طلب موعظه + فیلم
کد خبر: 4046190
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۱
پای منبر علی(ع)/ 1

طلب موعظه + فیلم

بندگان خوب خدا کسانی‌اند که وقتی پندی می‌شنوند پذیرای آن هستند و آن را به کار می‌گیرند و اینها اهل نجات هستند اما از اینها بهتر کسانی‌اند که طالب موعظه هستند و دلشوره شنیدن پند دارند.

محسن اسماعیلی، استاد دانشگاه تهران، به مناسبت ماه مبارک رمضان در سلسله مباحثی با عنوان «پای منبر علی(ع)» که به همت ایکنا و به صورت ویدیویی تولید شده است با نگاهی به نهج‌البلاغه به بیان پندهایی از امیرالمؤمنین(ع) پرداخته است که متن و فیلم جلسه اول آن با عنوان «طلب موعظه» در ادامه می‌آید:
 
 
ماه مبارک رمضان، ماه خدا، ماه بندگان خدا و ماه بهترین بنده خداست که حضرت علی(ع) باشد و در این ماه شاید کاری دلنشین‌تر از این نباشد که ما پای موعظه حضرت علی(ع) بنشینیم و راه نجات و خوشبختی خودمان را از کلام او بجوییم. کسانی هستند که به تعبیر قرآن همانند یک حیوان که از دست شیر قوی پنجه می‌گریزد از شنیدن پند و موعظه هم گریزان هستند و قرآن چنین کسانی را شقی‌ترین انسان‌ها و شایسته ورود در دوزخ می‌داند.
اما بندگان خوب خدا هم هستند که وقتی پندی را می‌شنوند پذیرای آن هستند و آن را به کار می‌گیرند و اینها اهل نجات هستند اما از اینها بهتر کسانی‌اند که طالب موعظه هستند و دلشوره شنیدن پند دارند.
وقتی پیامبر خدا(ص) از جبرئیل تقاضای موعظه می‌کرد تکلیف امثال من و شما معلوم است.
 
ما در این روزها سراغ نهج‌البلاغه می‌رویم که سید رضی نقل می‌‌کند کسی خدمت حضرت علی(ع) که بهترین واعظ عالم هستی است رسید و تقاضای نصیحت کرد. علی(ع) جملاتی بسیار دلنشین و راهگشا به او فرمود، به‌ گونه‌ای که سید رضی می‌‌فرماید اگر در کتابی که من از سخنان امیرالمؤمنین(ع) گردآوری کرده‌ام هیچ سخنی غیر از این یک سخن نبود کفایت می‌کرد برای اینکه آن را پندی اثرگذار، حکمتی بالغه و راهی برای تفکر اهل دل بنامیم.
در روزهای آینده پای موعظه علی(ع) خواهیم نشست.
 
انتهای پیام
captcha