مفید: برنامه‌های ماه مبارک باید مولد نشاط اجتماعی باشند + صوت
کد خبر: 4050795
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۹
رمضان در قاب فرهنگ و هنر/ 15

مفید: برنامه‌های ماه مبارک باید مولد نشاط اجتماعی باشند + صوت

یک تهیه‌کننده تصریح کرد: آثاری که برای ماه رمضان تولید می‌شود اگر دارای نشاط اجتماعی لازم باشند، قادر خواهند بود بهجتی را در جامعه ایجاد کنند.

بهروز مفید، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون که در پرونده کاری خود چند سریال رمضانی دارد در گفت‌وگو با ایکنا پیرامون سریال‌های مناسبتی سیما گفت: تجربه نشان داده آثاری که برای ماه رمضان تولید می‌شود اگر دارای نشاط اجتماعی لازم باشند، قادر خواهند بود بهجتی را در جامعه ایجاد کنند. این امر به‌ذات اقدامی خوب است که می‌تواند در تولیدات رمضانی به صورت ویژه مد‌نظر قرار گیرد. درضمن آثاری که در آنها روح ایمان و معنویت به صورت جدی مدنظر قرار گرفته، آیتمی دیگر برای کارهای مناسبتی سیماست. درباره اهمیت تولیدات این ایام همین اندازه بس، همان اندازه که رمضان برایمان اهیمت دارد باید به همان تناسب تولیدات این ایام نیز مورد توجه باشد.

وی افزود: توصیه من این است از میان سه سریالی که در ماه رمضان روی آنتن می‌رود باید حداقل یک کار مفرح بوده و دو کار دیگر به موضوعات دینی و اعتقادی توجه داشته باشند. لازم به ذکر است وقتی از کار مفرح حرف می‌زنم منظور بی‌توجهی به مضمون نیست بلکه به واسطه این تولیدات هم می‌توان پیام‌رسانی دینی داشت همانند آن چیزی که عطاران در کارهای خود انجام می‌داد. برای همین هنوز کارهای وی پس از بارها پخش، تماشاگر دارد. این راهکار به صورت ویژه  برای سال 1402 که ماه رمضان با نوروز همزمان شده، می‌تواند کمک حال باشد.

مفید در پاسخ به این سوال که چرا دیگر هنرمندانی چون رضا عطاران برای ماه رمضان سریال نمی‌سازند؟ بیان کرد: دستمزدهایی که بیرون از صدا و سیما به هنرمندان داده می‌شود بسیار متفاوت با صدا و سیماست. رسانه ملی سالانه بیش از 100 سریال می‌سازند برای همین باید روی هزینه‌های خود دقت ویژه داشته باشند اما در پلتفرم‌ها یک سرمایه‌گذار ممکن تنها روی یک کار هزینه کند. این موضوع باعث شده دستمزدها در تولیدات شبکه نمایش خانگی بسیار بالا رود و همین مسئله سبب گرایش بیشتر هنرمندان به این حوزه شده است.

وی تاکید کرد: شاید این سوال پیش آید که عدم موفقیت سریال های ماه رمضان به دلیل پایین آمدن کیفیت تولیدات است. این نکته شاید درخصوص برخی کارهای درست باشد اما نمی‌توان آن را به همه تولیدات ارجاع داد. به نظرم یکی از دلایل مهم برای پایین آمدن میزان مخاطبان متنوع شدن تولیدات نمایشی است. امروز دیگر تنها رسانه ملی عرضه‌کننده کارهای نمایشی نیست، بلکه پلتفرم‌ها، شبکه نمایش خانگی، ماهواره و... همگی به نوعی جذب تماشاگر کرده‌اند و هر کدام نیز به نوعی روی مخاطبان تاثیر منفی خود را گذاشته‌اند.

تهیه‌کننده سریال «محکومین» با بیان اینکه سیما برای برنامه‌سازی مناسبتی زمان کافی ندارد تاکید کرد: یک سریال تقریبا 30 قسمتی اگر می‌خواهد ساختاری جذاب و حرفه‌ای داشته باشد بیش از یکسال تولیدش زمان می‌برد اما تلویزیون چنین امکانی ندارد و باید هر ساله تولیدات خود را روانه آنتن کند. مناسبت‌های مذهبی و انقلابی نیز متعدد هستند، بنابراین برخی مواقع تعجیلی که باعث پایین آمدن کیفیت می‌شود دور از اجتناب است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha