چنان باش که از تو حکایت کنند + فیلم
کد خبر: 4046554
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۴
پای منبر علی(ع)/ 8

چنان باش که از تو حکایت کنند + فیلم

این داستان زندگی بسیاری از ماست که از خوبیِ خوبان می‌گوییم اما مانند آنها نیستیم و از بدیِ بدها می‌گوییم اما متأسفانه شبیه آنها عمل می‌کنیم.

محسن اسماعیلی، استاد دانشگاه تهران، به مناسبت ماه مبارک رمضان در سلسله مباحثی با عنوان «پای منبر علی(ع)» که به همت ایکنا و به صورت ویدیویی تولید شده است با نگاهی به نهج‌البلاغه به بیان پندهایی از امیرالمؤمنین(ع) پرداخته است که متن و فیلم جلسه هشتم با عنوان «حکایت‌نویس» در ادامه می‌آید:
 
دوست داشتن آدم‌های خوب، خودش کار خوبی است اما به شرط اینکه تلاش کنیم مانند آنها خوب شویم. چراکه فقط تعریف و تمجید از خوبان کفایت نمی‌کند. ما بسیار دیده‌ایم و شنیده‌ایم که از فلان کس و سجایای اخلاقی او به نیکی یاد می‌کنند اما وقتی به عمل گوینده مراجعه می‌کنیم می‌بینیم که شباهتی با طرف مقابل ندارد. این هنر نیست که انسان فقط از خوبیِ خوبان بگوید.
 
شیخ ابوسعید ابوالخیر، خدمتگزاری داشت، او را خواست و گفت کجا بودی؟ گفت درویشی آمده بود تا حکایت‌هایی از زندگی شما را برای او بازگو کنم که ابوسعید ابوالخیر این جمله ماندگار را به او گفت که یا عبدالکریم، حکایت‌نویس مباش بلکه چنان باش که از تو حکایت کنند. این داستان زندگی بسیاری از ماست که از خوبیِ خوبان می‌گوییم اما مانند آنها نیستیم و از بدیِ بدها می‌گوییم اما متأسفانه شبیه آنها عمل می‌کنیم.
 
امام سجاد(ع) در دعای بیست و چهارم صحیفه سجادیه به خدای مهربان عرض می‌کند خدایا مرا از کسانی قرار نده که خوبان را دوست دارد ولی خوب عمل نمی‌کند و بدان را دشمن می‌دارد در حالی که خودش یکی از آنهاست. حضرت علی(ع) نیز در حکمت صد و پنجاهم نهج‌البلاغه فرمود از کسانی نباشد که اینگونه هستند.
انتهای پیام
captcha