حقیقت توبه چیست؟ + فیلم
کد خبر: 4046569
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۰
پای منبر علی(ع)/ 9

حقیقت توبه چیست؟ + فیلم

کسی‌که در شب‌های احیا تصمیم می‌گیرد ربا نخورد و فردا بار دیگر در بازار مسلمین رباخواری می‌کند یا کسی‌که تصمیم می‌گیرد رشوه نگیرد ولی باز آلوده به رشوه که از کثیف‌ترین درآمدهاست می‌شود، توبه واقعی نکرده است.

محسن اسماعیلی، استاد دانشگاه تهران، به مناسبت ماه مبارک رمضان در سلسله مباحثی با عنوان «پای منبر علی(ع)» که به همت ایکنا و به صورت ویدیویی تولید شده است با نگاهی به نهج‌البلاغه به بیان پندهایی از امیرالمؤمنین(ع) پرداخته است که متن و فیلم جلسه نهم آن با عنوان «حقیقت توبه» در ادامه می‌آید.
 
ماه رمضان و خصوصاً شب‌های احیا، فرصتی برای توبه است. حقیقت توبه، پشیمانی قلبی از کردار گذشته و تصمیم جدی بر تکرار نکردن بدی‌های پیشین است. کسی که توبه می‌کند اما کارهای گذشته را تکرار می‌کند توبه واقعی نکرده است. کسی‌که در شب‌های احیا تصمیم می‌گیرد ربا نخورد و فردا بار دیگر در بازار مسلمین رباخواری می‌کند یا کسی‌که تصمیم می‌گیرد رشوه نگیرد ولی باز آلوده به رشوه که از کثیف‌ترین درآمدهاست می‌شود توبه واقعی نکرده است.
 
بسیاری از ما از مرگ فراری هستیم به این دلیل که گناهان برای ما جایگاه بدی به وجود آورده‌اند و از ترس گناهانی که کرده‌ایم از مرگ و ملاقات با خدا گریزان هستیم کما اینکه قرآن کریم نقل می کند که «وَلَنْ يَتَمَنَّوْهُ أَبَدًا بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ وَلَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَىٰ حَيَاةٍ وَمِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا ۚ يَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ يُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ وَمَا هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذَابِ أَنْ يُعَمَّرَ ۗ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِمَا يَعْمَلُونَ؛ و هرگز آرزوی مرگ نخواهند کرد، (زیرا عذاب سخت) به واسطه کردار بد خود (برای خود در آخرت مهیا کرده‌اند)، و خدا آگاه به ستمکاران است و بر تو (و بر همه) پیداست که یهود به حیات مادی حریص‌تر از همه خلق‌اند، حتی از مشرکان، و از این رو هر یهودی آرزوی هزار سال عمر می‌کند، ولی عمر هزار سال هم او را از عذاب خدا نرهاند، و خدا به کردار ناپسند آنان بیناست» (بقره/  95 و 96) 
 
پس راه حل در جمله‌ای از حضرت علی(ع) نهفته است که به آن مردی که درخواست موعظه کرد فرمود «لَا تَكُنْ مِمَّنْ يَكْرَهُ الْمَوْتَ لِكَثْرَةِ ذُنُوبِهِ وَ يُقِيمُ عَلَى مَا يَكْرَهُ الْمَوْتَ مِنْ أَجْلِهِ» یعنی از کسانی نباش که به خاطر زیادی گناهانی که کرده‌اند از مرگ گریزان هستند و باز هم کارهای بدی که انجام داده‌اند را تکرار می‌کنند. بنابراین تصمیم بگیریم کارهای بد را به فضل خدای متعال تکرار نکنیم.

 

انتهای پیام
captcha