارج است و نیاز به کمک، حمایت و عزم ملی دارد.

انتهای پیام
captcha