صادقی: خلق را بر حلق ترجیح دهیم + صوت
کد خبر: 4047307
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۱
رمضان در قاب فرهنگ و هنر/ 6

صادقی: خلق را بر حلق ترجیح دهیم + صوت

حبیب‌الله صادقی گفت: باید در ماه رمضان ایثار، از خود گذشتگی و مراقبه را یاد بگیریم و خلق را بر حلق ترجیح دهیم؛ همان‌طور که وجود نازنین حضرت فاطمه (س) با اینکه روزه بودند غذای خود را به فقیر و مسکین ‌بخشیدند.

حبیب‌الله صادقی، نقاش پیشکسوت انقلاب در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد: تقارن ماه مبارک رمضان با نوروز و میلاد طبیعت خیلی ارزشمند است. ما به عنوان یک مجموعه‌ای که در جامعه ایرانی، هنر و فرهنگ و اندیشه و باورهای آسمانی را دارد، بهترین روزهای این ماه را می‌گذراند و این بسیار عالی است.

وی ادامه داد: نگاهی که ایرانیان به اسلام دارند و نگاه عاشقانه‌ای که همه مسلمانان جهان به خداوند باری تعالی دارند بسیار قابل توجه است. در تعاریف است که جامعه اندیشمند و هنرمند می‌توانند تعابیر و تفاسیر این روزها را روایت کنند و ماه رمضان خودسازی و تزکیه نفس است.

صادقی با بیان اینکه ایرانیان همیشه یکتاپرست بودند ادامه داد: نگاه وحیانی و آسمانی‌ای که به خدای باری‌تعالی و مبدأ وجود دارد جزء فرصت‌های دیداری است که می‌توان از طریق هنر به آنها پرداخت. همچنین ارتباط قلبی با خدا و مظهر این ماه حضرت علی (ع) و شب‌های قدر و شب‌های مراقبه از دیگر موضوعاتی است که می‌توان از طریق هنر به آنها پرداخت.

صادقی: در ماه رمضان خلق را بر حلق ترجیح دهیم + صوت

وی اظهار کرد: با آغاز این ماه، مقدمه تاثیرات آن را در آثار و احوالات خودم دیدم و بسیار عجیب است که وقتی می‌خواهم موضوعی را تصویر کنم حتی‌ انتخاب رنگ و دیگر کارها نیز برایم خیلی ارزشمند است.

صادقی در پاسخ به این سوال که چگونه از طریق هنر نقاشی می‌توان ماه رمضان را تصویر کرد؟ گفت: هنرمند یک وجهی دارد که در پی یافتن جهان تجربه نشده و افزایش تفکر خلاق است. این مراقبه‌ای که در این دوران رخ می‌دهد برای هرکس یک وجهی دارد ولی برای هنرمند نقاش،‌ در ترکیب، انتخاب رنگ‌ها و فضاهایی که انتخاب می‌کند بسیار تاثیرگذار است.

صادقی: در ماه رمضان خلق را بر حلق ترجیح دهیم + صوت

وی ادامه داد: هر هنرمندی روشی برای مراقبه دارد. یکی از روش‌هایی که من خودم همیشه دنبال کرده و می‌کنم این است که در ایام ویژه سال در محرم، صفر و ماه مبارک خودم را رها می‌کنم؛ به قولی فارغ از سودم و زیان چو عدم. دلبسته و وابسته این ارزش‌هایی که در این ماه‌ها وجود دارد می‌شوم و به این فکر می‌کنم که خدای باری‌تعالی چه فرصت‌هایی را برای آدم ایجاد می‌کند تا انسان خود را بازسازی کند. نمی‌دانم به چه صورت می‌توان در تعابیر تصویری این موضوع روایت کرد ولی بسیار ارزشمند است و باید به آنها توجه کرد.

این هنرمند ادامه داد: باید در ماه رمضان ایثار، از خود گذشتگی و مراقبه را یاد بگیریم و خلق را بر حلق ترجیح دهیم؛ همان‌طور که وجود نازنین حضرت فاطمه (س) با اینکه روزه بودند غذای خود را به فقیر و مسکین ‌بخشیدند.

کد

صادقی تصریح کرد: ما باید ریشه‌های فقر را با هوشیاری و مدیریت از جامعه بزداییم. هرکسی یک معنای مجرد و فردی دارد برای اینکه رابطه خود را با خدا تشخیص دهد و با خلق خدا بتواند مهربانی کند. این ماه به تأسی از اهل بیت (ع) باید به حمایت از محرومین بپردازیم.

وی در پایان گفت: رمضان؛ ماه بازخوانی و جست‌وجوی خود است که ان‌شاءالله با دنبال کردن این ماه بتوانیم رفتارمان را با شأن آن هماهنگ کنیم و بتوانیم از برکات و الطاف الهی در این ماه بهره‌مند شویم. ان‌شا‌ءالله بتوانیم در شب‌های قدر اهداف و آرمان‌های اسلامی، الهی و انسان‌سازی که در اندیشه دینی وجود دارد را در جامعه تجلی ببخشیم و یک جامعه یکدست،‌ فاخر و ارزشمند داشته باشیم. امیدوارم لطف خداوند همیشه جاری و ساری باشد و دعا کنیم که همه بتوانیم خادمان این شریعت، طریقت و ارزش‌های دینی باشیم.

صادقی: در ماه رمضان خلق را بر حلق ترجیح دهیم + صوت

انتهای پیام
captcha