سه عامل هشدار دهنده + فیلم
کد خبر: 4046585
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۸
پای منبر علی(ع)/ 10

سه عامل هشدار دهنده + فیلم

امیرالمومنین حضرت علی(ع) فرموده‌اند از کسانی نباش که وقتی بیمار می‌شوند پشیمان شده و تصمیمات خوب می‌گیرند اما همین که به لطف خدا تندرست شدند دوباره سرگرم کارهای گذشته خود می‌شوند.

محسن اسماعیلی، استاد دانشگاه تهران، به مناسبت ماه مبارک رمضان در سلسله مباحثی با عنوان «پای منبر علی(ع)» که به همت ایکنا و به صورت ویدیویی تولید شده است با نگاهی به نهج‌البلاغه به بیان پندهایی از امیرالمؤمنین(ع) پرداخته است که متن و فیلم جلسه دهم آن با عنوان «هشدار» در ادامه می‌آید:
 
بیماری یا هر مصیبت دیگری که در زندگی با آن برخورد می‌کنیم در حقیقت یک آلارم یا زنگ هشدار از سوی پروردگار ماست تا فریفته وضع موجود نشویم و بدانیم مرگ فقط برای همسایه و بیماری و دشواری فقط برای دیگران نیست بلکه همه ما روزهای اینچنینی را در پیش داریم. 
 
پیامبر خدا(ص) فرمود اگر سه چیز نبود انسان‌ها در برابر هیچ چیز سر خم نمی‌کردند که این موارد شامل؛ بیماری‌ها، مرگ و فقر است. این سه مورد باعث افتادگی انسان و به یادآوردن روزهای دشوار جهان آخرت است و عجیب اینکه پیامبر(ص) فرمود هر سه مورد اینها در زندگی انسان وجود دارد اما وضع انسان همین است که می‌بینیم.
انسان بیمار که می‌شود به فکر وصیت می‌افتد، نذر می‌کند و تصمیم می‌گیرد کارهای خوب انجام دهد اما همین که خوب می‌شود آن موارد را از یاد می‌برد.
 
به یاد دارید در روزهای اولی که کرونا آمده بود چه حال تضرعی پیدا کرده بودیم اما شرایط که عادی می‌شود آن روزها را یادمان می‌رود. وقتی کسی از حضرت علی(ع) سؤال کرد که من چگونه آدمی نباشم بهتر است؟ یکی از نصیحت‌های ایشان این بود که «لَا تَكُنْ مِمَّنْ إِنْ سَقِمَ ظَلَّ نَادِماً وَ إِنْ صَحَّ أَمِنَ لَاهِياً» یعنی از کسانی نباش که وقتی بیمار می‌شوند پشیمان شده و تصمیمات خوب می‌گیرند اما همین که به لطف خدا تندرست می‌شوند دوباره سرگرم کارهای گذشته خود می‌شوند. خدا را به یاد داشته باشیم.
 
انتهای پیام
captcha