«موقعیت مهدی» الگویی موفق برای آثار رمضانی است + صوت
کد خبر: 4049102
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۵:۵۱
رمضان در قاب فرهنگ و هنر/10

«موقعیت مهدی» الگویی موفق برای آثار رمضانی است + صوت

یک کارگردان گفت: سریال «موقعیت مهدی» به دلیل پرداختی زیبا به موضوعات قرآنی به نظرم بهترین الگو برای آثاری است که قرار است در ماه رمضان مبلغ ارزش‌ها باشد.

حمید بهمنی، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با ایکنا ویژگی آثار مناسبتی ماه رمضان را چنین توضیح داد: اگر ملاکمان برای آثار رمضانی کارهایی باشد که در آن مضامین دینی و اسلامی مد نظر قرار گرفته باید گفت؛ عملکرد درستی در این حوزه نداریم. از نگاه من تولیدات اینچنینی باید یک خصیصه بارز داشته باشد، آن هم اینکه در آنها دنیا‌طلبی می‌بایست مورد نقد قرار گرفته و تقبیح شود.

وی افزود: فلسفه ماه رمضان خود‌سازی است تا انسان بتواند خود را به خدا بیشتر نزدیک کرده و راه کمک به دیگران را بیاموزد اما آنچه در برنامه‌های تلویزیون مشاهده می‌شود گواه این امر نیست. متاسفانه در تولیدات ما موضوعات دینی شکلی منبری دارد یعنی به شکلی مستقیم و شعاری موضوعات مدنظر قرار می‌گیرد در صورتی‌که این نوع پرداخت کارکرد ندارد. بهترین روش انتقال پیام قالب داستانی آن است. یعنی بتوانیم موضوع مورد نظرمان را به بهترین شکل در لایه‌های پنهانی داستان بیان کنیم. این شکل برنامه‌سازی مخاطب را به فکر واداشته و او را مجبور به اندیشه پیرامون موضوع می‌کند.

این فیلمساز ادامه داد: مثالی از یک اثر موفق می‌زنم که به نظرم به بهترین شکل موضوعات دینی و قرآنی را مدنظر قرار ‌می‌دهد. این کار می‌تواند برای آثار مناسبتی ماه رمضان الگویی روشن باشد. «موقعیت مهدی» گوشه‌های از زندگی شهیدان مهدی و حمید باکری را به تصویر می‌کشد اما این اتفاق به اندازه‌ای جذاب و زیبا رخ می‌دهد که تماشاگر آن را می‌پذیرد. در این اثر شخصیت‌پردازی به بهترین نحو رخ داده و ما آنچه از سرداران شهید می‌بینیم دقیقا با واقعیت همخوانی داشته و همین اتفاق هم سبب شده علاوه بر هیئت داوران جشنواره فیلم فجر، مردم و منتقدان نیز کار را بپسندند. در «موقعیت مهدی» علاوه بر اینکه ایثار، راستگویی و ایمان را شاهدیم عشق را هم می‌بینیم؛ عشقی که در نهایت پاکی بوده و کاملا به دل می‌نشیند.


بیشتر بخوانید:

احمدلو: نگاه کلیشه‌ای به ماه مبارک آسیب جدی به تولید می‌زند

آتش‌زر: تولیدات ماه مبارک باید جلوتر از مخاطب باشد


وی در پاسخ به این سوال که چرا برنامه‌سازان کمتر به نوع نگاه «موقعیت مهدی» نزدیک می‌شوند، گفت: شاید بیم اینکه حواشی چنین پرداخت‌هایی به کارشان لطمه بزند موجب چنین امری شده است. لازم به ذکر است در تلویزیون هم به صورت اندک کارهای موفق وجود دارند که در آن مضامین قرآنی را به شکل خوبی مد نظر قرار داده‌اند. یکی از این آثار «او یک فرشته بود» است که در آن به وسوسه‌های شیطان توجه شد. نمونه موفق دیگر که اخیراً نیز از تلویزیون پخش شده سریال «آتش در گلستان» است. این کار به زندگی بانوی مبارز مرضیه دباغ توجه داشت. این کار هم نگاهی درست به شخصیت دارد و می‌تواند در زمره کارهای موفق دینی قرار گیرد.

کارگردان «گلوگاه شیطان» ادامه داد: شرایط به وجود آمده بابت کم‌کاری مدیران و هنرمندان رخ داده است. شاید سوال شود چرا هنرمندان را در این رابطه دارای نقش می‌دانیم زیرا وقتی آنها امکانی برایشان فراهم نیست چه کاری از دستشان بر می‌آید؟ جواب روشن است، هنرمندی که دغدغه دین و انقلاب دارد نباید از برخورد نامهربانانه مسئولان ناامید شده و دست از تلاش بردارد. خودم را مثال می‌زنم. بارها طرح‌ها و فیلمنامه‌هایی را برای تولید به مدیران پیشنهاد داده‌ام که عمدتاً با موافقت رو‌به‌رو نشده است اما این امر دلیلی برای ناامیدی من نشده و هنوز به تلاشم برای کار در این زمینه ادامه می‌دهم.

بهمنی با بیان اینکه آیا تلویزیون تنها باید بانی تولید کارهای مناسبتی ماه رمضان باشد، بیان کرد: تلویزیون به عنوان پربیننده‌ترین ابزار نمایشی، مهمترین نقش را بر عهده دارد ولی از دیگر حوزه‌ها مثل سینما نیز انتظار می‌رود در این رابطه نقش خاص خود را ایفا کنند. این امر نه تنها رخ نمی‌دهد بلکه کارهایی عرضه می‌شود که به نظرم در جهت تخریب خانواده قدم بر می‌دارد. سریال «نیسان آبی» یکی از این اتفاقات است که به نظرم کاری در جهت تخریب خانواده است.

وی متذکر شد: یکی دیگر از معضلاتی که در تلویزیون وجود دارد قربانی کردن محصولات خوب است. برای مثال سریال «پایتخت» که حضرت آقا نیز آن را تایید کرده بود در فصل نخست و دوم بسیار خوب عمل کرد ولی در بخش‌های بعدی وقتی بوی پول بلند شد کار به سمت ابتذال رفت.

کارگردان فیلم «آن مرد آمد» تاکید کرد: موضوع ظهور که این روزها بسیار از آن حرف زده می‌شود به نظرم مهمترین موضوع مغفول در سینما، تلویزیون و شبکه نمایش خانگی است. این کم‌کاری را مقایسه کنید با آثار آخرالزمانی غرب که به وفور تولید می‌شوند. چرا در این زمینه تا به این حد کم‌کار هستیم؟ آیا متوجه نیستیم انفعال در این زمینه تا چه اندازه می‌تواند خطرناک باشد؟

گفت‌وگو: داود کنشلو

انتهای پیام
captcha