سراج: ماه رمضان زمان شادی است نه حزن و اندوه + صوت
کد خبر: 4048018
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹
رمضان در قاب فرهنگ و هنر/ 7

سراج: ماه رمضان زمان شادی است نه حزن و اندوه + صوت

حسام‌الدین سراج بیان کرد: ماه رمضان ماه شادی و عید و ضیافت خداست اما متاسفانه ما آن را به سمت حزن و غم می‌بریم.

حسام‌الدین سراج، هنرمند پیشکسوت در گفت‌وگو با ایکنا در رابطه با موسیقی ماه رمضان بیان کرد: من قائل به این نیستم که موسیقی از ماه رمضان جدا است و باید یک موسیقی خاص این ماه داشته باشیم. کلاً ماه رمضان ماه شادی و عید است اما متأسفانه ما آن را به سمت حزن و غم می‌بریم در صورتی که زمان ضیافت خدا موعد شادی است.

وی ادامه داد: چه اشکالی دارد که موسیقی شاد پخش شود و شنیده شود؟ شادی منافاتی با ارتباط با خدا ندارد. متاسفانه این تلقی از اول انقلاب بوده که شادی ظاهراً منافاتی با ارتباط با خدا دارد؛‌ نه اینطور نیست. ارزش شادی همیشه از غم بالاتر است.

این هنرمند در پاسخ به این سؤال که علت تولیدات اندک هنری و موسیقیایی در رابطه با ماه رمضان چیست؟ آیا به هنرمندان بازمی‌گردد یا مسئولان گفت: این موضوع به برنامه‌ریزی فرهنگی باز می‌گردد. اگر مدیران فرهنگی سیستم کلی کشور این اراده را داشته باشد که رمضان ماه ضیافت باشد،‌ ماه ضیافت می‌شود. چون به هرحال موسیقیدان‌ها خیلی علاقه‌مند هستند که کار کنند ولی متأسفانه زمینه نیست.

کد

سراج در پاسخ به این سؤال که شاخصه‌هایی که یک اثر هنری در رابطه با ماه رمضان داشته باشد چیست؟ بیان کرد: این تفکیک را من اصولاً قائل نیستم. شما ممکن یک موسیقی شاد را در ماه رمضان بشنوید و حال‌ شما خوب شود و الزاماً این موسیقی مختص به ماه رمضان نباشد. یعنی این تفکیک برای ما اشکال ایجاد می‌کند.

این خواننده موسیقی در پایان تصریح کرد: موسیقی براساس عرف است یعنی آنچه که شما تشخیص می‌دهید. اگر شما تشخیص دهید که یک موسیقی به شما رشد می‌دهد،‌ حتما به شما رشد خواهد داد و اگر فکر می‌کنید که این موسیقی به شما تنزل می‌دهد مورد پسند شما نیست؛‌ نباید زیاد آن نوع از موسیقی را گوش کنید چون که به این نتیجه رسیده‌اید که تنزل می‌دهد،‌ تنزل خواهد داد و به خود شخص باز می‌گردد.

انتهای پیام
captcha