احمدلو: نگاه کلیشه‌ای به ماه مبارک آسیب جدی به تولید می‌زند
کد خبر: 4046544
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱
رمضان در قاب فرهنگ و هنر/ 2

احمدلو: نگاه کلیشه‌ای به ماه مبارک آسیب جدی به تولید می‌زند

شاهد احمدلو گفت: یکی از آسیب‌های جدی در تولیدات مناسبتی ماه مبارک، نگاه کلیشه‌ای به موضوعات دینی به ویژه مناسک است

شاهد احمدلو، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه سریال‌های مناسبتی باید همه سلیقه‌ها را مدنظر قرار دهد، بیان کرد: سیما دارای شبکه‌های متعدد است که هر یک از آنها به فراخور ماهیتش، برنامه‌هایی خاص را روی آنتن می‌فرستد. برای مثال در شبکه سه، چون مخاطب جوانان هستند ویژگی سرگرمی نمودی عینی‌تر دارد و در شبکه چهار هم به موضوعات نگاهی علمی و پژوهشی می‌شود. خصیصه‌های متعدد شبکه‌های سیما ایجاد می‌کند که آثار نمایشی نیز گوناگونی داشته باشد تا بتوان نیازهایی حوزه‌های مختلف را برآورده کرد. این توضیح ما را به این نتیجه می‌رساند که آثار مناسبتی ماه مبارک، تنها در یک شکل خاص خلاصه نشود بلکه با زبان‌هایی مختلف باید پیام رمضان را در سریال‌ها تصویر کرد.

وی افزود: در ماه مبارک اکثر کارهایی که روی آنتن فرستاده می‌شود با استقبال مخاطب مواجه می‌شوند. برای این موضوع نیز دو دلیل را می‌توان متصور شد. ابتدا اینکه در این ایام مردم به تلویزیون نگاهی جدی‌تر دارند زیرا بعد از افطار بهترین وسیله برای استراحت و سرگرمی آنها دیدن کارهای نمایشی است. درضمن سیما همیشه برای ماه مبارک تدارک ویژه در نظر می‌گیرد یعنی با پخش سریال‌های متعدد سعی می‌کند تمام وقت مردم را پوشش دهد تا هر نوع سلیقه‌ای بتواند کار مورد نظر خود را در یکی از شبکه‌های رسانه ملی تماشا کند.

این کارگردان ادامه داد: در همه کارهای این ماه ما توجهات دینی را شاهد هستیم حتی این مسئله را در سریال‌های طنز هم می‌توان مشاهده کرد. دلیل این اتفاق هم کاملا روشن است. به دلیل فضایی که بر این ایام حاکم است مردم بیشتر پذیرای مفاهیم دینی هستند. همچنین تاثیرگذاری این قبیل آثار در ماه رمضان بسیار پررنگ‌تر از دیگر ایام سال است.

کد

کارگردان سریال «ماه عسل» تاکید کرد: یکی از آسیب‌های جدی در تولیدات مناسبتی ماه رمضان، نگاه کلیشه‌ای به موضوعات دینی به ویژه مناسک است که باعث می‌شود کارهای مورد نظر برای مخاطب جذابیتی نداشته باشد. این مشکل نیز از آنجا به وجود می‌آید که تحقیقات پیرامون موضوعات و مفاهیم مندرج در کار به شکل شایسته‌ای انجام نمی‌شود، برای همین ساده‌ترین و در دسترس‌ترین نوع  کار مورد توجه قرار می‌گیرد.

احمدلو گفت: شاید در سال‌ها قبل هر آنچه در تلویزیون ساخته و پخش می‌شد مخاطب داشت چون مردم امکان انتخاب نداشتند اما با فراگیر شدن وسایل ارتباط جمعی به ویژه ماهواره و پلتفرم های نمایشی دیگر مخاطب به هر قیمتی حاضر نیست بیننده کارهای تولید شده باشد بنابراین برای جذب تماشاگر سریال مناسبتی ماه رمضان باید با بهترین کیفیت به مخاطب منتقل شود.


بیشتر بخوانید:

سلطان‌محمدی: تولیدات رمضانی خالی از نگاه رحمانی است


وی با بیان اینکه شکل نمایش در دنیا در حال تغییر یافتن است، گفت: اینکه پلتفرم‌ها امروز رقیبی بسیار جدی برای تلویزیون شده‌اند موضوعی نیست که تنها در ایران رخ دهد بلکه در همه جای دنیا چنین اتفاقی در حال رخ دادن است. در چنین شرایطی اگر ما بخواهیم نسبت به این حوزه دقت نظر لازم را نداشته باشیم در حقیقت گوی رقابت را به رقیبان خارجی واگذار کرده‌ایم. در همین رابطه ذکر یک نکته را ضروری می‌دانم آنهم اینکه قادریم در شبکه‌های نمایش خانگی شرایطی به وجود آوریم که در ایامی چون ماه مبارک برنامه مناسب این ایام پخش شود، چون اگر درصددیم تبلیغ درست انجام دهیم باید از همه ابزارهای نمایشی بهره بریم.

این فیلمساز که هم‌اکنون فیلم «مورچه‌خوار» را روی پرده دارد در انتهای این گفت‌وگو درباره تجربه‌های برنامه‌سازی خود برای ماه مبارک هم چنین توضیح داد: دو سریال «ماه عسل» و «سه دونگ، سه دونگ» را برای ماه رمضان جلوی دوربین برده‌ام. این آثار طنز بودند اما موضوعاتی که در آن بیان می‌شد کاملاً منطبق با آموزه‌های اخلاقی و دینی بود و خوشبختانه همین موضوع با استقبال تماشاگر مواجه شد. در شرایطی که مردم چندان وضعیت خوبی به لحاظ اقتصادی ندارند آثار طنز انتظار می‌رود در ایجاد شور و نشاط در جامعه مفید بر فایده باشد.

انتهای پیام
captcha