بهای بهشت + فیلم
کد خبر: 4046327
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۴
پای منبر علی(ع)/ 2

بهای بهشت + فیلم

اگر کسی تاکنون با صرف ادعا وارد بهشت شده بود دیگران حق داشتند چنین ادعایی کنند ولی قرآن این ادعا را باطل می‌داند چون با ادعا، کسی اهل بهشت نمی‌شود بلکه بهشت را به بها دهند و به بهانه ندهند.

محسن اسماعیلی، استاد دانشگاه تهران، به مناسبت ماه مبارک رمضان در سلسله مباحثی با عنوان «پای منبر علی(ع)» که به همت ایکنا و به صورت ویدیویی تولید شده است با نگاهی به نهج‌البلاغه به بیان پندهایی از امیرالمؤمنین(ع) پرداخته است که متن و فیلم جلسه دوم آن با عنوان «بهای بهشت» در ادامه می‌آید:
 
شخصی خدمت مولی امیرالمؤمنین علی(ع) رسید و از او درخواست موعظه کرد. اولین جمله‌ای که مولای ما به او فرمود این بود؛ «لَا تَكُنْ مِمَّنْ يَرْجُو الْآخِرَةَ بِغَيْرِ عَمَلٍ» یعنی از کسانی نباش که بدون عمل، امید به آخرت دارند. من و شما، کسانی را سراغ داریم که مدعی و جست‌وجوگر بهشت برین هستند اما نمی‌خواهند برای آن بهایی بپردازند. این جای شگفتی دارد.
 
وقتی‌که ناچیزترین کالاهای دنیوی را بدون تلاش و پرداخت بها نمی‌توان به دست آورد چگونه انتظار داریم که بهشت الهی بدون کوشش و تلاش نصیب ما شود. در قرآن کریم آمده است: «وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى؛ و اينكه براى انسان جز حاصل تلاش او نیست» (النجم/ 39) این شعار قرآن کریم است. 
 
نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود / مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد
 
حتی در قیامت هم اینگونه است، چراکه قیامت صحنه تبلور تلاش انسان است و چیزی غیر از نتیجه تلاش انسان به او داده نخواهد شد لذا قرآن کریم بارها و بارها با سؤالاتی توبیخ‌آمیز از ما می‌پرسد که آیا فکر می‌کنید بدون اینکه تلاشی کرده باشید و صرفاً با ادعای ایمان و نیک‌‌مردی وارد بهشت می‌شوید؟
 
اگر کسی تاکنون با صرف ادعا وارد بهشت شده بود دیگران حق داشتند چنین ادعایی کنند ولی قرآن این ادعا را باطل می‌داند چون با ادعا، کسی اهل بهشت نمی‌شود بلکه بهشت را به بها دهند و به بهانه ندهند. این فرمایش مرحوم شهید بهشتی است که از قرآن کریم گرفته شده است. پس از کسانی نباشیم که بدون پرداخت بها به دنبال ورود به بهشت هستند.
 
انتهای پیام
captcha