محجوبی:‌ ماه مبارک زمان درک عظمت خداست + ‌صوت
کد خبر: 4046685
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۴
رمضان در قاب فرهنگ و هنر/ 3

محجوبی:‌ ماه مبارک زمان درک عظمت خداست + ‌صوت

حسین محجوبی بیان کرد: انسان باید در همه لحظات خدا را در مقابل خود داشته باشد اما ماه رمضان این موضوع پررنگ‌تر است و تمرینی است برای اینکه عظمت خدا را با تمام وجود حس کنیم.

حسین محجوبی، استاد پیشکسوت معماری و نقاشی در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد: روزه‌داری آیینی اسلامی است که در ادیان دیگر نیز این آیین وجود دارد. ما هم در دوران پیش از اسلام چند روز مشخص را داشتیم که باید از خوردن پرهیز می‌کردیم. در رابطه با ماه رمضان مفاهیم فلسفی بسیار زیادی وجود دارد که می‌توان این مطالب را با تامل دریافت کرد.

وی ادامه داد: زمانه نسبت به دوران جوانی ما عوض شده و مصرف‌گرایی رواج پیدا کرده در صورتی که سابق اینگونه تنوع غذایی نبود به قولی میان ماه من با ماه گردون تفاوت از زمین تا آسمان است.

این هنرمند پیشکسوت با بیان اینکه روزه‌داری از نظر فلسفی بسیار ارزشمند است افزود: موضوع مهم پی بردن به فلسفه روزه‌داری است. اینکه انسان بتواند در مقابل یک چیز طبیعی مانند خوردن تحمل کند و گرسنگی بکشد ارزشمند است؛‌ این موضوع از نظر روحی و روانی بسیار اثرگذار است که کمتر از این منظر توجه می‌شود. حس جالبی است که آدم سعی می‌کند پرهیزکار باشد، دروغ نگوید و بیشتر محبت کند. این موارد بسیار عالی است که در این دوره ماشینیسم کمتر وجود دارد. مخصوصاً در این دوره‌ اسفبار مصرف‌گرایی که انسان سیر نمی‌شود و تنها موجودی است که این همه زباله تولید می‌کند. در یک دوره غم‌انگیز تاریخی قرار داریم و امیدوارم که این دوره را پشت‌سر بگذاریم.

وی در رابطه با اینکه هنر چگونه می‌تواند به تعالی کمک کند گفت: آدمی اگر درجه‌ای معرفت و شناخت نسبت به دنیا پیدا کند به عظمت آن پی می‌برد و همه لحظات خود را در مقابل خدا حس می‌کند و هیچگاه مرتکب گناه نمی‌شود. درمی‌یابد که همه چیز روی قانون است به همین دلیل می‌توان عاشق عالم بود و لحظه‌ای خطا نکرد.

کد

محجوبی افزود: انسان باید در همه لحظات خدا را در مقابل خود داشته باشد. ماه رمضان این موضوع پررنگ‌تر است و تمرینی است برای اینکه عظمت خدا را با تمام وجود حس کنیم. من اردیبهشت امسال به نودودومین سال عمرم وارد می‌شوم و در همه لحظات عمرم که نقاشی کردم عظمت عالم مقابل چشمانم بوده است.

وی با بیان اینکه هرچه را می‌کشم نمادی از عظمت عالم است گفت: در آثار من درخت نقش پررنگی دارد که سمبل انرژی و حیات است و برایم مقدس است. عموماً در آثارم درخت‌ها تبریزی هستند که اشاره دارد به ارتباطی که از پایین به بالا باید وجود داشته باشد.

محجوبی:‌ ماه رمضان تمرینی برای درک عظمت خدا با تمام وجود است + ‌صوت

معمار پارک ساعی اضافه کرد: عالم خیلی زیبا است و هرچه بگویم باز کم گفتم. در ماه رمضان که تنها سی روز است ما در تمام لحظات باید فکر کنیم که در مقابل خدا هستیم. همه چیز قانون دقیقی است که تمام جزئیات عالم را در بر گرفته است و هیچ جا بی‌قاعده نیست و همه چیز بر مبنای قانون است. امیدوارم که طاعات و عبادات همه قبول باشد.

انتهای پیام
captcha