بحران در سیستان‌وبلوچستان
کد خبر: 3871112
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۳

بحران در سیستان‌وبلوچستان

گروه اجتماعی ــ بارندگی‌ها از روز جمعه، 20 دی‌ماه در نقاط مختلف استان آغاز شد و رفته رفته شدت گرفت، به طوری که در فاصله یک شبانه‌روز، کل شهرستان‌های استان را دربرگرفت و سیستان‌وبلوچستان را در وضعیت بحرانی قرار داد.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، روز پنجشنبه 19 دی‌ماه بود که دفتر مدیریت بحران استانداری با صدور اخطاریه جوی اداره‌کل هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارشی قوی به این استان اعلام خطر کرد و به همه دستگاه‌ها به‌ویژه نیروهای امدادی، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها هشدار داد تا به‌حالت آماده باش کامل درآیند.

بارندگی‌ها از روز جمعه، 20 دی‌ماه در نقاط مختلف استان آغاز شد و رفته رفته شدت گرفت، بطوری که در فاصله یک شبانه‌روز کل شهرستان‌های استان را دربرگرفت و سیستان‌وبلوچستان را در وضعیت بحرانی قرار داد.

اینک با گذشت سه روز از بارندگی‌ها، بسیاری از نقاط استان به‌ویژه شهرستان‌های مرکزی، غربی و جنوب غربی استان متحمل خسارت‌های قابل توجهی شده‌اند. آب‌گرفتگی معابر، مسدود شدن محورهای مواصلاتی و قطع شدن راه‌های ارتباطی، سرریز شدن سدها، تخریب منازل و ریزش آوار روی سر شهروندان بخشی از مشکلاتی است که سیل برای مردم استان به‌همراه داشته است.

مدارس شهرستان‌های مرکزی و جنوبی استان به‌مدت سه روز متوالی تعطیل اعلام شده است؛ مردم شهرستان‌های خاش، دلگان و نیکشهر تا کمر در آب فرو رفته‌اند؛ راه ارتباطی 500 روستا مسدود شده و برق 130 روستا قطع شده است؛ ریزش آوار در کهک سراوان جان یک دختر بچه ۵ ساله را گرفت؛ سقف اتاقی در بخش ccu بیمارستان زهک ریزش کرد و ده‌ها نفر نیز گرفتار طغیان رودخانه‌ها شدند.

سیستان‌وبلوچستان وضعیت بحرانی به خود گرفت

باران بی‌سابقه در ده سال گذشته

محسن حیدری، مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در این خصوص بیان کرد: طی سه روز گذشته ۱۰۷ میلی‌متر باران در شهر راسک باریده که این مقدار بارندگی در ده سال گذشته و از زمان تأسیس ایستگاه هواشناسی در این شهر بی‌سابقه بوده است.

وی ادامه داد: در شهرستان نیکشهر نیز بیش از 100 میلی‌متر بارندگی داشتیم که می‌توان گفت در ده سال اخیر، بی سابقه بوده است. البته به صورت نقطه‌ای در ایستگاه‌های باران‌سنجی این شهرستان ارتفاع بارش‌ها بیشتر از این مقدار نیز بوده، برای نمونه در دو ایستگاه مسکوتان و دستگرد بیش‌ از ۱۸۵ میلی‌متر باران ثبت شده است.

مدیرکل هواشناسی استان با بیان این‌که در ۱۴۵ ایستگاه بارندگی ثبت شده است، اظهار کرد: از این تعداد، ارتفاع بارش‌های ۹۴ ایستگاه بیش‌از ۵۰ میلی‌متر بوده است؛ همچنین در ۱۷ ایستگاه بین ۱۰۰ تا ۱۸۶ میلی‌متر بارندگی گزارش شد.

وی گفت: بر اساس آخرین الگوهای پیش‌یابی و مدل‌های جوی، سامانه بارشی امروز رفته رفته از مرزهای شرقی استان خارج شد، اما با شمالی شدن جریانات، روند کاهش دما در سیستان و بلوچستان آغاز شده که احتمال مه گرفتگی و کاهش شدید دید افقی در محورهای کوهستانی و لغزندگی برخی محورهای مناطق سردسیر استان وجود دارد.

سیستان‌وبلوچستان وضعیت بحرانی به خود گرفت

سرریز شدن سدهای استان پس از سال‌ها

اتابک جعفری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان نیز در این خصوص اظهار کرد: بارندگی‌ها در سیستان و بلوچستان اغلب به صورت رگبارهای شدید و در مدت کم و سرعت زیاد اتفاق می‌افتد که باعث ایجاد خسارت شده و از دسترس خارج می‌شود، ولی خوشبختانه با ساخت سدها این روان ‌آب‌ها مهار شده و از بروز هرگونه خساراتی جلوگیری می‌کند.

وی افزود: میانگین بارش نسبت به سال آبی قبل افزایش قابل توجهی داشته که با توجه به گستردگی و کمبود منابع آبی در استان، ذخیره‌سازی کامل برنامه‌ریزی و مدیریت شده تا در پایین دست برای کشاورزان مشکلی ایجاد نشود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گفت: میزان بارش این سه روز معادل بارش‌های یک سال زراعی منطقه در بلندمدت بوده است. این میزان بارندگی سبب شد تا ۱۱۰ میلیون متر مکعب آب در سدهای استان ذخیره شود.

جعفری بیان کرد: در جریان این بارندگی‌ها سد خیرآباد نیکشهر پس از هشت سال، سد زیردان چابهار برای نخستین بار پس از احداث و سدهای پیشین و شی کلک چابهار نیز سرریز شده‌اند.

سیستان‌وبلوچستان وضعیت بحرانی به خود گرفت

راه ارتباطی 500 روستای سیستان‌وبلوچستان مسدود شده است

عباسعلی ارجمندی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استان نیز با اشاره به این‌که راه ارتباطی 500 روستای استان از روز گذشته تاکنون بر اثر سیلاب مسدود شده است، گفت: برق ۱۳۰ روستا نیز در مناطق مرکزی و جنوبی استان قطع شده است.

وی ادامه داد: از مدار خارج شدن شبکه توزیع آب آشامیدنی ۱۰۰ روستا، آسیب شدید به بخش کشاورزی از جمله باغات موز و مزارع در شهرستان‌های کنارک، چابهار و دلگان و قطع شبکه ارتباط تلفن در شهرستان‌های نیکشهر، فنوج، بخش‌هایی از دلگان، سرباز، کنارک و قصرقند نیز از جمله خسارت‌های سیل سه روز اخیر بود.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استان بیان کرد: همچنین در جریان سیلاب اخیر بیش ‌از ۲۰ هزار واحد مسکونی در سیستان و بلوچستان دچار خسارت ۲۰ تا ۱۰۰ درصد شدند.

ارجمندی افزود: در حال حاضر ۲۷۴ نیروی اورژانس با ۷۳ دستگاه آمبولانس، ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس و یک فروند بالگرد نیز در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان درحال خدمات رسانی به مردم سیل زده سیستان و بلوچستان هستند. همچنین در حوزه دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر و زابل نیز به ترتیب ۷۷ پایگاه اورژانس و ۲۰ پایگاه اورژانس در آماده باش درآمدند و درحال خدمات‌رسانی در نقاط حادثه دیده هستند.

سیستان‌وبلوچستان وضعیت بحرانی به خود گرفت

امدادرسانی به 2 هزار سیل‌زده در سیستان و بلوچستان

رسول راشکی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان در این خصوص بیان کرد: با اعلام وضعیت بحرانی توسط ستاد مدیریت بحران استان، امدادگران جمعیت هلال احمر به حالت آماده‌باش قرار گرفتند و تاکنون به دو هزار و 155 آسیب‌دیده امدادرسانی صورت گرفته است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان با بیان این‌که امدادگران در 40 شهر و روستای استان در حال امدادرسانی هستند، افزود: در 72 ساعت گذشته 480 نفر به صورت اضطراری اسکان یافتند.

وی اظهار کرد: همچنین در این مدت ۴۴ نفر از سرنشینان خودروهای گرفتار در سیلاب، در شهرستان‌های دلگان، سرباز، کنارک، نیکشهر و زاهدان توسط امدادگران جمعیت هلال احمر استان نجات پیدا کردند.

راشکی با بیان این‌که تعداد زیادی از هم‌استانی‌ها گرفتار طغیان رودخانه‌ها شدند، گفت: در این‌ زمینه به هفت نفر در شهرستان چابهار، شش نفر در دلگان، پنج نفر در سرباز و سه نفر در کنارک امدادرسانی صورت گرفت.

وی افزود: بارندگی‌های سیل آسا و طغیان رودخانه‌های محلی تا کنون موجب تخریب کامل ۹۳ واحد مسکونی شده که بیشترین تخریب منازل با ۵۸ مورد از فنوج گزارش شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بیان کرد: قبل از بروز بارندگی سه کمپ اسکان اضطراری در شهرستان‌های قصرقند، فنوج و کنارک راه‌اندازی شده بود که با توجه به شدت بارندگی‌های قابل ملاحظه در استان و نیاز منطقه، یک کمپ دیگر نیز برای اسکان مردم سیل‌زده دلگان نیز احداث شده است.

وی اظهار کرد: جمعیت هلال احمر استان از آغاز بارندگی‌ها تا به امروز ۲۱۰ تخته موکت، ۴۲۳ تخته پتو و یک‌هزار و ۸۲۷ کیلوگرم نایلون در بین آسیب دیدگان توزیع کرده است.

سیستان‌وبلوچستان وضعیت بحرانی به خود گرفت

سیل‌زدگان سیستان‌وبلوچستان چشم‌انتظار یاری هموطنان هستند

طی گفت‌وگوهایی که با مسئولان و همچنین مردم سیل‌زده استان صورت گرفته، حجم و شدت بارندگی‌ها به حدی بوده که قسمتی از شهرها و روستاها به زیر آب فرورفته که موجب تخریب منازل شده و خسارات بسیاری به مردم وارد کرده است.

برخی شهرستان‌ها مانند نیکشهر، کنارک و دلگان به شدت نیازمند توجه ویژه در اعزام اکیپ‌های امدادی و ارسال اقلام امدادی هستند، چرا که به بسیاری از جاده‌های اصلی و فرعی و روستایی آسیب جدی وارد شده، بسیاری از منازل خشت و گلی آسیب دیده و بعضا تخریب شده‌اند، در برخی مناطق وسایل و زندگی مردم را آب برده، اقلام خوراکی در منازل روستاها و عشایر از بین رفته است.

با توجه به گستردگی سیل و حجم بالای خسارت‌های وارده به مردم، هم اینک به طناب، ماشین‌های شاسی بلند، پتو، نایلون، فانوس، ظروف، کنسروجات، نان، آب معدنی، شیرخشک، آب معدنی، پد بهداشتی، لباس گرم و نیز نیروی مردمی توانمند برای کمک به گرفتار شدگان در سیل نیاز است.

هوا رو به سرماست و علاوه بر چادر امدادی، نیازمند اقلام گرمایشی اعم از پتو، بخاری و همچنین توزیع نفت سفید به صورت ویژه هستیم. توزیع آب آشامیدنی و نان و آرد نیز بسیار حیاتی است.

سیستان‌وبلوچستان وضعیت بحرانی به خود گرفت

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha