سیستان‌وبلوچستان؛ نیازمند همدلی مردم و مسئولان برای بازگشت به شرایط عادی
کد خبر: 3871715
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۹
در نشست شورای اداری چابهار تأکید شد؛

سیستان‌وبلوچستان؛ نیازمند همدلی مردم و مسئولان برای بازگشت به شرایط عادی

گروه اجتماعی ــ مسئولان کشوری و استانی شب گذشته، ۲۴ دی‌ماه در نشست شورای اداری چابهار بر اهمیت حفظ وحدت میان مردم و مسئولان که موجب تسریع در امر کمک‌رسانی به سیل‌زدگان می‌شود، تأکید کردند.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، نشست شورای اداری شهرستان چابهار، شب گذشته، 24 دی‌ماه با موضوع کمک‌رسانی به سیل‌زدگان و با حضور جمعی از مسئولان عالی‌رتبه کشوری و استانی برگزار شد.

حجت‌الاسلام مصطفی محامی، نماینده ولی‌فقیه در استان در این نشست بیان کرد: باران رحمت الهی است و بارندگی‌های اخیر جای شکرگزاری دارد، اما به‌ دلیل برخی مشکلات، وقوع سیل مردم منطقه را به زحمت انداخته و نیاز به توجه ویژه دارد.

وی ادامه داد: از لحظه وقوع سیلاب شاهد همدلی و همکاری خوبی میان مردم و دستگاه‌های مختلف بودیم، بطوری که می‌بینیم همه دستگاه‌ها امروز پای کار آمده و در حال خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان هستند. امیدواریم خسارات وارده با تلاش و زحمت همه ارگان‌ها جبران شده و مردم درگیر با سیل زودتر به زندگی عادی خود برگردند.

امام جمعه زاهدان اظهار کرد: در حال حاضر مسئله مهم این است که میزان خسارات وارد شده به استان بررسی شده و برای بهبود اوضاع و جبران خسارات تلاش مناسب صورت بگیرد. مسئله مهم دیگر این است که برنامه‌ریزی شود تا در سیلاب‌های احتمالی بعدی از خسارات بیشتر چه در کوتاه مدت و چه بلندمدت پیشگیری شود.

وی گفت: بارندگی‌های اخیر حجم آب خوبی را وارد استان کرده، بطوری که همه سدها پر شده و برخی سرریز کرده‌اند؛ باید بتوانیم این آب را ذخیره کنیم و از سوی دیگر تلاش کنیم با یک سری اقدامات، بروز خسارات را به حداقل برسانیم.

محامی در ادامه با بیان اینکه استان سیستان‌وبلوچستان دارای استعدادهای فراوانی است که نیاز به دیده شدن دارد، افزود: این استان با آن چیز که در خور شأن مردمانش است بسیار فاصله دارد؛ این نگاه ویژه مسئولان را می‌طلبد و امیدواریم با زحمات همه ارگان‌ها شاهد رشد و پیشرفت بیشتر استان باشیم.

پیام رهبر انقلاب موجب قوت گرفتن کمک‌ها شد

اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز در این نشست اظهار کرد: در طول ۵۰ سال اخیر میزان بارش باران ۱۲۰ میلیمتر بوده اما در چند روز اخیر میزان بارش در این استان به ۱۲۵ میلیمتر و حتی در برخی مناطق تا ۲۲۵ میلی‌متر رسیده است.

وی با بیان اینکه در سیلاب اخیر ما حتی یک جان‌باخته بر اثر سیل نداشتیم، افزود: رفته رفته با فروکش کردن باران و راه افتادن مجدد پروازها، میزان کمک‌رسانی بیشتر شده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به پیام مقام معظم رهبری مبنی بر کمک‌رسانی به سیل‌زدگان بیان کرد: این پیام موجب قوت گرفتن و افزایش کمک‌ها به منطقه شد.

وی ادامه داد: تلاش ما این است که با یک ارزیابی فوری، میزان خسارات را بررسی کرده و بودجه لازم را تصویب کنیم.

نجار اظهار کرد: نیاز فوری مردم منطقه، مسکن است که برنامه‌ریزی شده تا یک دستگاه کانکس ۱۲ متری برای خانه‌های آسیب دیده مهیا شود.

وی بیان کرد: مسیرهای ارتباطی ۷۰۰ روستا با مشکل روبه‌رو بود که ۵۰۰ روستا مسیرش باز شده و آب شرب نیز در برخی نواحی مشکلاتی دارد که در حال حل مسئله هستیم.

موج همدلی مردم و مسئولان برای کمک به سیل‌زدگان سیستان‌وبلوچستان

شرایط بهداشتی و درمانی مناطق سیل‌زده پایدار است

پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس کشور نیز در این نشست بیان کرد: در سطح منطقه دارو بسیار زیاد است و تعداد پزشکان موجود در منطقه را افزایش دادیم.

وی ادامه داد: یکی از مسائلی که در حال حاضر نیاز به توجه ویژه دارد، احتمال شیوع برخی بیماری‌هاست و تلاش این است که در ابتدای امر از بروز و شیوع این بیماری‌ها جلوگیری کنیم.

رئیس سازمان اورژانس کشور اظهار کرد: امکانات پزشکی موجود در سطح منطقه کافی است و گله‌مندی از نبود پزشک یا امکانات امدادی وجود ندارد؛ خوشبختانه در حال حاضر شرایط پایدار بهداشتی و درمانی در منطقه وجود دارد.

۷۱۶ روستا درگیر سیلاب شده است

عزیز‌الله مهدیان، معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن کشور نیز در این نشست ضمن ابراز تأسف از سیل واقع شده، اظهار کرد: متأسفانه ۷۱۶ روستا درگیر سیل شده که رقم بسیار بالایی است و این خدمت‌رسانی را سخت کرده است.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن ادامه داد: منازل خشتی موجود در روستاها که تعداد آن هم زیاد است، تخریب شده و اکنون نیازمند ساخت منزل هستیم؛ در برخی خانه‌ها نیز آب نفوذ کرده که اوضاع مناسبی ندارد.

مهدیان بیان کرد: تلاش این است که همه روستاها را در بازسازی منازل پوشش دهیم و اقداماتی انجام دهیم تا این منازل در مقابل سیلاب مقاوم شود.

وحدت میان مردم و مسئولان

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور در سیستان‌وبلوچستان اظهار کرد: هفته گذشته هفته‌ای غم‌بار برای مردم کشور و به ویژه مردم این استان بود؛ درگذشت دکتر امینی‌فرد، نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی یکی از این وقایع دردناک بود.

وی افزود: مسئله‌ای که در سیستان‌وبلوچستان برای من بسیار جلوه داشت، وحدت مردم و مسئولان بود که جای خرسندی دارد. تا زمانی که این وحدت وجود نداشته باشد پیشرفت دشوار می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مردم و مسئولان استان بدانند که اگر می‌خواهند پیشرفتی صورت بگیرد نیازمند حفظ این وحدت هستند.

وی گفت: من از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بابت حضور به موقع و مؤثر در مسئله سیل استان بسیار تشکر می‌کنم و از آن‌ها می‌خواهم تا حضور خود را در این استان تداوم بخشند.

لاریجانی اظهار کرد: باید نظارت و مدیریت کنیم تا امداد مناسب و منظم برای مردم صورت گیرد و در کنار آن عدالت نیز باید در کمک‌رسانی رعایت شود.

وی افزود: برآورد خسارت مربوط به مسکن باید در اسرع‌وقت انجام شود تا اقدام مناسب صورت پذیرد و مردم زودتر در جریان اقدامات قرار گیرند. همچنین برآورد خسارات مربوط به کشاورزی و دامداری نیز باید انجام شود. در مورد مشکل برق‌رسانی نیز تا ۲۴ ساعت آینده به صورت کلی با درایت وزارت نیرو حل خواهد شد.

این مقام مسئول ادامه داد: مسئله آب‌رسانی به روستاها بسیار مهم است که در بودجه وزارت نیرو لحاظ کردیم و این مسئله با عنایت مقام معظم رهبری تأمین اعتبار شد.

وی گفت: کشور امروز توجه ویژه به استان سیستان‌وبلوچستان دارد و در آینده به این منطقه توجه ویژه‌تری خواهد شد. این منطقه دارای ویژگی‌های بسیار خوبی مانند بهره‌گیری از دریای عمان و قرارگیری در منطقه اقتصادی مناسب دارد که موجب نگاه ویژه به استان شده است.

لاریجانی افزود: استفاده از دریا مسئله ویژه‌ای است که باید به آن توجه شود و برنامه‌ریزی برای پیشرفت اقتصادی دریا صورت پذیرد. باید ظرفیت‌های موجود استان را فعال کنیم.

وی بیان کرد: استفاده از ظرفیت گردشگری و صنایع مختلف که نیازمند آب فراوان است و همچنین صنایع صادراتی با توجه به ویژگی خاص جغرافیایی این شهر باید در دستور کار قرار بگیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اکنون آموزش‌های موجود در شأن استان نیست؛ باید آموزش‌هایی که برای اشتغال مردم مناسب باشد در سیستان‌وبلوچستان برنامه‌ریزی کنیم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha